Katalog Halina Koszarska Historia, Scenariusze Monarchia pierwszych Jagiellonów - scenariusz lekcji historii dla klasy I ZSZMonarchia pierwszych JagiellonówScenariusz lekcji w klasie I Zasadniczej Szkoły ZawodowejROZKŁAD ZGODNY Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA ZASADNICZYCH SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z DZIENNIKA USTAW NR 51 Z DNIA 9.05.2002 (ZAŁĄCZNIK NR 5) ORAZ PROGRAMEM NAUCZANIA HISTORII I WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE DLA Z S Z. AUTORZY: Z. T. KOZŁOWSKA, I. UNGER, S. ZAJĄC. WYDAWCA: STOWARZYSZENIE OŚWIATOWCÓW POLSKICH TORUŃ 2002. Cel ogólny: Zapoznać uczniów z najważniejszymi wydarzeniami z okresu panowania pierwszych Jagiellonów w Polsce. Cele szczegółowe (operacyjne): Uczeń potrafi: - wymienić najważniejsze przyczyny i postanowienia unii personalnej w Krewie. - wyjaśnić, że unia jest formą współpracy dwóch państw. - omówić pierwsze przywileje szlacheckie. - wymienić władców z dynastii Jagiellonów. - pracować z mapą. Środki dydaktyczne: tablica genealogiczna, podręcznik "Historia i wiedza o społeczeństwie, podręcznik dla Zasadniczej Szkoły Zawodowej " autorzy: Z. T. Kozłowska, I. Unger, P. Unger, S. Zając, źródła, mapa " Królestwo Polskie i Wielkie Księstwo Litewskie". Metoda: Rozmowa nauczająca, praca z podręcznikiem, mapą, analiza źródła. Pojęcia do utrwalenia: unia personalna, przywileje szlacheckie, pospolite ruszenie, sejm walny. Czas: 1 x 45 minut. TOK LEKCJI: 1. Faza przygotowawcza: Pytania powtórzeniowe dla uczniów dotyczące testamentu Kazimierza Wielkiego w sprawie następstwa tronu. Dlaczego Jadwiga odziedziczyła tron polski? 2. Faza główna: - w trakcie rozmowy z uczniami i analizy mapy ściennej ustalamy, dlaczego doszło do zawarcia unii w Krewie i jakie były jej postanowienia. Uczniowie analizują drzewo genealogiczne Jagiellonów ze strony 44 w podręczniku. Notują w zeszycie pierwszych Jagiellonów. - Uczniowie otrzymują zadanie: mają przeczytać podrozdział 2 i 3 oraz odpowiedzieć na pytania nauczyciela (odpowiedź mogą zapisać do zeszytów). a) Jakie były konsekwencje bitwy pod Grunwaldem i wojny trzynastoletniej? b) Jakie korzyści uzyskiwała szlachta za pierwszych Jagiellonów? c) Kiedy powstał sejm walny? d) Na czym polegała unia Polski i Litwy? 3. Faza końcowa: Zgłaszający się (lub wskazani przez nauczyciela) uczniowie odpowiadają na pytania (lub czytają notatkę z zeszytu) W razie potrzeby inni uzupełniają odpowiedź. Zmiany zasięgu terytorialnego Polski i Litwy pokazują na mapie. Nauczyciel ocenia wypowiadających się uczniów i sam krótko podsumowuje temat. Na zakończenie czytamy fragment kroniki Jana Długosza (strona 43). Jako zadanie do domu uczniowie mają odpowiedzieć na zamieszczone pod tekstem pytanie: Dlaczego Jan Długosz opisuje upadek i podniesienie chorągwi? Dlaczego to było ważne? Opracowanie: mgr Halina Koszarska Wyświetleń: 3847
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |