Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Grażyna Podgórska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

AIDS - jak uniknąć zarażenia? - propozycja lekcji na godzinę wychowawczą

- n +

AIDS - jak uniknąć zakażenia? - propozycja lekcji na godzinę wychowawczą.

AIDS jest chorobą zakaźną. Będąc wychowawcą w Szkole Gimnazjalnej w planie godzin wychowawczych ujęłam również ten temat lekcji. Można ją przeprowadzić w każdej klasie.
W pierwszej fazie lekcji należy uwzględnić przekazanie podstawowych treści o tej chorobie.
Wcześniej przed mającą się odbyć lekcją można polecić uczniom wyszukanie informacji w podręcznikach, broszurach czy w Internecie. Nauczyciel również sam może się o nie zatroszczyć, nawiązując kontakt z przychodnią i przygotować na lekcję broszurki na ten temat, które można uczniom wręczyć po zakończeniu zajęć.

Co trzeba wiedzieć o AIDS?
To choroba zakaźna przenoszona przez wirusy. Przyczyną zakażenia jest wirus HIV, który w organizmie zostaje do końca życia, a w konsekwencji doprowadza do zespołu chorób jakim jest AIDS.

Pierwotnie wirus miał się przenieść na człowieka z koczkodana zielonego bardzo popularnego w Afryce gatunku małpy. Z Afryki, gdzie notuje się największy wskaźnik zachorowań na AIDS, wirus dostał się do USA a potem do Europy i na inne kontynenty. Liczba zakażonych na świecie wynosi 40 milionów. W Polsce 15-20 tysięcy. Każdego dnia umiera 8 tysięcy osób a 14 tysięcy nowych zakaża się tą chorobą.

W Polsce badania na AIDS są bezpłatne. Jest wiele placówek, które zajmują się osobami chorymi na tę chorobę. Leczenie jest jednak bardzo uciążliwe. Trzeba o regularnych porach zażywać leki, jeździć na badania do szpitala. Osoba zakażona powinna przede wszystkim nie panikować. Powinna znaleźć oparcie w rodzinach i rodzicach i wspólnie powinni podjąć walkę z tą chorobą.

Jak dochodzi do zakażenia tą chorobą?
Najczęściej poprzez kontakt z krwią osoby zakażonej, nieprzestrzeganie zasad higieny osobistej, poprzez kontakt płciowy bez zabezpieczenia z osobą zakażoną.

Zwierzęta domowe tj. psy, koty, świnki morskie, lisy, wiewiórki czy komary nie przenoszą wirusa HIV. Nie rozmnaża się on w żadnym z tych organizmów poza ludzkim.

Jedną z dróg zakażenia jest narkomania.
Do zakażeń najczęściej dochodzi u ludzi, którzy często wspólnie używają tych samych igieł i strzykawek. Przyczyną więc zakażenia może być zabrudzony krwią sprzęt i narkotyk. Krew pobierana od honorowych krwiodawców jest badana w kierunku HIV. Ta grupa ludzi może czuć się bezpieczna, gdyż krew pobiera się wyłącznie jednorazowym sprzętem. Dziecko matki zakażonej może, ale nie musi ulec zakażeniu w okresie płodowym lub w czasie porodu. Jest znikoma liczba bo około 20% zakażeń. Rzadko też dochodzi do zakażeń dzieci w okresie karmienia. Nie stwierdzono też przypadków zakażenia wirusem poprzez pocałunek chyba, że dziąsła osoby lub osób krwawią. Każdy z nas powinien używać własnych ręczników, przyborów toaletowych, bielizny. Wspólne używanie z osobą zakażoną prowadzi do przenoszenia wirusa. Nie można zakazić się też na basenach pływackich nawet wtedy, gdyby krew lub sperma zakażonej osoby dostała się do wody. Będą one zbyt mocno roscięczone, aby stanowić zagrożenie. Nie dojdzie do zakażeń również przez podanie ręki, dotykanie tych samych przedmiotów, sprzętów czy klamek.

Ćwiczenie 1.
Po krótkiej pogadance można przejść do wykonywania ćwiczeń praktycznych, które pomogą uczniom w zapamiętaniu i rozstrzygnięciu problemu - Jak można ustrzec się przed wirusem HIV? Należy przygotować wcześniej tablicę magnetyczną i magnesy lub inną planszę umożliwiającą narysowanie tabeli umieszczonej poniżej.

Można się zakazić. Nie można się zakazić. Zakażenie raczej mało prawdopodobne.


Należy też przygotować kilka kartek z napisami różnych miejsc, gdzie może lub też nie może dojść do zakażeń. Kartki będzie trzeba przeczytać i umieszczać w tabeli według przygotowanych rubryk.
Oto propozycje do wpisów, które mogą być na nich umieszczone.
1. Miejsca publiczne-toalety, tramwaj, autobus.
2. Dotykanie klamek, przedmiotów.
3. Wspólne mieszkanie z nosicielem wirusa HIV.
4. Zabawa i przytulanie zwierzątek domowych.
5. Pływanie na basenie, kąpieliskach.
6. Towarzyski pocałunek.
7. Wizyta u dentysty czy w szpitalu.
8. Stosunek płciowy bez zabezpieczenia.
9. Podanie ręki.
10. Oddanie krwi w punktach honorowego krwiodawstwa.
11. Niesterylne igły i strzykawki.
12. Używanie tych samych przyborów toaletowych, szczoteczek, ręczników.
13. Wykonanie tatuażu.
14. Mleko chorej matki.

Karteczki należy przypinać w odpowiednie miejsca wskazane przez uczniów. W przypadku błędnie ocenionych sytuacji nauczyciel koryguje i omawia ewentualne błędy popełnione przez uczniów.

Ćwiczenie 2.
Ćwiczenie polega na stawianiu pytań, które mogą pomóc w zrozumieniu i przezwyciężeniu niechęci do osób chorych oraz pokutującego często mitu o tej chorobie. Pamiętaj ludzie chorzy na AIDS to tacy sami ludzie jak my. Oni też potrzebują tolerancji i akceptacji. Można postawić między innymi następujące pytania do przemyślenia przez uczniów. Nie należy jednak krytykować wypowiedzi uczniów, gdyż taka postawa może zniechęcić naszych podopiecznych do wypowiadania własnych poglądów na forum klasy. Może to świadczyć o braku tolerancji do odmienności postaw i poglądów w stosunku do naszych wychowanków.

Pytanie 1
Jak byś się zachował/a gdyby do naszej klasy chodziła osoba chora na AIDS?

Pytanie 2.
Czy napił/a byś się z tej samej szklanki z której przed chwilą piła osoba zakażona?

Pytanie 3.
Czy skorzystał/a byś z zaproszenia osoby chorej na AIDS na wspólny wyjazd na basen czy wycieczkę za miasto?

Pytanie 4.
Czy nie odczuwał/a byś niechęci czy obawy przed siedzeniem w jednej ławce z osobą chorą na AIDS.

Te i inne pytania można zadawać uczniom, śledzić ich wypowiedzi, a także pomagać i wyjaśniać niektóre wątpliwości. Być może ćwiczenia te pomogą uczniom w zrozumieniu osób chorych na AIDS, oraz rozwieją wszelkie wątpliwości co do kontaktu z osobami chorymi i możliwością zakażenia się. Być może uczniowie staną się bardziej otwarci i przyjaźni w stosunku do osób zakażonych tą chorobą. Na zakończenie zajęć rozdajemy broszurki przygotowane na tę lekcję.

Opracowanie: Grażyna Podgórska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3871
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2.67



Ilość głosów: 3
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014