AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Urszula Cichocka
Matematyka, Scenariusze

Objętość figury. Jednostki objętości. Scenariusz lekcji matematyki dla uczniów klasy V.

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI KLASA 5 - DOŚWIADCZENIE

TEMAT: OBJĘTOŚĆ FIGURY. JEDNOSTKI OBJĘTOŚCI.

Na lekcję uczniowie przynoszą: sól - woreczek na grupę, fasolę"Jaś" ok. 0,5 kg na grupę, kostki do gry - każdy uczeń 2-3 szt., plastelinę.

Cele lekcji:
Uczeń:
- odkrywa i formułuje pojęcie objętości,
- zapoznaje się z podstawowymi jednostkami objętości,
- potrafi zamienić jednostki objętości,
- organizuje pracę w grupie (planuje, poszukuje, porządkuje wiadomości)
- rozwiązuje problemy,
- we właściwy sposób komunikuje się z nauczycielem i innymi uczniami.

Metody nauczania:
- pogadanka,
- pokaz,
- ćwiczenie praktyczne - doświadczenie
- ćwiczenia utrwalające.

Forma:
- praca grupowa jednolita (uczniowie w grupach wykonują to samo zadanie)
- praca indywidualna

Materiały:
- podręcznik do kl. 5 str. 187,
- zeszyt ćwiczeń str.72,
- sól, fasola"Jaś", kostki sześcienne do gry, plastelina,
- modele brył,
- modele 1 decymetra sześciennego (drewniany sześcian o krawędzi 1 dm, składany z mniejszych elementów).

Czas zajęć:
1 godzina lekcyjna.

Struktura i opis lekcji

Przygotowanie doświadczenia wg. instrukcji (5 min.)
1. Nauczyciel przedstawia modele różnych brył wykonane z papieru.
Pyta: -W jaki sposób można sprawdzić, do której z tych brył zmieści się najwięcej soli?
-Jak inaczej można sprawdzić i porównać objętość tych brył?
2. Nauczycie dzieli uczniów na 4-5 osobowe zespoły (w sposób losowy np. uczniowie losują kolorowe kartki lub tworzy grupy koleżeńskie).
Nauczyciel określa czas na wykonanie doświadczenia i zapisanie wyników (15 min. ).
Uczniowie mają do dyspozycji piasek, fasolę, koski do gry.
Grupa, która jako pierwsza wykona doświadczenie, wygrywa i prezentuje je przed całą klasą.

Wykonanie doświadczenia i zapisanie jego wyników (15 min.)
Dzieci przeprowadzają doświadczenie. Porównują objętość prostopadłościanów, graniastosłupów i innych brył. Mogą wykorzystywać sól, fasolę, kostki. Wypełniają modele i liczą, ile zmieściło się w nich np. ziaren. Formułują wnioski i spisują wyniki doświadczenia. na kartce.

Tworzenie teorii (10 min.)
Następuje omówienie wyników doświadczenia. Należy zwrócić uwagę na różnice w wielkości ziaren fasoli oraz puste przestrzenie między nimi. Uczniowie zauważają, że najlepszym sposobem jest wypełnienie brył kostkami do gry i próbują określić kształt jednostki objętości. Nauczyciel wprowadza pojęcie 1 cm sześciennego, uczniowie formują z plasteliny model bryły o krawędzi 1 cm.
Wykorzystując rozkładany model 1 cm sześciennego, uczniowie obliczają, ile centymetrów sześciennych mieści się w 1 decymetrze sześciennym. W zeszycie zapisują wnioski z uzasadnieniem.
Uwaga: uczniowie liczą sześciany jednostkowe, ale nie zapamiętują wzorów.

Praca indywidualna (10 min.)
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali ćwiczeni 2 i 3 str. 72 z zeszytu ćwiczeń oraz zad.1 str. 187 w podręczniku. Wybrany uczeń odczytuje wyniki.
Uczniowie zastanawiają się nad rozwiązaniem ćwiczenia A (podręcznik str.188) lub odpowiadają na pytania nauczyciela:
Jakie jednostki objętości zaproponujesz i wykorzystasz, aby określić objętość:
- Mleka w szklance
- Wody basenie
- Zupy w garnku
- pudełka zapałek
- wody w oceanie?
Należy uświadomić uczniom, że istnieją też inne jednostki do określania pojemności: mililitry, litry i hektolitry.

Podsumowanie (5 min.)
Nauczyciel pyta uczniów o różnice i podobieństwa w jednostkach długości, pola i objętości. Ocenia pracę uczniów i pracę grup.
Zadanie domowe
Zad. 2 str. 187 oraz superzagadka dla chętnych.

Bibliografia:
"Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie"
Przewodnik po metodach aktywizujących. E. Brudnik, A. Moszczyńska
Zakład wydawniczy SFS Kielce 2000
Matematyka 5. Książka dla nauczyciela praca zbiorowa.
GWO Gdańsk
Podręcznik i zeszyt ćwiczeń do klasy 5 M. Dobrowolska GWO Gdańsk 2000

Opracowanie: Urszula Cichocka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5167


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2