Katalog

Zdzisław Kowalczyk, Elżbieta Reska
Wychowanie komunikacyjne, Program nauczania

Program Wychowania Komunikacyjnego dla klas I-III szkoły podstawowej

- n +

Program Nauczania - Wychowanie Komunikacyjne dzieci (przygotowanie uczniów do ubiegania się o kartę rowerową) dla klas 1-3 szkoły podstawowej.

W styczniu 1998 r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 20 czerwca 1997 "Prawo o ruchu drogowym". Wskazuje ona na zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego, na zasady poruszania się po drogach pieszych i rowerzystów. Po raz pierwszy wskazuje się na nauczyciela wychowania komunikacyjnego oraz na dyrektora szkoły i ich zadania, a więc na sprawy, które musi podjąć szkoła, aby jak najlepiej przygotować młodych obywateli do uczestniczenia w ruchu drogowym.

Jak można przygotować uczniów do zdobycia karty rowerowej na podstawie Programu , dopuszczonego do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej i wpisanego do wykazu programów do nauczania na I i II etapie edukacji Nr w wykazie DKW-4014-220/99.

Działania dydaktyczno-wychowawcze nauczyciela powinny skupiać się na kształtowaniu postaw i nawyków zapewniających bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Zmierzanie do osiągnięcia takich celów jak:

CELE:
- wyposażenie uczniów w wiadomości niezbędne do zrozumienia
zasad świadomego uczestnictwa w ruchu drogowym
- kształtowanie umiejętności obserwacji i oceny sytuacji na drodze
oraz podejmowanie właściwych decyzji
- kształtowanie postawy szacunku dla siebie jako uczestnika ruchu
drogowego, zbiorowości społecznej, środowiska naturalnego, dla
urządzeń i miejsc użyteczności publicznej związanych z transportem
oraz osób działających na ich rzecz
- kształtowanie postaw i nawyków, zapewniających bezpieczeństwo
i wygodę wszystkich uczestników ruchu drogowego.
 
Etapy i standardy edukacyjne
Treści edukacyjne
Obserwowane efekty

Etap pierwszy: DROGA DO SZKOŁY

Bezpieczna droga do szkoły i ze szkoły
- Opisywanie, rysowanie drogi do szkoły ze szczególnym zwróceniem uwagi na istniejące zagrożenia i niebezpieczenstwa.
- Zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię.
- Zasady bezpiecznego poruszania się poboczem drogi.
- Podstawowe znaki i sygnały drogowe.
- Elementy odblaskowe - konieczny element wyposażenia każdego ucznia
Dzieci dobrze orientują sie w najbliższej okolicy, w miarę możliwości podejmują próby samodzielnego poruszania się.

Uczniowie prawidłowo zachowują się podczas przechodzenia przez jezdnię w różnych warunkach, prawidłowo poruszają się poboczem drogi, noszą elementy odblaskowe.
Osoby (instytucje) współpracujące:
rodzice, Policja, władze lokalne - samorządowe.

Etap drugi: GRY i ZABAWY

Bezpieczne gry i zabawy na świeżym powietrzu
- Bezpieczeństwo podczas gier i zabaw na świeżym powietrzu, miejsca do tego przeznaczone.
- Korzystanie z podstawowego sprzętu sportowego (piłka, deskorolka, rower, wrotki, łyżwy itp.).
Dzieci zachowują bezpieczeństwo podczas gier i zabaw, bawią się w miejscach do tego przeznaczonych, dbają o bezpieczeństwo współuczestników zabawy.
Osoby (instytucje) współpracujące:
rodzice, Policja, władze lokalne -
samorządowe.

Etap trzeci: UCZESTNICY RUCHU DROGOWEGO

Bezpieczne uczestnictwo w ruchu drogowym - piesi, pasażerowie
- Piesi - prawa, obowiązki, zagrożenia, wykroczenia.
- "Kodeks pieszego", podstawowe znaki i sygnały drogowe.
- Bezpieczny pasażer - właściwe zachowanie i podstawowe zabezpieczenia pasażerów.
Uczniowie bezpiecznie poruszają się po drogach jako piesi, zarówno w grupie jak i indywidualne. Bezpiecznie zachowują się w środkach komunikacji miejskiej, pociągach, autokarach, samochodach osobowych. Dzieci oceniają zachowania dorosłych uczestników ruchu drogowego.

Osoby (instytucje) współpracujące:
rodzice, Policja.

Etap czwarty: ROWER i karta rowerowa

Bezpieczne poruszanie się rowerem
- Budowa, konserwacja i eksploatacja roweru.
- Obowiązkowe wyposażenie roweru.
- "Kodeks rowerzysty" - co należy wiedzieć o poruszaniu się rowerem po drogach publicznych.
- Doskonalenie techniki jazdy rowerem,
- prawa i obowiązki rowerzysty.
- Odpowiedzialność za siebie i za innych gwarancją bezpieczeństwa. Obowiązki rowerzystów wobec innych uczestników ruchu.
- Podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w przypadku urazów rowerzystów i pieszych.
- Ścieżki rowerowe i szlaki rowerowe w najbliższej okolicy.
Uczniowie znają budowę i zasady eksploatacji roweru. Znają przepisy ruchu drogowego dotyczące rowerzystów i ruchu rowerów. Wiedzą jak powinien zachować się świadek lub uczestnik wypadku drogowego.

Uczniowie, zgodnie z obowiązującą procedurą, mogą ubiegać się o kartę rowerową.
Osoby (instytucje) współpracujące:
dyrektor szkoły, pielęgniarka szkolna, rodzice, Policja, ośrodki szkolenia kierowców, PZM, WORD, automobilkluby, władze lokalne - samorządowe.
 

W treści tego programu - wychowanie komunikacyjne - w zakresie
przygotowania do zdobycia karty rowerowej, zwrócić szczególną
uwagę na następujące zagadnienia:
1. Warunki dopuszczenia rowerzysty do uczestnictwa w ruchu drogowym
2. Rower i jego wyposażenie
3. Obsługa roweru
4. Technika jazdy rowerem
5. Rowerzysta w ruchu drogowym
6. Zachowanie się rowerzysty na drodze
7. Sygnały dawane przez osoby kierujące pojazdami
8. Bezpieczna prędkość
9. Powiadamianie o wypadku drogowym
10. Podstawowe środki opatrunkowe


Opracowano na podstawie:
Dziennik Ustaw Nr 98 z 1997 r. poz.602.
Dziennik Ustaw Nr 160 z 1997z poprawkami: ustawa z dnia 18 grudnia
1997 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym.


ZAŁĄCZNIK:
1. Konspekt lekcji "Bezpiecznie jeżdżę rowerem "

Program Wychowania Komunikacyjnego dla klas 1 - 3 Szkoły Podstawowej

Opracowany dla Szkoły Filialnej w Szkodach
na rok szkolny 2002/2003

Opracowanie: Zdzisław Kowalczyk
Elżbieta Reska

Wyświetleń: 5047


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.