Katalog

Halina Koszarska
Historia, Scenariusze

Monarchia pierwszych Jagiellonów - scenariusz lekcji historii dla klasy I ZSZ

- n +

Monarchia pierwszych Jagiellonów

Scenariusz lekcji w klasie I Zasadniczej Szkoły Zawodowej

ROZKŁAD ZGODNY Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA ZASADNICZYCH SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z DZIENNIKA USTAW NR 51 Z DNIA 9.05.2002 (ZAŁĄCZNIK NR 5) ORAZ PROGRAMEM NAUCZANIA HISTORII I WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE DLA Z S Z. AUTORZY: Z. T. KOZŁOWSKA, I. UNGER, S. ZAJĄC. WYDAWCA: STOWARZYSZENIE OŚWIATOWCÓW POLSKICH TORUŃ 2002.

Cel ogólny: Zapoznać uczniów z najważniejszymi wydarzeniami z okresu panowania pierwszych Jagiellonów w Polsce.

Cele szczegółowe (operacyjne):
Uczeń potrafi:
- wymienić najważniejsze przyczyny i postanowienia unii personalnej w Krewie.
- wyjaśnić, że unia jest formą współpracy dwóch państw.
- omówić pierwsze przywileje szlacheckie.
- wymienić władców z dynastii Jagiellonów.
- pracować z mapą.

Środki dydaktyczne:
tablica genealogiczna, podręcznik "Historia i wiedza o społeczeństwie, podręcznik dla Zasadniczej Szkoły Zawodowej " autorzy: Z. T.
Kozłowska, I. Unger, P. Unger, S. Zając, źródła, mapa " Królestwo Polskie i Wielkie Księstwo Litewskie".

Metoda:
Rozmowa nauczająca, praca z podręcznikiem, mapą, analiza źródła.

Pojęcia do utrwalenia:
unia personalna, przywileje szlacheckie, pospolite ruszenie, sejm walny.

Czas: 1 x 45 minut.

TOK LEKCJI:
1. Faza przygotowawcza:
Pytania powtórzeniowe dla uczniów dotyczące testamentu Kazimierza Wielkiego w sprawie następstwa tronu. Dlaczego Jadwiga odziedziczyła tron polski?
2. Faza główna:
- w trakcie rozmowy z uczniami i analizy mapy ściennej ustalamy, dlaczego doszło do zawarcia unii w Krewie i jakie były jej postanowienia. Uczniowie analizują drzewo genealogiczne Jagiellonów ze strony 44 w podręczniku. Notują w zeszycie pierwszych Jagiellonów.
- Uczniowie otrzymują zadanie: mają przeczytać podrozdział 2 i 3 oraz odpowiedzieć na pytania nauczyciela (odpowiedź mogą zapisać do zeszytów).
a) Jakie były konsekwencje bitwy pod Grunwaldem i wojny trzynastoletniej?
b) Jakie korzyści uzyskiwała szlachta za pierwszych Jagiellonów?
c) Kiedy powstał sejm walny?
d) Na czym polegała unia Polski i Litwy?

3. Faza końcowa:
Zgłaszający się (lub wskazani przez nauczyciela) uczniowie odpowiadają na pytania (lub czytają notatkę z zeszytu) W razie potrzeby inni uzupełniają odpowiedź. Zmiany zasięgu terytorialnego Polski i Litwy pokazują na mapie. Nauczyciel ocenia wypowiadających się uczniów i sam krótko podsumowuje temat. Na zakończenie czytamy fragment kroniki Jana Długosza (strona 43). Jako zadanie do domu uczniowie mają odpowiedzieć na zamieszczone pod tekstem pytanie:
Dlaczego Jan Długosz opisuje upadek i podniesienie chorągwi? Dlaczego to było ważne?

Opracowanie: mgr Halina Koszarska

Wyświetleń: 3847


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.