AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Wiesława Borawska
Matematyka, Konspekty

Twierdzenie Pitagorasa - konspekt lekcji matematyki dla klasy II gimnazjum

- n +

Twierdzenie Pitagorasa.

KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI

Czas trwania lekcji: 45 min.

Ogólne cele lekcji: zapoznanie uczniów z twierdzeniem Pitagorasa.

Szczegółowe cele lekcji:
- poznawczy: zapoznanie z treścią twierdzenia.
- kształcący: kształcenie umiejętności w formułowaniu wniosków, przypomnienie wiadomości o trójkącie prostokątnym.
- wychowawczy: systematyczność, wytrwałość, aktywność.

Zasady nauczania: świadome i aktywne uczestnictwo.

Metody nauczania: oparta na słowie - wykład, wyjaśnienie, ćwiczenia, opis, dyskusja, praca z komputerem.

Przebieg lekcji:
1. Zapoznanie z tematem lekcji (pojęcie twierdzenia), przypomnienie podstawowych wiadomości o trójkącie prostokątnym.

Ćwiczenie 1. Nazwij boki poniższych trójkątów prostokątów.

2. Zapoznanie z twierdzeniem Pitagorasa.
- Krótki życiorys Pitagorasa.

Ćwiczenie 2.
Ćwiczenie wykonujemy w grupach kilkuosobowych. Nauczyciel rozdaje grupom instrukcję (załącznik 1), papier w kratkę oraz szary. Przypomina o konieczności dzielenia się zadaniami w grupie.

Uczniowie wykonują plakaty zgodnie z instrukcją. Nauczyciel kontroluje pracę, udziela wskazówek i zachęca uczniów do korygowania błędów.

Wyniki obliczeń uczniowie zapisują w przygotowanej na tablicy tabeli (załącznik 2) Uczniowie przerysowują ją do zeszytu. Wszyscy porównują wyniki otrzymane przez poszczególne grupy i wyciągają wnioski. Uczniowie zapisują wzory, według których oblicza się pola P1, P2, P3, a następnie pod kierunkiem nauczyciela formułują zależności: P1+ P2 = P3 oraz a2+ b2 =c2.

Ćwiczenie 3.
Połącz się za pomocą Microsoft Internet Explorer ze stroną:
htttp://www.szkoly.edu.pl/~ejakubas/pr-komp/tw-pitagorasa/opis-tw-pitagorasa.htpl
zapoznaj się z instrukcja i uruchom program TwPitag.exe
lub ze stroną http://www.zsmie.torun.pl/TEMAT/MATEMATYKA/pythpol.html
O czym mówią te programy? Co tam zaobserwowałeś?
Czy na podstawie tych programów można sformułować jakiś wniosek?

1. Sformułowanie twierdzenia Pitagorasa i wzoru:
Jeżeli trójkąt jest prostokątny, to suma pól kwadratów zbudowanych na przyprostokątnych jest równa polu kwadratu na przeciwprostokątnej.

Jeżeli trójkąt jest prostokątny, to suma kwadratów długości przyprostokątnych jest równa kwadratowi długości przeciwprostokątnej.

Ćwiczenie 4. Zapisz poniższe twierdzenie w postaci wzoru dla trójkątów z ćwiczenia 1.

2. Podsumowanie

Zadanie: 1
W trójkącie prostokątnym dane są przyprostokątne o długości 3 i 4 cm. Oblicz długość przeciwprostokątnej.

Zadanie: 2
W trójkącie prostokątnym długość przeciwprostokątnej wynosi 10 cm, a długość jednej przyprostokątnej wynosi 6 cm. Oblicz drugą przyprostokątną.

3. Wypełnienie przez uczniów "Karty samooceny ucznia po lekcji".


KARTA SAMOOCENY UCZNIA PO LEKCJI
(Podkreśl jedną z odpowiedzi)

1. Twoim zdaniem temat lekcji był ciekawy i spełnił Twoje oczekiwania:
- niewystarczająco,
- średnio,
- bardzo dobrze.

2. Lekcja była - Twoim zdaniem
- interesująca,
- nudna,
- nijaka.

3. Jaki był Twój udział w rozwiązywaniu zadań, ćwiczeń?
- bardzo aktywny,
- średnio aktywny,
- mało aktywny.

4. Pracowałem:
- z przyjemnością,
- bez przyjemności.

5. Zrozumiałem:
- wszystko,
- prawie wszystko,
- niewiele.

6. Za aktywny udział w lekcji chciałbym/chciałabym / wyróżnić następujące osoby:
..................................................................................................................................
............................................................................................................
.................................................................................................................................

4. Zadanie domowe:
a. Naucz się treści tw. Pitagorasa
b. Ćwiczenie C str. 122 i zad. 1 str. 125 (podręcznik).

Załącznik 1
1. Z papieru w kratkę wytnijcie trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości ... (każda grupa ma inne dane). Waszym zadaniem jest przygotowanie trzech kwadratów o bokach równych bokom trójkąta. Wycięte figury przylejcie na arkuszu szarego papieru tak, aby przylegały do siebie równymi bokami.
2. Obliczcie pola poszczególnych kwadratów. Wyniki zapiszcie pod rysunkiem.

Załącznik 2
  Bok a Bok b Bok c Pole P1 Pole P2 Pole P3
1.            
2.            
3.            

Opracowanie: mgr Wiesława Borawska
Publiczne Gimnazjum w Jedwabnem

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 12449


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2.67



Ilość głosów: 6