Katalog

Piotr Polański
Różne, Scenariusze

Najwybitniejsi przedstawiciele literatury polskiej - scenariusz zajęć otwartych

- n +

Najwybitniejsi przedstawiciele literatury polskiej.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH PRZEPROWADZONYCH DLA WYCHOWAWCÓW W ZAKŁADZIE POPRAWCZYM W KCYNI.

Zamierzone cele:

a) poznawczy: Przedstawienie najwybitniejszych przedstawicieli literatury polskiej, zapoznanie z sylwetkami Polaków, którzy zdobyli nagrodę Nobla w dziedzinie literatury oraz ich twórczością.

b) kształcący: Kształtowanie wyobraźni, logicznego myślenia.

c) wychowawczy: Integracja grupy, tworzenie atmosfery zabawy, kształtowanie odbioru i przeżywania sztuki.

Metody:
Dyskusja, konkurs.

Formy:
- organizacyjna: - grupowa, jednostkowa,
- przedmiotowa: zabawowo - rozrywkowa.

Pomoce i środki dydaktyczne: Literatura polska, krzyżówki, rozsypanki wyrazowe.

Przebieg zajęć:

1. Czynności organizacyjno - porządkowe: losowy podział (w formie zabawy) grupy na trzy zespoły.

2. Wprowadzenie do tematu zajęć - grupy rozwiązują krzyżówkę.



1. Największe dzieło B. Prusa.
2. Autorka bajki " O krasnoludkach i. .... "
3. Epoka w literaturze, której przedstawicielem był A. Mickiewicz
4. Imię Miłosza.
5. Dramat romantyczny napisany przez J. Słowackiego.
6. Wiersze tego autora zna każde dziecko.
7. Jedna z części trylogii H. Sienkiewicza.
8. Miejsce bitwy pomiędzy wojskami polskimi a krzyżackimi w powieści "Krzyżacy".
9. Bardzo znana w ostatnich czasach Polska poetka laureatka nagrody Nobla.
10. Dzieło A. Mickiewicza.

3. Odczytanie hasła - z hasła krzyżówki wyłoni się temat zajęć.
Dyskusja na temat - czym dla mnie jest literatura. Wychowankowie kończą zdanie: "Czytanie literatury pozwala mi. ..".

4. Zespoły rozwiązują podane zadania w ramach konkursu.

a) Jak ma na imię? - w wypunktowane pole należy wpisać imię pisarza lub poety
................ Mickiewicz ................ Prus
................ Sienkiewicz ................ Kochanowski
................ Żeromski ................ Rej
................ Szymborska ................ Słowacki
................ Reymont ................ Lem
................ Miłosz ................ Konopnicka
................ Tuwim ................ Krasicki


b) Ułóż rozsypankę - odpowiedniemu autorowi należy przyporządkować odpowiednie dzieło
A. Mickiewicz - "Pan Tadeusz".
H. Sienkiewicz - "Ogniem i Mieczem".
H. Sienkiewicz - "Krzyżacy".
J. Kochanowski - Pieśni, treny, fraszki.
B. Prus - "Antek".
S. Żeromski - "Przedwiośnie".
St. Reymont - "Chłopi".
J. Tuwim - "Lokomotywa".
St. Lem - Literatura fantastyczno - naukowa.

c) Ułóż rozsypankę - do podanych zdjęć polskich pisarzy dopasuj nazwisko, wskaż tych, którzy otrzymali nagrodę Nobla.

a) Wychowawca czyta fragmenty znanych dział literackich polskich pisarzy. Wychowankowie mają za zadanie rozpoznać tytuł utworu lub powieści.

5. Podsumowanie wyników konkursu i wyróżnienie najaktywniejszych.
Po rozstrzygnięciu konkursu wychowankowie wspólnie omawiają zdobyte wiadomości. Każdy wychowanek podaje tytuł książki, którą chciałby przeczytać spośród wcześniej czytanych (fragmentów) przez wychowawcę.

Opracowanie: mgr inż. Piotr Polański

Wyświetleń: 3154


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.