Katalog Joanna Kreft Język polski, Scenariusze Pisownia nazw zawodów zakończonych na "-arz", "-erz"Pisownia nazw zawodów zakończonych na "-arz", "-erz".Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnychCele: - Usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej. - Kształcenie spostrzegawczości wzrokowej i koncentracji uwagi. - Wdrażanie do samokontroli w procesie pisania. Przebieg zajęć: 1.Ćwiczenie logicznego myślenia i koncentracji uwagi. Nauczyciel opowiada historyjkę. Uczniowie podają głośno rozwiązania zagadek. " Nadszedł 6 grudnia. Mikołaj miał dużo pracy. Musiał rozdać upominki osobom, których zawody zapisane były w formie zagadek. Pomóżcie Mikołajowi odgadnąć, komu ma podarować prezenty. Oto zagadki: *Biała bluza, spodnie białe, ubielone ręce całe. Nawet czapka biała też. Kto to jest? Czy wiesz? *Ma torbę z narzędziami, w niej klucze, kłódki, klamki. On z kłopotu wybawić cię może, gdy się w drzwiach zepsują zamki. *Kto ma takie strugi bez kropelki wody, którymi wystruga stoły, półki, schody? *Nosi czarne ubranie, sadze brudzą mu ręce. Ludzie żartują czasami, że im przynosi szczęście. *Czy w dzień, czy w nocy spieszy ludziom z pomocą. Ból uśmierzy, temperaturę zmierzy, ktoś chory go wezwać może. *Przez dzień cały w ciągłym trudzie, wciąż pracuje dla nas dzielnie. Znają go też wszyscy ludzie I szanują jego kielnię. *Każde okno szyby ma, ale kto je tam wstawia? *Jak się nazywa taki lekarz, którego pacjent głośno szczeka? *Kto wie co odłupać, z drzewa lub z kamieni, żeby je w filary lub pomniki zamienić? *Kto w sklepie bez wagi sprzedaje dużo wierszy, opowiadań, bajek? *Kto w białym fartuchu przez dzień cały czeka, czy ktoś go poprosi o sprzedanie lekarstw? 2.Ćwiczenie cichego czytania ze zrozumieniem. Uczniowie otrzymują kartkę z zagadkami i dobierają podpisy do zagadek, będących rozwiązaniem. Co łączy te wyrazy?- nauczyciel zwraca uwagę na pisownię końcówki "-arz" w tych wyrazach. Uczniowie podkreślają ją czerwonym pisakiem. 3. Usprawnienie koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej. Uczniowie losują kartki z nazwą zawodu, np. aptekarz, pisarz, wioślarz, malarz, łyżwiarz, kucharz, rzeźbiarz, narciarz, koszykarz, lekarz, pielęgniarz, tancerz i mają przedstawić ruchem, mimiką profesję wylosowanej osoby. Pozostali zgadują, jaki zawód przedstawia kolega. Odgadnięty wyraz nauczyciel wiesza na tablicy. Na drugiej tablicy przypięte są żeńskie formy zawodów: aptekarka, pisarka, wioślarka, malarka, łyżwiarka, kucharka, rzeźbiarka, narciarka, koszykarka, lekarka, pielęgniarka, tancerka. Uczniowie dobierają pary. Obserwują, co się stało z " rz" (wymiana rz na r). Odczytują głośno pary wyrazów. 4.Ćwiczenie pamięci wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Nauczyciel zasłania wyrazy na tablicy, a uczniowie na kartkach samodzielnie uzupełniają brakującą końcówkę "-arz" lub "-erz" w nazwie zawodu i uzasadniają pisownię. Pis__ bo __________ Mal__bo __________ Kuch__ bo __________ Lek__ bo __________ Tanc__ bo __________ Rzeźbi__ bo __________ Narci__ bo ___________ itd. 5. Gra w " Czarnego Piotrusia". Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej. Karty dobieramy na zasadzie wymiany "rz" na " r" w nazwach zawodów. Czarnym Piotrusiem jest wyraz " zegarmistrz". 6.Usprawnianie percepcji wzrokowej i wdrażanie do samokontroli w procesie pisania. Uczniowie uzupełniają zdania nazwami zawodów. Zwracają uwagę, by początek zdania rozpocząć wielką literą. ............................ gotuje zupę.. .................maluje obraz. Do chorego przyjechał. ........................... ........................... wstawił nową szybę. W piekarni pracuje. .............................. .......................... wrzucił piłkę do kosza.. ......................... strzelił gola.. ................................ zrobił dębowy stół. ................... napisał nową powieść. Opracowanie: Joanna Kreft Wyświetleń: 11623
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |