Katalog

Joanna Kreft
Język polski, Scenariusze

Pisownia nazw zawodów zakończonych na "-arz", "-erz"

- n +

Pisownia nazw zawodów zakończonych na "-arz", "-erz".

Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Cele:
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
- Kształcenie spostrzegawczości wzrokowej i koncentracji uwagi.
- Wdrażanie do samokontroli w procesie pisania.

Przebieg zajęć:

1.Ćwiczenie logicznego myślenia i koncentracji uwagi.
Nauczyciel opowiada historyjkę. Uczniowie podają głośno rozwiązania zagadek.
" Nadszedł 6 grudnia. Mikołaj miał dużo pracy. Musiał rozdać upominki osobom, których zawody zapisane były w formie zagadek. Pomóżcie Mikołajowi odgadnąć, komu ma podarować prezenty. Oto zagadki:

*Biała bluza, spodnie białe,
ubielone ręce całe.
Nawet czapka biała też.
Kto to jest? Czy wiesz?

*Ma torbę z narzędziami,
w niej klucze, kłódki, klamki.
On z kłopotu wybawić cię może,
gdy się w drzwiach zepsują zamki.

*Kto ma takie strugi
bez kropelki wody,
którymi wystruga
stoły, półki, schody?

*Nosi czarne ubranie,
sadze brudzą mu ręce.
Ludzie żartują czasami,
że im przynosi szczęście.

*Czy w dzień, czy w nocy
spieszy ludziom z pomocą.
Ból uśmierzy, temperaturę zmierzy,
ktoś chory go wezwać może.

*Przez dzień cały w ciągłym trudzie,
wciąż pracuje dla nas dzielnie.
Znają go też wszyscy ludzie
I szanują jego kielnię.

*Każde okno szyby ma,
ale kto je tam wstawia?

*Jak się nazywa taki lekarz,
którego pacjent głośno szczeka?

*Kto wie co odłupać,
z drzewa lub z kamieni,
żeby je w filary
lub pomniki zamienić?

*Kto w sklepie bez wagi sprzedaje
dużo wierszy, opowiadań, bajek?

*Kto w białym fartuchu przez dzień cały czeka,
czy ktoś go poprosi o sprzedanie lekarstw?


2.Ćwiczenie cichego czytania ze zrozumieniem.
Uczniowie otrzymują kartkę z zagadkami i dobierają podpisy do zagadek, będących rozwiązaniem. Co łączy te wyrazy?- nauczyciel zwraca uwagę na pisownię końcówki "-arz" w tych wyrazach. Uczniowie podkreślają ją czerwonym pisakiem.

3. Usprawnienie koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej.
Uczniowie losują kartki z nazwą zawodu, np. aptekarz, pisarz, wioślarz, malarz, łyżwiarz, kucharz, rzeźbiarz, narciarz, koszykarz, lekarz, pielęgniarz, tancerz i mają przedstawić ruchem, mimiką profesję wylosowanej osoby. Pozostali zgadują, jaki zawód przedstawia kolega. Odgadnięty wyraz nauczyciel wiesza na tablicy. Na drugiej tablicy przypięte są żeńskie formy zawodów: aptekarka, pisarka, wioślarka, malarka, łyżwiarka, kucharka, rzeźbiarka, narciarka, koszykarka, lekarka, pielęgniarka, tancerka. Uczniowie dobierają pary. Obserwują, co się stało z " rz" (wymiana rz na r). Odczytują głośno pary wyrazów.

4.Ćwiczenie pamięci wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Nauczyciel zasłania wyrazy na tablicy, a uczniowie na kartkach samodzielnie uzupełniają brakującą końcówkę "-arz" lub "-erz" w nazwie zawodu i uzasadniają pisownię.
Pis__ bo __________
Mal__bo __________
Kuch__ bo __________
Lek__ bo __________
Tanc__ bo __________
Rzeźbi__ bo __________
Narci__ bo ___________ itd.

5. Gra w " Czarnego Piotrusia". Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej.
Karty dobieramy na zasadzie wymiany "rz" na " r" w nazwach zawodów. Czarnym Piotrusiem jest wyraz " zegarmistrz".


6.Usprawnianie percepcji wzrokowej i wdrażanie do samokontroli w procesie pisania.
Uczniowie uzupełniają zdania nazwami zawodów. Zwracają uwagę, by początek zdania rozpocząć wielką literą.
............................ gotuje zupę.. .................maluje obraz. Do chorego przyjechał. ........................... ........................... wstawił nową szybę. W piekarni pracuje. .............................. .......................... wrzucił piłkę do kosza.. ......................... strzelił gola.. ................................ zrobił dębowy stół. ................... napisał nową powieść.

Opracowanie: Joanna Kreft

Wyświetleń: 11623


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.