Katalog Elżbieta Szczupak Przyroda, Scenariusze Lekcja - wycieczka dla klasy IVOkreślamy kierunki widnokręguHasła z podstawy programowej:1. Opis miejsca zamieszkania 2. Orientacja w terenie: szkic, plan, mapa 3. Krajobraz najbliższej okolicy: obserwacje i opisy: składniki naturalnego krajobrazu CELE: Uczeń potrafi: - wymienić nazwy kierunków głównych i pośrednich - podać sposoby wyznaczania kierunku północnego w terenie - wymienić elementy krajobrazu okolicy Grochowa widoczne na widnokręgu - wskazać w terenie widnokrąg i linię widnokręgu oraz określić ich kształt - wyznaczyć kierunek północny i pozostałe kierunki różnymi metodami - podpisać je na rysunku linii widnokręgu za pomocą skrótów - określić kierunki obiektów w terenie w stosunku do miejsca obserwacji Uczeń zna: - nazwy kierunków głównych i pośrednich - angielskie skróty nazw kierunków - zasady zachowania się podczas wycieczki METODY: obserwacji, ćwiczeń praktycznych FORMY PRACY: praca w grupach podczas wycieczki TOK ZAJĘĆ 1. SPRAWY ORGANIZACYJNE - podział klasy na grupy - przypomnienie wiadomości o widnokręgu - przypomnienie zasad zachowania się podczas zajęć 2. REALIZACJA CELÓW - rozdanie uczniom kart pracy - praca w terenie - pod kierunkiem nauczyciela uczniowie wykonują polecenia zawarte w instrukcji, wypełniają karty pracy 3. PODSUMOWANIE 1. Prezentacja wykonanych zadań przez wybranych uczniów INSTRUKCJA PRACY DLA GRUP 1. Stojąc w dolinie rzeki Czerwonki uważnie rozejrzyj się dookoła i odpowiedz na pytania: a) Czy widzisz linię pozornego styku nieba i Ziemi? 2. Co przeszkadza ci dojrzeć tę linię? 3. Wejdź teraz na wzniesienie. Jak teraz zmieniło się to, co widzisz? Jak zmienił się widnokrąg? Od czego zależy jego wielkość? Jaki ma kształt/ Co przeszkadza ci dojrzeć linię widnokręgu w całości? Wymień widoczne stąd obiekty. 4. Za pomocą kompasu wyznacz kierunek kierunek, ustaw się twarzą w jego stronę i wyznacz pozostałe kierunki S (z tylu), E (prawa ręka), W (lewa ręka).Wskaż kierunki pośrednie. 5. Jest południe słoneczne. Przypomnij sobie jak można wykorzystać słońce do wyznaczania kierunków w terenie. 6. Sprawdż na drzewach rosnących w okolicy, po której stronie na ich pniach rośnie najwięcej mchu.Zapisz wnioski. 7. Uzupelnij kartę pracy: KARTA PRACY 1. Na podstawie obserwacji uzupełnij tekst: Widoczny wokół obserwatora obraz ziemi to....... Ma on kształt......... Jego wielkość zależy od.......... Na północ od naszego miejsca obserwacji znajduje się......, na połunie jest. ........, na południowy -wschód. ....., a na zachód........ Do szkoły będziemy szli w kierunku........, a następnie skręcimy na. ........... 2. Uzupelnij rysunek: - zaznacz miejsce, w którym znajduje się obserwator - strzałkami zaznacz kierunki widnokręgu główne i pośrednie - przy strzałkach oznaczających kierunki główne dopisz po 2 obiekty widoczne na linii widnokręgu 3. Najwięcej mchu znajduje się na drzewach od strony........ 4. Gdy będziecie wracać do domu ze szkoły poszczególni członkowie grupy będą szli w kierunkach (imię - kierunek)..................................................
Opracowanie: Elżbieta Szczupak Wyświetleń: 2508
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |