PLAN PRACY SZKOLNEGO KOŁA CHEMICZNEGO
Publicznego Gimnazjum w Nożynie
Cele:
1. rozbudzanie i rozwijanie zainteresowania chemią,
2. przygotowanie do konkursu przedmiotowego,
3. opanowanie prostych czynności laboratoryjnych,
4. wdrażanie uczniów do wykonywania doświadczeń z zachowaniem maksymalnych
środków ostrożności,
5. doskonalenie umiejętności korzystania z tablic, schematów, wykresów i modeli;
6. rozwinięcie umiejętności samodzielnej pracy z podręcznikami i książkami
popularnonaukowymi;
7. doskonalenie umiejętności posługiwania się programami komputerowymi
wspomagającymi uczenie się i wykorzystania Internetu jako źródła informacji;
Formy realizacji:
- praca zespołowa,
- praca indywidualna,
- ćwiczenia laboratoryjne,
- rozwiązywanie zadań chemicznych,
- praca z programami komputerowymi i Internetem,
- praca z literaturą fachową,
Metody pracy:
- problemowa,
- praktyczna,
L.p. |
Zagadnienie |
Tematyka zajęć |
Termin |
Uwagi |
1 |
Zebranie organizacyjne |
- zapoznanie członków koła z planem pracy
- przypomnienie zasad bezpieczeństwa |
IX |
|
2 |
Przeznaczenie sprzętu laboratoryjnego |
- waga analityczna, cylinder miarowy,
pipeta, biureta
- rodzaje szkła laboratoryjnego
- odczynniki - opis i oznakowanie
- karty charakterystyki substancji |
IX |
|
3 |
Mieszaniny i właściwości utleniające azotanów |
- obliczenia ilości potrzebnych
składników w oparciu o skład procentowy prochu czarnego
- rozdrabnianie
- ważenie
- bezpieczne mieszanie (składniki wilgotne)
- otrzymanie prochu czarnego
- badanie właściwości prochu |
X |
|
4 |
Zadania teoretyczne |
- rozwiązywanie testów komputerowych i zadań rachunkowych w
ramach przygotowań do konkursu chemicznego |
XI - V |
|
5 |
Utlenianie |
- praktyczne metody otrzymywania tlenu
* z manganianu(VII) potasu
* z chloranu(V) potasu
* z perhydrolu
- spalanie metali w tlenie,
- spalanie żelaza w mieszaninie z azotanem potasu
- wyrób zimnych ogni
- roztwarzanie srebra w kwasie azotowym |
XI |
|
6 |
Redukcja |
- redukcja soli miedzi za pomocą glukozy
- redukcja soli srebra za pomocą formaldehydu
- srebrzenie szkła |
XII |
|
7 |
Barwy płomienia i hydratów |
- badanie barw soli kobaltu
- obserwacja barw perły boraksowej
- obserwacja barw perły fosforanowej
- wyrób papierków bengalskich |
I |
|
8 |
Modele cząsteczek |
- budowa modeli cząsteczek za pomocą programu komputerowego ACDFREE |
I |
|
9 |
Właściwości światłoczułe soli srebra |
- wytrącanie chlorku, bromku i jodku
srebra
- otrzymywanie negatywu i pozytywu na warstwie wilgotnego AgCl (naświetlanie
lampą halogenową grafoskopu)
- utrwalanie obrazu za pomocą tiosiarczanu sodu |
II |
|
10 |
Właściwości światłoczułe chromianów |
- wytwarzanie emulsji chromianowej
- otrzymywanie obrazu na powierzchni miedzi
- trawienie laminatu miedzianego
- lutowanie elementów elektronicznych układu czasomierza ciemniowego |
III |
|
11 |
Cukry |
- otrzymanie nitrocelulozy (azotanu celulozy)
- badanie właściwości azotanu celulozy
* spalanie
* rozpuszczanie w różnych rozpuszczalnikach (acetonie, eterze)
- otrzymanie wiskozy i jedwabiu wiskozowego |
IV |
|
12 |
Estry |
- otrzymywanie pachnących estrów na drodze syntezy:
* mrówczanu etylu
* maślanu etylu
* octanu etylu
- otrzymywanie pachnących estrów na drodze destylacji z parą wodną z płatków
kwiatowych
|
V |
|
Opracował: mgr Wojciech Guszczyński
Literatura:
1. Stefan Sękowski, "Efektowna chemia", WNT, Warszawa 1984.
2. Stefan Sękowski, "Fotochemia domowa", WSiP, Warszawa 1990.
3. Stefan Sękowski, "Chemia na co dzień" IW "Nasza Księgarnia", Warszawa 1982.
4. Stefan Sękowski, "Moje laboratorium cz. II", WSiP, Warszawa, 1978.
5. Jerzy Smurzyński, "Chemia niszcząca", Wydawnictwo MON, 1970.
Opracowanie: Wojciech Guszczyński