Katalog Iwona Koch Biologia, Konspekty Budowa i funkcja chloroplastów - organelli autonomicznych komórki roślinnej. Konspekt lekcji biologii dla klasy I LO o profilu podstawowym.BUDOWA I FUNKCJA CHLOROPLASTÓW - ORGANELLI AUTONOMICZNYCH KOMÓRKI ROŚLINNEJ.KONSPEKT LEKCJI DLA KLASY I LO O PROFILU PODSTAWOWYM w roku szkolnym 2001/2002Treści programowe: Występowanie, ultrastruktura, biologiczna rola Oraz autonomia chloroplastów Cele nauczania: Wiadomości: - - ultrastruktura, występowanie i funkcja chloroplastów - utrwalenie i poszerzenie wiadomości dotyczących istoty fotosyntezy- akumulacja energii w wiązaniach chemicznych związków organicznych - poznanie różnych poglądów na pochodzenie chloroplastów Umiejętności: - doskonalenie techniki mikroskopowania, obserwacji mikroskopowej i wykonywania rysunków, preparatów mikroskopowych - samodzielne zdobywanie wiedzy z różnych źródeł informacji i rozwiązywania problemów na drodze różnego typu rozumowania - rozpoznawanie struktur komórkowych - dostrzeganie związków miedzy budową, a funkcją organelli - posługiwanie się terminologią biologiczną Postawy: - Rozwijanie zainteresowań biologicznych - Uświadomienie potrzeby pogłębiania wiedzy z literatury biologicznej - Kształtowanie pożądanych postaw dotyczących celowej pracy Strategia: - Problemowa Metody: - Praca z tekstem i obserwacje mikroskopowe według poleceń - Dyskusja problemowa Forma pracy: - Indywidualna i zespołowa Środki dydaktyczne: - Mikroskop - Sprzęt do mikroskopowania, liść moczarki - Plansza: przekrój przez liść - Grafoskop - Foliogram budowy chloroplastu - Zestawy materiałów źródłowych - Instrukcja doświadczeń Tok lekcji: FAZA WPROWADZAJĄCA 1. Wytworzenie sytuacji problemowej. Nauczyciel podaje temat lekcji, zapisuje na tablicy, uczniowie zapisują w zeszycie. Co oznaczają organelle autonomiczne? Uczniowie definiują organelle - struktury występujące na terenie cytoplazmy w komórce, pełniące konkretne funkcje. Wyjaśniają, że "autonomiczne"- to odrębne, samodzielne. Nauczyciel: Na czym polega autonomia jądra komórkowego? Uczniowie: Oddzielone od cytoplazmy podwójną błoną - zatem odrębność przestrzenna, obecność aparatu genetycznego - funkcje autoreprodukcyjne, kontrolne i koordynacyjne - kierowanie biosyntezą białek enzymatycznych i strukturalnych. Nauczyciel i uczniowie: Analizując temat, celem lekcji jest poznanie nowych organelli komórki roślinnej - chloroplastów, ich funkcji i uzasadnienie, że są to struktury autonomiczne. Uczniowie posiadają wiadomości - chloroplasty to ciałka zieleni, występują w zielonych organach roślin, przede wszystkim w liściach, biorą udział w fotosyntezie. Fotosynteza - to proces zamiany energii świetlnej w chemiczną, gromadzoną w wiązaniach chemicznych związków organicznych. Z poznanych organelli komórki, to jądro posiada cechę autonomiczności. Zawiera informacje genetyczne, odpowiada za jej realizacje i powielanie. W procesach tych uczestniczą kwasy nukleinowe i rybosomy. Poszukiwanie informacji: 1. Gdzie występują chloroplasty? 2. Jak są zbudowane? 3. Jaką funkcję pełnią chloroplasty? 4. Dlaczego są autonomiczne? Główny problem: Budowa i funkcja chloroplastów uwzględniająca aspekt autonomii. Hipotezy: Zlokalizowany proces fotosyntezy - odpowiedzialny za zamianę energii świetlnej na chemiczną i akumulację jej w związkach organicznych. Chloroplasty posiadają właściwość podobną do jądra komórkowego. Zadania: Zdobycie niezbędnych informacji. Weryfikacja hipotez. Plan działania: Samodzielna praca wg poleceń Notatka. FAZA REALIZACJI: Polecenia do ćwiczeń 1. Obejrzyj pod mikroskopem preparat z liścia moczarki i zaobserwuj chloroplasty. Wykonaj schematyczny rysunek. 2. Skorzystaj z fotogramów, schematów oraz tekstów źródłowych, dokonaj analizy submikroskopowej budowy chloroplastów. (Giese A. C. - "Fizjologia komórki"). 3. Obejrzyj zestaw rysunków i zdjęć z mikroskopu elektronowego. 4. Ustal jaką funkcję pełnią chloroplasty? - skorzystaj z podręcznika. 5. Omów budowę chloroplastów (na polecenie nauczyciela): - błonę zewnętrzną, błonę wewnętrzną - kolisty, dwuniciowy DNA - stromę- macierz chloroplastu - rybosomy - lamelle (tylakoidy) stromy i gran - grana- zawierają chlorofil 6. Omów funkcję chloroplastów. - proces fotosyntezy (proces biologiczny na drodze którego, ze związków nieorganicznych CO2 i H2O w obecności światła i chlorofilu powstają związki organiczne. Dwie fazy: jasna - do której jest potrzebna jest energia świetlna, odbywa się w granach - konieczny chlorofil i ciemna z udziałem CO2 zachodzi w stromie. 7. Ustal, dlaczego są to organelle autonomiczne? Ponieważ posiadają własne DNA, rybosomy, a dzięki temu Zdolność samopowielania. 8. W toku lekcji - sporządź notatkę. FAZA PODSUMOWUJĄCA : Integracja wiadomości Uczniowie weryfikują hipotezy. Analizując plansze: foliogramy - rozpoznają chloroplasty i podają budowę oraz funkcje, lokalizują fazy fotosyntezy. Reasumują - chloroplasty, to organelle występujące w komórkach roślinnych, odbywa się w nich proces fotosyntezy- czyli zamiana energii świetlnej w chemiczną skumulowaną w związkach organicznych i mające własna autonomię czyli zdolne do samopowielania. Praca domowa: Jakie jest znaczenie chloroplastów dla życia na Ziemi. Literatura: 1. Giese C. A. "Fizjologia komórki" 2. Olszewska "Cytologia roślin" 3. Czerwiński W. "Fizjologia roślin" Opracowanie: Iwona Koch Wyświetleń: 8332
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |