Katalog

Anna Majchrzak
Język polski, Sprawdziany i testy

Wypowiedzenie - sprawdzian w klasie VI

- n +

Wypowiedzenie - sprawdzian w klasie VI

Rząd A

1. Podane zdania nierozwinięte przekształć na zdania rozwinięte. W zbudowanych przez siebie zdaniach podkreśl podmiot i orzeczenie. Oddziel pionową kreską grupę podmiotu od grupy orzeczenia.

a) Uczeń pisze.
b) Pies leży.

2.Podkreśl przysłowia, które mają formę równoważnika zdania.

a) Cicha woda brzegi rwie.
b) Dla chcącego nic trudnego.
c) Lepiej późno niż wcale.
d) Nie ma róży bez kolców.

3.Rozpoznaj rodzaj zdań złożonych. Sporządź schemat zdania złożonego.

a) Przegrałem z przeciwnikiem, ponieważ był silniejszy.

b) Kiedy zrobiło się ciemno, zadzwoniłem po mamę.

c) Otworzył skrzynię i ujrzał nieprzebrane skarby.

4. Nazwij rodzaj zdania złożonego współrzędnie. Narysuj schemat.

a) Pójdę na spacer lub poczytam.

b) Poczytam oraz obejrzę film.

c) Ubrałam się ciepło, więc nie zmarznę.

d) Zmarzłam, ale nie rozchorowałam się.

5. Wstaw przecinki.

Ma zdolności lecz brakuje mu wytrwałości. Nie wiem co się stało. Ponieważ chorowałem nie mogłem cię odwiedzić. Albo czytam książki albo słucham radia. Szli oraz śpiewali. Wrzask psów krzyk strzelców trąby dojeżdżających grzmiały ze środka puszczy. Kupiłem książki w których nie znalazłem potrzebnych informacji. Chciałem iść na spacer ale zaczął padać deszcz więc zostałem w domu.

6. Co wiesz o wypowiedzeniu?

7. Zredaguj opis zakątka, który cię zauroczył.

Chwile grozy - opis sytuacji.
Wybierz jeden temat. Użyj różnych typów zdań.


Wersja B.

1. Podane zdania nierozwinięte przekształć na zdania rozwinięte. W utworzonych przez siebie zdaniach podkreśl podmiot i orzeczenie. Oddziel pionową kreską grupę podmiotu od grupy orzeczenia.

Chłopiec biegnie.

Pada śnieg.

2. Podkreśl te przysłowia, które mają formę równoważnika zdania.

a) Z dużej chmury mały deszcz.
b) Człowiek całe życie się uczy.
c) Spiesz się powoli.
d) Nareszcie wiosna.

3. Rozpoznaj rodzaj zdań złożonych. Sporządź ich wykres.

a) Obudziłem się, kiedy było jeszcze ciemno.

b) Nie wiem, czy jutro pójdę do kina.

c) Dziś jestem zmęczony, ale jutro to zrobię.


4. Nazwij rodzaj zdania złożonego współrzędnie. Narysuj jego schemat.

a) Chodźmy do świetlicy lub zajrzyjmy do czytelni.

b) Odpoczęłam, zatem mogę wyruszyć w trasę.

c) Pójdziemy do kina oraz zajdziemy na chwilę do sklepu.

d) Wszedłem do księgarni, jednak nie kupiłem ćwiczeń.

5. Wstaw brakujące przecinki.

Zagrałbym w siatkówkę ale bolą mnie mięśnie. Ponieważ chorowałem nie mogłem cię odwiedzić. Wieczorem czytam książki albo słucham radia. Ani niczego nie zobaczył ani niczego nie usłyszał więc żałował że poszedł na to spotkanie. Weszli przywitali się a potem szybko przedstawili swoją sprawę. Przyniósł różne czasopisma ciekawe pomoce a nawet kasetę z dźwiękami.

6. Co wiesz o wypowiedzeniu?

7. Wybierz jeden temat. Zastosuj różnorodne typy zdań.

a) To były chwile grozy - opis sytuacji.
Twój zaczarowany zakątek - opis krajobrazu.

Opracowanie: Anna Majchrzak

Wyświetleń: 18107


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.