Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Urszula Cichocka
Matematyka, Scenariusze

Objętość figury. Jednostki objętości. Scenariusz lekcji matematyki dla uczniów klasy V.

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI KLASA 5 - DOŚWIADCZENIE

TEMAT: OBJĘTOŚĆ FIGURY. JEDNOSTKI OBJĘTOŚCI.

Na lekcję uczniowie przynoszą: sól - woreczek na grupę, fasolę"Jaś" ok. 0,5 kg na grupę, kostki do gry - każdy uczeń 2-3 szt., plastelinę.

Cele lekcji:
Uczeń:
- odkrywa i formułuje pojęcie objętości,
- zapoznaje się z podstawowymi jednostkami objętości,
- potrafi zamienić jednostki objętości,
- organizuje pracę w grupie (planuje, poszukuje, porządkuje wiadomości)
- rozwiązuje problemy,
- we właściwy sposób komunikuje się z nauczycielem i innymi uczniami.

Metody nauczania:
- pogadanka,
- pokaz,
- ćwiczenie praktyczne - doświadczenie
- ćwiczenia utrwalające.

Forma:
- praca grupowa jednolita (uczniowie w grupach wykonują to samo zadanie)
- praca indywidualna

Materiały:
- podręcznik do kl. 5 str. 187,
- zeszyt ćwiczeń str.72,
- sól, fasola"Jaś", kostki sześcienne do gry, plastelina,
- modele brył,
- modele 1 decymetra sześciennego (drewniany sześcian o krawędzi 1 dm, składany z mniejszych elementów).

Czas zajęć:
1 godzina lekcyjna.

Struktura i opis lekcji

Przygotowanie doświadczenia wg. instrukcji (5 min.)
1. Nauczyciel przedstawia modele różnych brył wykonane z papieru.
Pyta: -W jaki sposób można sprawdzić, do której z tych brył zmieści się najwięcej soli?
-Jak inaczej można sprawdzić i porównać objętość tych brył?
2. Nauczycie dzieli uczniów na 4-5 osobowe zespoły (w sposób losowy np. uczniowie losują kolorowe kartki lub tworzy grupy koleżeńskie).
Nauczyciel określa czas na wykonanie doświadczenia i zapisanie wyników (15 min. ).
Uczniowie mają do dyspozycji piasek, fasolę, koski do gry.
Grupa, która jako pierwsza wykona doświadczenie, wygrywa i prezentuje je przed całą klasą.

Wykonanie doświadczenia i zapisanie jego wyników (15 min.)
Dzieci przeprowadzają doświadczenie. Porównują objętość prostopadłościanów, graniastosłupów i innych brył. Mogą wykorzystywać sól, fasolę, kostki. Wypełniają modele i liczą, ile zmieściło się w nich np. ziaren. Formułują wnioski i spisują wyniki doświadczenia. na kartce.

Tworzenie teorii (10 min.)
Następuje omówienie wyników doświadczenia. Należy zwrócić uwagę na różnice w wielkości ziaren fasoli oraz puste przestrzenie między nimi. Uczniowie zauważają, że najlepszym sposobem jest wypełnienie brył kostkami do gry i próbują określić kształt jednostki objętości. Nauczyciel wprowadza pojęcie 1 cm sześciennego, uczniowie formują z plasteliny model bryły o krawędzi 1 cm.
Wykorzystując rozkładany model 1 cm sześciennego, uczniowie obliczają, ile centymetrów sześciennych mieści się w 1 decymetrze sześciennym. W zeszycie zapisują wnioski z uzasadnieniem.
Uwaga: uczniowie liczą sześciany jednostkowe, ale nie zapamiętują wzorów.

Praca indywidualna (10 min.)
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali ćwiczeni 2 i 3 str. 72 z zeszytu ćwiczeń oraz zad.1 str. 187 w podręczniku. Wybrany uczeń odczytuje wyniki.
Uczniowie zastanawiają się nad rozwiązaniem ćwiczenia A (podręcznik str.188) lub odpowiadają na pytania nauczyciela:
Jakie jednostki objętości zaproponujesz i wykorzystasz, aby określić objętość:
- Mleka w szklance
- Wody basenie
- Zupy w garnku
- pudełka zapałek
- wody w oceanie?
Należy uświadomić uczniom, że istnieją też inne jednostki do określania pojemności: mililitry, litry i hektolitry.

Podsumowanie (5 min.)
Nauczyciel pyta uczniów o różnice i podobieństwa w jednostkach długości, pola i objętości. Ocenia pracę uczniów i pracę grup.
Zadanie domowe
Zad. 2 str. 187 oraz superzagadka dla chętnych.

Bibliografia:
"Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie"
Przewodnik po metodach aktywizujących. E. Brudnik, A. Moszczyńska
Zakład wydawniczy SFS Kielce 2000
Matematyka 5. Książka dla nauczyciela praca zbiorowa.
GWO Gdańsk
Podręcznik i zeszyt ćwiczeń do klasy 5 M. Dobrowolska GWO Gdańsk 2000

Opracowanie: Urszula Cichocka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4226
 
   Komentarze
  • Karola, 2008-03-11

    Może jeszcze za mało uczę, te kilkanaście lat, ale nie spotkałam się w
    szkole podstawowej z pojęciem OBJęTOść FIGURY...

  • Aga, 2013-04-29

    Dobry komentarz:)

  • Ala, 2014-03-24

    Koleżanko tak się składa, że w podręczniku GWO jest takie pojęcie. Po
    prostu rozróżniamy figury płaskie i figury przestrzenne. Może wydaje
    się dziwne, bo zazwyczaj mówimy bryła, ale tak jest.



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3.5



    Ilość głosów: 2
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014