Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Elżbieta Mendakiewicz
Język polski, Scenariusze

Umarł jako zwycięzca ? opowieść o idealnym rycerzu. Scenariusz lekcji jezyka polskiego w klasie I LO

- n +

"Umarł jako zwycięzca" - opowieść o idealnym rycerzu

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie I liceum ogólnokształcącego

Cele dydaktyczne lekcji:
1. Zetknięcie uczniów z najwybitniejszą epoką rycerską średniowiecza i głoszoną w niej trwałością zasad moralnych.
2. Uczenie rzetelnej pracy z tekstem.
3. Przyjrzenie się wzorowi rycerza średniowiecznego.
4. Uchwycenie przez uczniów istoty światopoglądu średniowiecznego (kontynuacja na kolejnej lekcji).

Cele w zakresie postaw:
1. Przygotowanie uczniów do świadomego uczestnictwa w kulturze europejskiej - przywiązanie do tradycji kulturowych.
2. Wyrobienie obywatelskiej postawy otwartej, tolerancyjnej wobec różnych opinii.
3. Uwrażliwienie na dobro, piękno.

Umiejętności:
1. Cytowanie tekstu ze zrozumieniem.
2. Współpraca w grupie - wypracowywanie wspólnego stanowiska.
3. Uczestniczenie w dialogu i dyskusji.
4. Posługiwanie się językiem.
5. Dokonywanie podstawowych zabiegów interpretacyjnych.
6. Kształcenie umiejętności przetwarzania wiedzy i krytycznego nań spojrzenia.
7. Doskonalenie umiejętności samodzielnego wyboru pośród wartości etycznych i estetycznych.
8. Wskazywanie wzorów prawości.

Metoda: " uczenie się we współpracy"

Tok lekcji:
1. Stworzenie sytuacji motywacyjnej - odwołanie do wiersza Zbigniewa Herberta.
2. Uświadomienie celów lekcji: - Roland jako bohater najwybitniejszej epopei rycerskiej.
3. Zorientowanie się w przebiegu akcji "Pieśni o Rolandzie" (jeden z uczniów streści opowieść w kilku zdaniach).
4. Zapisanie tematu lekcji: "Umarł jako zwycięzca" - opowieść o idealnym rycerzu.
5. Wejście w "uczenie się we współpracy":
- rozdanie zadań dla grup (zostały utworzone na podstawie ankiety, w której poszczególni uczniowie określali swoje zainteresowania; podzielenie zadań w obrębie grup: referujący, obserwator, sekretarz)
- zadania mają na celu przybliżenie sylwetki Rolanda - uznanego za średniowieczny wzorzec parenetyczny poprzez skupienie się na problemach:

Grupa I - Roland walczący
- zaznaczcie odpowiednie fragmenty
- ustalcie z kim walczy Roland i jakie ujawniają się cechy bohatera (czy nasuwają się jakieś analogie literackie?)
- co dyktuje Rolandowi straceńczą decyzję walki do końca?
- Wyciągnijcie wnioski

Praca grupy około 20 min., prezentacja - nie więcej niż 3 min.

Grupa II - Roland umierający
- zaznaczcie odpowiednie fragmenty
- gdzie umiera Roland (jakie nasuwają się analogie? Co symbolizuje Waszym zdaniem drzewo wzgórze?)
- jak Roland układa swe ciało?
- dlaczego żegna się ze swoim mieczem (spróbujcie odczytać, co symbolizuje miecz)
- o czym i o kim myśli Roland, umierając?
- wyciągnijcie wnioski

Praca grupy około 20 min., prezentacja - nie więcej niż 3 min.

Grupa III - Roland wierzący
- zaznaczcie odpowiednie fragmenty
- zastanówcie się, czy zachowanie Rolanda przekonuje nas, że jest to człowiek wierzący
- jak odczytujecie ofiarowanie Bogu rękawicy?
- czy śmierć Rolanda nasuwa jakieś literackie kulturowe skojarzenia
- kim dla Boga jest Roland?
- wyciągnijcie wnioski

Praca grupy około 20 min., prezentacja - nie więcej niż 3 min.

Grupa IV - Roland idealnym rycerzem - portret
"Rycerz przysiągł walczyć w imię Boga, honoru, ojczyzny"
czy Roland wypełnił zwyczajową przysięgę?
- Spróbujcie ukształtować symboliczny portret - plakat idealnego rycerza.

Praca grupy około 20 min., prezentacja z omówieniem około 3 min.

Grupa V - Roland - wzór dla współczesnego ucznia?
- Które cechy zachowania Rolanda są ponadczasowe?
- Które podziwiacie, ale uważacie, że są archaiczne
- Które podziwiacie i chcielibyście przyjąć?
- Sprawdź w "słowniku terminów literackich", co oznacza parenetyczna literatura; czy Roland jest wzorem parenetycznym?

Praca grupy około 20 min., prezentacje nie więcej niż 3 min.

Grupa VI - Współczesny rycerz
- Wykorzystując odpowiednie słowniki, ustalcie, co współcześnie oznacza słowo rycerz, rycerski
- Ustalcie synonimy wyrazu "rycerz".
- Możecie przygotować portret - plakat współczesnego rycerza.

Praca grupy około 20 min., prezentacja nie więcej niż 3 min.

6. Praca uczniów - około 20 minut.
7. Prezentacja pracy poszczególnych grup około 20 minut.

Opracowanie: mgr Elżbieta Mendakiewicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2701
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014