Katalog Danuta Grzybowska Język polski, Konspekty Redagowanie krótkiej wypowiedzi w formie notatki z wykorzystaniem wyrazów z "ó" i "ż" niewymiennym, związanych z tematem odbytej wycieczki.Redagowanie krótkiej wypowiedzi w formie notatki z wykorzystaniem wyrazów z "ó" i "ż" niewymiennym, związanych z tematem odbytej wycieczki.KONSPEKT - EDUKACJA POLONISTYCZNA KLASA IIZadania: - zapoznanie uczniów z pisownią grupy wyrazów z "ó" i "ż" niewymiennym, - praktyczne rozpoznawanie różnych form wypowiedzi (notatki, opowiadania, opisu), - wdrażanie do poprawnego formułowania i pisania kilkuzdaniowej wypowiedzi w formie notatki, - uwrażliwienie na poprawność języka ojczystego - mówionego i pisanego, - zwrócenie uwagi na piękno otaczającego nas świata. Środki dydaktyczne: - nagranie dźwiękowe na taśmie ujmujące trzy różne wypowiedzi tj. notatkę, opowiadanie i opis, - wyrazy z "ó" i "ż" niewymiennym przygotowane na kartonikach dla zespołów 2-osobowych. Organizacja pracy: - praca zbiorowa, indywidualna i zespołowa o charakterze jednolitym. Przebieg lekcji: 1. Sytuacja problemowa nawiązująca do odbytej wycieczki i wprowadzająca ucznia w zagadnienie lekcji: Za chwilę usłyszycie trzy różne nagrania, które przypomną niedawne i miłe nasze wspólne przeżycia. Słuchając ich zwrócić uwagę na to, co mają wspólnego a czym się różnią. a/ Odtworzenie kolejnych nagrań nawiązujących do wycieczki i występujących w formie: zwięzłej wypowiedzi kilkuzdaniowej, zbliżonej do notatki kronikarskiej, opowiadania i opisu. (Nagrane wypowiedzi mają wspólną tematykę, gdyż nawiązują do wycieczki, a w każdej z nich występuje ta sama grupa wyrazów z "ó" i "ż" niewymiennym). Oto przykłady: I. W dniu wczorajszym odbyliśmy wycieczkę do kwiaciarni. Witaliśmy w ten sposób wiosnę. W kwiaciarni znajdowały się różnobarwne kwiaty. Najwięcej było żółtych żonkili i różowych stokrotek. Oglądaliśmy różnorodne bukiety. Czuliśmy ich wiosenny zapach. II. Byliśmy w kwiaciarni by powitać wiosnę. Podziwialiśmy różnorodne kwiaty, gdy nagle ktoś krzyknął z przerażeniem. To Kasia, która niechcąco potrąciła doniczkę z kaktusem. Doniczka rozbiła się na podłodze na drobne kawałeczki. Chociaż kaktus ocalał wszyscy czuliśmy się nieswojo, a Kasia aż się rozpłakała. Ale Jola z Ewą szybko zrobiły porządek i przeprosiły sprzedawczynię. Pani uśmiechała się cały czas do nas, przygotowując różnobarwny bukiecik. Były w nim żółte żonkile, różowe stokrotki, liliowy kaktus. Jakież był zdziwienie, gdy bukiecik otrzymała nasza koleżanka Kasia. Ucieszyliśmy się z takiego zakończenia wycieczki. III. Kwiaciarni wygląda ładnie. Najładniej jednak wtedy, gdy przychodzi wiosna. Nie sposób wówczas zliczyć różnobarwnych bukietów. Najciekawiej prezentują się stojące tu i tam kwiaty wiosny. Na półce w maleńkich doniczkach wychylają swe nieśmiałe główki liliowe krokusy. Tuż obok stoją pachnące żółte żonkile. W dużym glinianym wazonie rozwijają swe pąki tulipany. A na stoliku w miseczce widać maleńkie bukieciki różowych, prześlicznych stokrotek. Wszystko co widać, to jakby jeden ogromny bukiet, wokół którego unosi się delikatny zapach różnorodnych kwiatów. b/ Próba ustalenia odpowiedzi na postawione wcześniej pytania. - Co mają wspólnego poszczególne nagrania? (Nawiązują do wczorajszej wycieczki odbytej do kwiaciarni i zawierają tę samą grupę wyrazów: różowe, żółte, różnobarwne, różnorodne). - A czym różnią się te wypowiedzi? Tu niektórzy uczniowie mogą napotkać na trudności, nie szkodzi. Ten rodzaj ćwiczeń winien być stosowany, gdyż chodzi o praktyczne przyswojenie poszczególnych rodzajów wypowiedzi, a nie poprzez definiowanie czym jest opis, opowiadanie itp. Uczniowie powinni już próbować określić, że: I część nagrania stanowiła krótką wypowiedź kilkuzdaniową przypominającą notatkę, II część była opowiadaniem, a III - opisem. Taka odpowiedź uczniów jest wystarczająca. 2. Analiza materiału ortograficznego dotyczącego wyrazów: różowy, żółty, różnorodny, różnobarwny: a/ Ciche i głośne odczytanie zgromadzonych wyrazów na tablicy, ze zwróceniem uwagi na pisownię. Próba uzasadnienia pisowni i stwierdzenie, że są to wyrazy z "ó" i "ż" - niewymiennym, dlatego ich pisownię musimy zapamiętać. b/ Ćwiczenie słownikowe: tworzenie wyrazów zbliżonych znaczeniem do przedstawionych, w których zachowana jest ta sama zasada pisowni. - Grupowanie wyrazów w zespołach dwuosobowych na materiale przygotowanym w formie rozsypani np.:
c/ Obserwacja uporządkowanego materiału wyrazowego połączona z cichym czytaniem i wyciągnięciem wniosku: (Wyrazy o zbliżonym czy podobnym znaczeniu pisze się w ten sam sposób np. różowy, różowawy, różowiuteńki). 3. Ćwiczenia w ustnym redagowaniu krótkiej wypowiedzi kilkuzdaniowej dotyczącej odbytej wycieczki do kwiaciarni. (Nie należy się ograniczać jedynie do formy notatki, jeżeli są uczniowie, którzy potrafią konstruować opowiadanie, czy opis, warto z tego skorzystać). 4. Praca samodzielna. Redagowanie krótkiej wypowiedzi w formie notatki (z wykorzystaniem materiału wyrazowego zawartego w rozsypance) związanej z odbytą wycieczką do kwiaciarni. Pracę samodzielną można także zróżnicować np. pewna grupa uczniów otrzymuje tekst rozpoczęty dwoma zdaniami, inni tekst z lukami itp. Zależy to od możliwości i potrzeb zespołu klasowego. 5 Podsumowanie i ocena pracy uczniów (dotyczy zarówno strony redakcyjnej jak również graficznej) a/ odczytanie kilku różnych prac, b/ przegląd prac przez nauczyciela, c/ opinia uczniów uczniów i nauczyciela oraz wybór najlepszej wypowiedzi do zapisania w zeszytach, d/ zebranie kartek z pracami do szczegółowej oceny. 6. Praca w domu. - Zanotuj w prowadzonym słowniczku ortograficznym wyrazy z "ó" i "ż" niewymiennym, których pisownię poznałeś na lekcji Opracowanie: Danuta Grzybowska Wyświetleń: 5053
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |