Katalog Jolanta Jung Język polski, Scenariusze Trafiła kosa na kamień, czyli o związkach frazeologicznychTrafiła kosa na kamień, czyli o związkach frazeologicznych.Scenariusz lekcji języka polskiego dla kl. VICele: - zapoznanie z pojęciami: frazeologia i związek frazeologiczny, - klasyfikacja i cechy związków, - wzbogacenie czynnego słownika, - umiejętność definiowania, - powtórzenie wiadomości o częściach mowy, - pisanie listu, - odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy, - umiejętność argumentowania, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym. Środki dydaktyczne: słownik języka polskiego, słownik terminów literackich, słownik frazeologiczny, koperty z przykładami związków frazeologicznych. Metody: zbiorowa, indywidualna, burza mózgów. Przebieg lekcji: I. Wprowadzenie 1. Mitologia w naszym języku: - pięta Achillesa, - paniczny strach, - stajnia Augiasza, - męki Tantala, - syzyfowe prace. Czy można zmienić którykolwiek z tych związków, tak aby nadal znaczył to samo? 2. Przypomnienie terminu: związek frazeologiczny (słownik terminów literackich). 3. Zapisanie tematu i objaśnienie znaczenia związku. 4. Wspólne zredagowanie notatki, np. Związek frazeologiczny to stałe, utarte (skostniałe) połącznie wyrazowe. II. Opracowanie tematu. 1. Analiza szeregów wyrażeń: a) biały papier, białe mleko, biała... (proszeni są o dokończenie) b) podstarzały - np. mężczyzna, kawaler. .. (nie: drzewo, garnek) c) biały kruk, czarna owca 2. Notatka - cechy związków frazeologicznych: a) są one odtwarzane, a nie tworzone, b) całość nie równa się sumie poszczególnych składników (np. złapać zająca = upaść), c) stałość formy gramatycznej - np. pan młody = nowożeniec, ale młody pan = młodzieniec. 3. Błędy frazeologiczne (uczniowie losują przykłady błędów frazeologicznych z kopert przygotowanych przez nauczyciela), np. - oddał mu wilczą przysługę, - pieczone gołąbki same z nieba nie spadną, - włosy stanęły w słup, - kruk krukowi krzywdy nie zrobi. 4. Podział (klasyfikacja) związków frazeologicznych - wyrażenia (np. czarna owca, manna z nieba) - zwroty (np. wyzionąć ducha, dostać w łapę) - frazy (np. Cicha woda brzegi rwie.) III. Podsumowanie - ćwiczenia utrwalające 1. "Próba własnych sił" - świczenia a) pisemne wyjaśnienie wyrażeń: - chodząca encyklopedia - czarna owca - urodzony w czepku b) uzupelnianie porównań i układanie z nimi zdań - pracowity jak. .. - blady jak. .. - uparty jak. .. - biedny jak. .. - dumny jak. .. - potulny jak. .. c) dopełnianie związków - końskie. .. - wilczy. .. - sokoli. .. - zajęcze. .. - szczwany. .. - kura. .. d) zabawa w kalambury - uczniowie za pomocą rysunku lub ruchu scenicznego przedstawiają treść wylosowanego związku frazeologicznego. 2. Zadanie domowe Napisz żartobliwy list do kolegi, posługując się w jego tekście różnymi związkami frazeologicznymi. Opracowanie: Jolanta Jung Wyświetleń: 3863
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |