Katalog Iwona Goryszewska Matematyka, Prezentacje Systemy oceniania z matematykiSYSTEMY OCENIANIA Z MATEMATYKI1. Cele oceniania.2. Metody nauczania. 3. Systemy oceniania. 4. Kryteria oceniania. Ocenianie jest nieodłączną częścią procesu nauczania. Daje informację zwrotną, którą nauczyciel może się posłużyć celem precyzyjnego dobierania metod nauczania i ich korygowania. Dokonywane jest w takim czasie, kiedy jeszcze można podjąć na podstawie uzyskanej informacji korektę zabiegów stosowanych przez nauczyciela i uzyskać na tej podstawie zmianę stylu pracy ucznia. CELE OCENIANIA - diagnoza - ustalenie potrzeb uczniów, mocnych i słabych stron - opis ewaluacyjny - ocena możliwości - prowadzenie ucznia - sprawdzenie poziomu osiągnięć - angażowanie ucznia w sam proces oceniania - samoocena - rzetelne, jawne gromadzenie informacji (odpowiednia dokumentacja) - selekcja - do zadań, do dalszej nauki - prognozowanie rozwoju. NAUCZANIE MATEMATYKI - METODY - krótki wykład lub wyjaśnienia ze strony nauczyciela - dyskusja między nauczycielem i uczniami oraz między uczniami - działania praktyczne, manualne z konkretnymi fizykalnymi modelami - powtarzanie i ćwiczenie umiejętności podstawowych i rutynowych algorytmów - rozwiązywanie problemów wraz z praktycznym zastosowaniem matematyki w życiu codziennym - podejmowanie prac o charakterze badawczym. SYSTEMY OCENIANIA Z MATEMATYKI 1. Obowiązująca skala ocen: od 1 do 6. 2. Ocenianiu w stopniach od 1 do 6 podlegają: - Kartkówki - mogą być niezapowiedziane z 2-3 ostatnich tematów - Sprawdziany - zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem i jednoczesnym wpisem do dziennika lekcyjnego. Oceny niedostateczne ze sprawdzianów można poprawić w trakcie konsultacji, w ciągu dwóch tygodni po otrzymaniu oceny. Jeśli uczeń był na pracy klasowej nieobecny, należy pracę napisać po powrocie do szkoły, w trakcie konsultacji. 3. W czasie semestru stawiane będą również plusy i minusy. Cztery plusy dają ocenę bardzo dobrą, cztery minusy ocenę niedostateczną. Plusami i minusami oceniane będą: - Praca ucznia na lekcji - aktywność i zaangażowanie ucznia - Prace domowe (zgłoszony brak pracy domowej - minus). - Prowadzenie zeszytu (zgłoszony brak zeszytu na lekcji - mi-nus). - Zadania dodatkowe (dobre wykonanie - plus). 4. Na podstawie otrzymanych w trakcie semestru stopni wystawiana jest łączna ocena za cały semestr. OGÓLNE KRYTERIA OCEN Z MATEMATYKI Niżej przedstawione ogólne kryteria ocen (oprócz oceny celującej) należy rozumieć komunikatywnie. Ocena celująca Ocenę tę otrzymuje uczeń, którego wiedza znacznie wykracza poza obo-wiązujący program nauczania, a ponadto spełnia jeden z podpunktów: - twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania - uczestniczy w zajęciach poza lekcyjnych - pomysłowo i oryginalnie rozwiązuje nietypowe zadania - bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach matematycz-nych. Ocena bardzo dobra Ocenę tę otrzymuje uczeń, który opanował pełen zakres wiadomości przewidziany programem nauczania oraz potrafi: - sprawnie rachować - samodzielnie rozwiązywać zadania - wykazać się znajomością definicji i twierdzeń oraz umiejętnością ich zastosowania w zadaniach - samodzielnie zdobywać wiedzę - przeprowadzać rozmaite rozumowania dedukcyjne. Ocena dobra Ocenę tę otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności przewi-dziane podstawą programową oraz wybrane elementy programu nauczania, a także potrafi: - samodzielnie rozwiązać typowe zadania - wykazać się znajomością i rozumieniem poznanych pojęć i twierdzeń oraz algorytmów - posługiwać się językiem matematycznym, który może zawierać jedynie nieliczne błędy i potknięcia - sprytnie rachować - przeprowadzić proste rozumowanie dedukcyjne. Ocena dostateczna Ocenę tę otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności prze-widziane podstawową programową, co pozwala mu na: - wykazywanie się znajomością i rozumienie podstawowych pojęć i algo-rytmów - stosowanie poznanych wzorów i twierdzeń w rozwiązywaniu typowych ćwiczeń i zadań - wykonywanie prostych obliczeń i przekształceń matematycznych. Ocena dopuszczająca Uczeń opanował wiadomości przewidziane podstawą programową w takim zakresie, że potrafi: - samodzielnie lub z niewielką pomocą nauczyciela wykonać ćwiczenia i zadania o niewielkim stopniu trudności - wykazać się znajomością i rozumieniem najprostszych pojęć oraz algo-rytmów - operować najprostszymi obiektami abstrakcyjnymi (liczbami, zbiorami, zmiennymi, i zbudowanymi z nich wyrażeniami). Ocena niedostateczna Ocenę tę otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności wynikających z programu nauczania oraz: - nie radzi sobie ze zrozumieniem najprostszych pojęć, algorytmów i twierdzeń - popełnia rażące błędy w rachunkach - nie potrafi (nawet przy pomocy nauczyciela, który między innymi zadaje pytanie pomocnicze) wykonać najprostszych ćwiczeń i zadań - nie wykazuje najmniejszych chęci współpracy w celu uzupełnienia braków i nabycia podstawowej wiedzy i umiejętności. Opracowanie: Iwona Goryszewska Wyświetleń: 1618
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |