Katalog Maria Grymajło Język polski, Scenariusze Tren Fortynbrasa Z.Herberta jako pretekst do rozważań nad istotą władzy i człowieczeństwa - scenariusz lekcji"Tren Fortynbrasa jako pretekst do rozważań nad istotą władzy i człowieczeństwa"Scenariusz lekcji języka polskiego do klasy IV liceumMetody: - Metody hermetyczne zmierzające do odczytania znaczeń ukrytych w wierszu Zbigniewa Herberta "Tren Fortynbrasa" - Praca w grupach - Dyskusja Cel projektowany lekcji: - lekcja ma na celu rozszyfrowanie znaczeń zawartych w wierszu Herberta oraz odniesienie rozważań na temat władzy i człowieczeństwa do innych tekstów literackich. Cele operacyjne: uczeń zdobywa umiejętności: - analizy tekstu i wskazywania kontekstów interpretacyjnych - dyskutowania - refleksji nad mechanizmami rządzącymi w świecie i historii Tok lekcji: I. Czynności organizacyjne 1. Sprawdzenie listy obecności. 2. Rozdanie materiałów pomocniczych (skserowane fragmenty "Hamleta" Szekspira) 3. Podział na grupy (I grupa - objaśnienie tytułu, II grupa - wizerunek Hamleta, III grupa - wizerunek Fortynbrasa). II. Faza wprowadzająco - prezentacyjna. 1. Uczniowie z pomocą nauczyciela przypominają postać Hamleta, znaną z lektury omawianej w klasie drugiej, korzystają przy tym z materiałów pomocniczych, notują krótką informację (książę duński, syn starego Hamleta zamordowanego przez brata, następca tronu, starannie wykształcony, zakochany w Ofelii, później jednak odrzuca jej uczucia, całą swą uwagę skupia na planie zemsty za śmierć ojca, nienawidzi Klaudiusza - mordercy i gardzi matką, która wkrótce po śmierci męża poślubiła jego zabójcę, zginął w pojedynku z Laertesem) 2. Uczniowie odtwarzają ostatnią scenę tragedii Szekspira - śmierć Hamleta i przybycie Fortynbrasa. 3. Recytacja "Trenu Fortynbrasa". III. Faza ćwiczeń Praca w grupach. Prezentacja spostrzeżeń uczniów, wspólne zredagowanie notatek; 1. Objaśnienie tytułu: a) cechy gatunkowe trenu (reprezentuje lirykę funeralną czyli żałobną; pieśń lamentacyjna wyrażająca żal z powodu czyjejś śmierci, zawiera pochwałę zalet zmarłego i podkreśla wielkość straty z powodu jego odejścia) b) stwierdzenie, że w utworze Herberta brak pochwały czynów Hamleta, Fortynbras uważa, że jego śmierć była konieczna:"...musiałeś zginąć Hamlecie". Utwór nie spełnia wymogów gatunku. 2. Tabelaryczne zestawienie wizerunków Hamleta i Fortynbrasa na podstawie utworu Szekspira i Herberta.
3. Nauczyciel poleca uczniom wymienić utwory literackie, w których występuje motyw władcy i władzy. W toku dyskusji uczniowie charakteryzują władców lub władzę zaprezentowaną w poznanych tekstach, stosując określenia wartościujące. Formułując swoje spostrzeżenia, powinni nawiązać do słów Jana Kochanowskiego z "Odprawy posłów greckich"; "Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie...". Następnie pod kierunkiem nauczyciela porządkują wnioski w tabeli.
4. Na zakończenie lekcji nauczyciel powraca do postaci Hamleta. Proponuje zastanowić się nad miejscem Hamleta w historii władzy, gdyby dane było mu zasiąść na tronie. W toku dyskusji uczniowie zauważają, że Hamlet jest jedną z najbardziej fascynujących postaci w literaturze, wciąż skłania do rozważań ze względu na ujmującą szlachetność i bunt wobec nieprawości. Ucieleśnia prawdziwe człowieczeństwo. Jest głęboko ludzki w swym cierpieniu i lęku przed okrucieństwem świata, ale wydaje się istotnie zbyt wrażliwy i niezdecydowany, by podołać obowiązkom władzy, które wymagają czasem bezwzględności w podejmowaniu trudnych decyzji mających na celu ostateczne dobro państwa. Władza zawsze budzi wiele kontrowersji. Historia potwierdza, że władcy idealni zdarzali się tylko w literackich wzorcach parenetycznych. Hamlet, idealista i marzyciel, raczej nie spełniłby się jako król Danii.
Opracowanie: Opracowała Maria Grymajło Wyświetleń: 4828
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |