AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Grzegorz Dobek
Język niemiecki, Artykuły

Internet na lekcjach języków obcych

- n +

Internet na lekcjach języków obcych

Nauczyciel pracujący w szkole, w której przeważają uczniowie mający problemy z nauką, stawia sobie niejednokrotnie pytanie, jak zmotywować swoich uczniów do systematycznej nauki i jak ich zaktywizować na zajęciach szkolnych. Również i ja pracując od kilku lat w liceum, w którym większość stanowią tacy uczniowie, zastanawiałem się nad tym problemem. Trudności w nauce uczniów naszej szkoły mają najprzeróżniejsze przyczyny:

W wielu wypadkach są to mniej lub bardziej poważne kłopoty zdrowotne. Istotnym czynnikiem jest również często zła sytuacja rodzinna. Niejednokrotnie młody człowiek popada w niewłaściwe towarzystwo. Tego typu problemy owocują wysoką absencją i złymi wynikami w nauce. Uczniowie stają się wówczas apatyczni i bierni bądź nawet zaprzestają uczęszczania na zajęcia. Do takich uczniów należy próbować dotrzeć szukając nowoczesnych środków dydaktycznych, które są atrakcyjne dla dzisiejszej młodzieży. Doszedłem do wniosku, że świetnym środkiem aktywizującym młodych ludzi na zajęciach i motywującym ich do nauki danego przedmiotu np. języka obcego jest internet. Wielokrotnie obserwowałem w szkole, jak chętnie i masowo młodzież korzysta z komputera i Internetu. Są to nowoczesne środki techniczne, w których postęp jest trudny do przewidzenia. By posiadać aktualną wiedzę na temat Internetu i komputera jako narzędzia pracy należy non-stop się dokształcać uczestnicząc w odpowiednich kursach czy szkoleniach oraz zapoznając się z literaturą fachową. Należy również regularnie pracować z komputerem, gdyż zgodnie ze starą zasadą jedynie ćwiczenie czyni mistrza. Młodzi ludzie masowo interesują się światem komputerów i dysponują zazwyczaj większą wiedzą na ten temat i umiejętnościami praktycznymi niż dorośli: rodzice czy nauczyciele. Stąd Internet jako środek dydaktyczny jest doskonałym narzędziem by wzbudzić zainteresowanie uczniów na zajęciach. Każdy człowiek ma swoje mocne i słabe strony. Zauważyłem, że nawet uczniowie mający problemy z nauką a często właśnie oni doskonale orientują się w zagadnieniach związanych z komputerem czy Internetem. Wykorzystanie więc tego środka na zajęciach szkolnych np. języka obcego może dowartościować tych uczniów. Moje obserwacje i spostrzeżenia postanowiłem wypróbować w praktyce. Młodzież korzysta niezwykle często z komputera i Internetu, ale najczęściej w celach rozrywkowych. Niezwykle popularne wśród młodych ludzi są listy dyskusyjne i tzw. czaty. Uczniowie chętnie też wymieniają korespondencję w formie e-maili. Z zapałem posługują się Internetem do wyszukiwania potrzebnych im informacji. Trudno wymienić wszystkie możliwości, jakie stwarza obecnie Internet a należy pamiętać, że wykorzystanie komputera do pracy i celów rozrywkowych jest procesem otwartym. Postanowiłem wykorzystać zainteresowania młodych ludzi światem komputerów i ich zapał w tym kierunku do efektywniejszego przeprowadzania zajęć lekcyjnych. Nauczam języka niemieckiego a więc przedmiotu trudnego, niezbyt lubianego przez uczniów a szczególnie uczniów mających ogólne problemy z nauką. Z tej racji problem aktywizacji uczniów na moich zajęciach celem osiągnięcia lepszych efektów dydaktycznych jawił się od strony metodycznej jako niezwykle ważki. Próbę praktyczną przeprowadziłem w klasie pierwszej LO, gdzie język niemiecki był drugim językiem obcym. Uczniowie byli w zdecydowanej większości początkujący i zaledwie od kilku miesięcy mieli kontakt z językiem niemieckim. Temat bloku dwóch lekcji brzmiał: "Szukamy przyjaciół korespondencyjnych w Internecie i przedstawiamy się". Warunkiem realizacji tego tematu było posiadanie przez uczniów słownictwa związanego z opisem osób i przedstawianiem się na poziomie podstawowym, co już po kilku miesiącach nauki języka niemieckiego nie stanowiło w większości przypadków problemu. Do realizacji tej lekcji wykorzystałem szkolną pracownię komputerową a że zajęcia odbywały się w grupach kilkunastoosobowych każdy uczeń miał stanowisko komputerowe do własnej dyspozycji. Skorzystałem ze strony: www.juma.de, gdzie bez trudu znajdujemy zakładkę: Przyjaciele korespondencyjni "Brieffreunde". Po jej otworzeniu poleciłem uczniom kliknąć kolejno zakładki "Schüler" (Uczniowie) a następnie "Eigenes Profil" (Własny profil). Ujrzeliśmy formularz, po wypełnieniu którego moi uczniowie zostali zarejestrowani w bazie danych osób zainteresowanych międzynarodową korespondencją. Jak podają autorzy strony korzysta z niej młodzież ze 100 krajów, niejednokrotnie bardzo egzotycznych, co zwiększa atrakcyjność tej formy i potęguje zainteresowanie młodzieży tematem. Poszczególne pola formularza muszą zostać kompletnie wypełnione w języku niemieckim przez osoby w wieku 12-20 lat. Wypełniając pola należy wpisać m.in. imię, nazwisko, wiek, język ojczysty, adres e-mailowy, wybrać kraj ojczysty, określić płeć i swoje zainteresowania oraz swoje preferencje co do płci ewentualnego partnera korespondencyjnego. Wypełnienie formularza jest nieskomplikowane i nie wymaga obszernego pisania, czego zazwyczaj obawiają się uczniowie. W wielu wypadkach wystarczy jedynie kliknąć na gotową propozycję. Istnieje też możliwość załączenia swojego zdjęcia oraz wpisania w obszerniejsze pole dodatkowych informacji o sobie, co stwarza uczniom ambitniejszym i pilniejszym możliwość wykazania się posiadaną wiedzą. Tak wypełniony formularz należy wysłać i po kilkunastu sekundach ujrzymy komunikat o pomyślnym przeprowadzeniu procedury rejestracji. Temat: "Przedstawiamy się" jest zazwyczaj realizowany w tradycyjnej formie i nie cieszy się wielkim zaangażowaniem uczniów. Przeprowadzając tę samą lekcję na komputerach w Internecie aktywność uczniów była nieporównywalnie większa. Gdy nie rozumieli jakiegoś komunikatu z niecierpliwością pytali o znaczenie tego czy tamtego słowa lub wyrażenia. Byli ożywieni, weseli, zaangażowani.

Drugą część bloku lekcyjnego stanowiło szukanie znajomego do korespondencji. W tym celu należało ponownie otworzyć zakładkę "Brieffreunde" (Przyjaciele korespondencyjni) a następnie "Schüler“ (Uczniowie) i "Brieffreunde finden" (Znajdowanie przyjaciół korespondencyjnych). Znajdujemy tam formularz "Mein Wunschpartner/Meine Wunschpartnerin" (Mój idealny partner/partnerka). Wypełniając go uczniowie określają przedział wiekowy, płeć, kraj pochodzenia, zainteresowania, własną płeć i kryterium wyszukiwania: data, kraj, losowo. Również i tym razem wypełnienie odpowiedniego formularza jest niezwykle proste i polega w większości na kliknięciu w wybrane gotowe propozycje odpowiedzi. Po naciśnięciu zakładki "Suchen" (Wysłać) wyświetla się nam lista osób spełniających wyznaczone przez piszącego warunki. Na owej liście mamy rubryki: imię, data zgłoszenia, wiek, popularność, kraj pochodzenia, profil. Jeśli jesteśmy bliżej zainteresowani którąś ofertą, klikamy na dany profil i otwiera nam się pełny opis danej osoby w formie formularza, jaki uczniowie wypełniali przed przerwą na pierwszej godzinie lekcyjnej. Gdy dokonany wybór partnera do korespondencji odpowiada piszącemu, ma od razu możliwość nawiązania kontaktu poprzez kliknięcie zakładki "Antworten" (Odpowiedź). Kończąc odpowiedź należy wypełnić pole: "Meine E-Mailadresse" (Mój adres e-mailowy), co umożliwia obu stronom dalsze bezpośrednie komunikowanie się bez pośrednictwa strony www.juma.de. Cała procedura została zredagowana w sposób niezwykle przystępny nawet dla początkujących kursantów i przyjazny dla użytkownika. Po każdej zakończonej czynności pojawiają się sympatycznie sformułowane komunikaty informacyjne a na zakończenie informacja o wysłaniu e-maila do wybranego partnera wraz z życzeniami udanej przyjaźni korespondencyjnej. Uczniowie z ogromną ochotą pracowali na tych zajęciach i zdziwieni byli faktem, jak szybko minęły dwie jednostki lekcyjne, w sytuacji, gdy podwójne lekcje języka niemieckiego zazwyczaj im się "dłużyły". Dopytywali się też, kiedy ponownie będziemy przeprowadzać zajęcia języka niemieckiego w pracowni komputerowej. Te doświadczenia utwierdziły mnie w przekonaniu, że należy jak najczęściej korzystać z komputera i Internetu w procesie dydaktycznym, gdyż działa to niezaprzeczalnie motywująco i aktywizująco na uczniów oraz pozwala zwiększyć efektywność przeprowadzanych zajęć. Obecnie coraz częściej posługuję się tym środkiem prowadząc lekcje języka niemieckiego. Wypróbowałem w praktyce także inne niemieckie strony internetowe, np.: www.schulweb.de bądź: www.goethe.de. Na tych stronach można również skorzystać z możliwości nawiązania korespondencji. Ponadto można wziąć udział w forum dyskusyjnym, "czatować" w języku niemieckim oraz wyszukać najprzeróżniejsze informacje. Można też dotrzeć do materiałów szkoleniowych, testów i ćwiczeń językowych, artykułów prasowych a także skorzystać z gier i zabaw dydaktycznych (niejednokrotnie z nagrodami!). Wykorzystuję obecnie Internet nie tylko do przeprowadzania zajęć szkolnych, ale też jako źródło konkretnych informacji do indywidualnego wyszukania przez uczniów w formie zadania domowego, co czynią z reguły niezwykle chętnie.

Reasumując pragnę podkreślić, iż doszedłem do przekonania, że Internet jest teraźniejszością i przyszłością procesu dydaktycznego i należy wykorzystywać go w ramach zajęć szkolnych, gdyż ma to pozytywny wpływ na aktywność uczniów na lekcjach i odwołuje się do ich zainteresowań czy nawet pasji.

Opracowanie: mgr Grzegorz Dobek
nauczyciel języka niemieckiego

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1826


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.