Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Beata Kołek
Przyroda, Scenariusze

"Poznajemy drzewa i krzewy owocowe rosnące w naszej okolicy" - scenariusz lekcji

- n +

Poznajemy drzewa i krzewy owocowe rosnące w naszej okolicy


1. Informacje wstępne:
Scenariusz można wykorzystać w IV klasie szkoły podstawowej,
na zajęciach pozalekcyjnych z przyrody lub po uproszczeniu go również dla dzieci z upośledzeniem w stopniu lekkim. Czas trwania dwie godziny lekcyjne, można jedną godzinę poświęcić na wycieczkę do sadu lub działkę, zaś drugą na podsumowanie wiadomości i wypełnienie karty pracy. Najlepiej przeprowadzić zajęcia w czerwcu ze względu na dostępność owoców.

2. Cel ogólny: zapoznanie uczniów z nazwami drzew i krzewów owocowych, rosnących w okolicy.

3. Cele szczegółowe - uczeń po zajęciach:
- wie, jaka jest różnica między drzewem a krzewem;
- zna nazwy pospolitych drzew i krzewów owocowych;
- wie, które owoce rosną na drzewach, a które na krzewach;
- rozróżnia owoce po zapachu, smaku i dotyku;
- koloruje owoce odpowiednimi barwami;
- wie, jakie przetwory można zrobić z owoców;
- opisuje wygląd dowolnego owocu;
- wie co to są owoce tropikalne.

4. Struktura lekcji:
Temat: " Poznajemy drzewa i krzewy rosnące w naszej okolicy".

Część zajęć Czynności uczniów Czynności nauczyciela Wyposażenie
Wstępna -Obserwowanie wyglądu drzew i krzewów oraz podanie różnicy między nimi -Sprawy organizacyjno-porządkowe-Kieruje do uczniów pytanie czym różni się drzewo od krzewu? Ilustracje przedstawiające drzewai krzewy, fragment filmu video
- Podawanie nazw pospolitych krzewów i drzew - Rozdzielanie kartek z nazwami owoców na dwie części: osobno owoce rosnące na drzewach, osobno na -krzewach- Wyciąganie owoców, wąchanie ich, dotykanie w celu podania właściwej nazwy-Opisywanie barwy, kształtu, zapachu dowolnego owocu oraz narysowanie go i pokolorowanie- Określenie co oznacza słowo przetwory oraz podanie rodzajów przetworów- Dopisywanie sposobów przetwarzania podanych owoców-Wytłumaczenie co to są owoce tropikalne i podanie kilku przykładów - Prosi o podanie nazw krzewów i drzew, - Rozdaje grupie karteczki z nazwami owoców i prosi, aby osobno ułożyć owoce, rosnące na krzewach i drzewach - Prosi jedną osobę z grupy o wylosowanie z zamkniętymi oczami dowolnego owocu z koszyka i podanie jego nazwy-Rozdaje każdemu karty pracy, w których należy wykonać poniższe polecenia: - pokolorować odpowiednimi barwami dowolny owoc oraz opisać jego kształt, zapach, wielkość i barwę.-Zadaje pytanie uczniom co to są przetwory i jakie rodzaje przetworów są im znane - Prosi o dopisanie do podanych w karcie odpowiedzi nazw owoców, jakie przetwory można z nich otrzymać- Prosi o wytłumaczenie co to są owoce tropikalne i podanie kilku przykładów Ilustracje przedstawiające krzewy i drzewa karteczki z nazwami owoców Kosz z dostępnymi w tym czasie owocami Karty pracy, długopisy, kredki Karty pracy, długopis Przykłady świeżych owoców tropikalnych
Końcowa Po wysłuchaniu i wypełnieniu karty pracy uczeń zapisuje pracę domową do wyboru Zapisuje na tablicy treść pracy domowej:1.Dlaczego najlepiej jeść świeże owoce?2. Ułóż zagadkę lub wierszyk na temat dowolnego owocu.3. Ulep z modeliny bądź plasteliny wybrany owoc, rosnący w Polsce.

5. Materiały i wyposażenie przygotowane przez nauczyciela:
- ilustracje, przedstawiające drzewa i krzewy owocowe;
- film video pokazujący różne gatunki drzew i krzewów wraz z ich owocami;
- karteczki z nazwami owoców;
- świeże owoce, dostępne w tym czasie;
- karty pracy opracowane przez nauczyciela i odbite na ksero dla każdego ucznia;
- świeże owoce tropikalne bądź ilustracje je przedstawiające.

Wyposażenie ucznia:
- mazaki;
- kredki;
- długopisy
- przyniesione z domu owoce.

6. Komentarz i ocena przebiegu lekcji, wnioski do dalszych działań.
Lekcja została poprowadzona w klasie czwartej. Polecenia zadawane uczniom formułowane były logicznie i krótko, gdyż dziecko w tym wieku nie jest w stanie zrozumieć skomplikowanych i rozbudowanych pytań. Na zajęciach uczniowie nie tylko poszerzyli wiedzę z zakresu przyrody, ale również nauczyli się współpracy w grupie, wykorzystali swoje umiejętności plastyczne oraz dzięki obserwacji wyglądu owoców - zapisywania wyników swoich obserwacji. Choć na zajęciach wykorzystane zostały ilustracje oraz film video, to najwięcej pozytywnych emocji towarzyszyło dzieciom podczas oglądania
i kosztowania owoców. Ten moment wykorzystałam również na przypomnienie zasad higieny i estetyki spożywania posiłków.
Jeżeli nauczycielowi zostanie trochę czasu może wykonać przy pomocy uczniów sałatkę owocową, pamiętając jednak o zasadach bezpieczeństwa.

Karta pracy do tematu " Poznajemy drzewa i krzewy owocowe rosnące w naszej okolicy".

1. Wybierz z kosza dowolny owoc, rosnący w Polsce i obejrzyj go dokładnie, a następnie swoje spostrzeżenia wpisz w poniższą tabelkę.

kolor (wpisz wszystkie barwy występujące na wybranym owocu) kształt zapach smak dotyk (wpisz odczucia związane z dotykaniem skórki owocu np. śliska, chropowata)


2. Narysuj wybrany przez Ciebie owoc i pokoloruj go.






3.Do podanych poniżej owoców dopisz, jakie przetwory
można z nich otrzymać:
(przykład: wiśnie- kompoty, soki, dżemy, konfitury).
brzoskwinie.......................................................................................
czereśnie............................................................................................
jabłka.................................................................................................
gruszki...............................................................................................
maliny................................................................................................
porzeczki..........................................................................................
agrest.................................................................................................

Opracowanie: mgr Beata Kołek
nauczyciel PSP w Połańcu.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6937
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 2
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014