Katalog

Elżbieta Szczupak
Przyroda, Scenariusze

Lekcja - wycieczka dla klasy IV

- n +

Określamy kierunki widnokręgu

Hasła z podstawy programowej:

1. Opis miejsca zamieszkania
2. Orientacja w terenie: szkic, plan, mapa
3. Krajobraz najbliższej okolicy: obserwacje i opisy:
składniki naturalnego krajobrazu

CELE:

Uczeń potrafi:

- wymienić nazwy kierunków głównych i pośrednich
- podać sposoby wyznaczania kierunku północnego w terenie
- wymienić elementy krajobrazu okolicy Grochowa widoczne na widnokręgu
- wskazać w terenie widnokrąg i linię widnokręgu oraz określić ich kształt
- wyznaczyć kierunek północny i pozostałe kierunki różnymi metodami
- podpisać je na rysunku linii widnokręgu za pomocą skrótów
- określić kierunki obiektów w terenie w stosunku do miejsca obserwacji

Uczeń zna:

- nazwy kierunków głównych i pośrednich
- angielskie skróty nazw kierunków
- zasady zachowania się podczas wycieczki

METODY:
obserwacji, ćwiczeń praktycznych

FORMY PRACY: praca w grupach podczas wycieczki

TOK ZAJĘĆ

1. SPRAWY ORGANIZACYJNE
- podział klasy na grupy
- przypomnienie wiadomości o widnokręgu
- przypomnienie zasad zachowania się podczas zajęć

2. REALIZACJA CELÓW
- rozdanie uczniom kart pracy
- praca w terenie - pod kierunkiem nauczyciela uczniowie wykonują polecenia zawarte w instrukcji, wypełniają karty pracy

3. PODSUMOWANIE

1. Prezentacja wykonanych zadań przez wybranych uczniów

INSTRUKCJA PRACY DLA GRUP

1. Stojąc w dolinie rzeki Czerwonki uważnie rozejrzyj się dookoła i odpowiedz na pytania:
a) Czy widzisz linię pozornego styku nieba i Ziemi?
2. Co przeszkadza ci dojrzeć tę linię?
3. Wejdź teraz na wzniesienie. Jak teraz zmieniło się to, co widzisz?
Jak zmienił się widnokrąg? Od czego zależy jego wielkość? Jaki ma kształt/
Co przeszkadza ci dojrzeć linię widnokręgu w całości? Wymień widoczne stąd obiekty.
4. Za pomocą kompasu wyznacz kierunek kierunek, ustaw się twarzą w jego stronę i wyznacz
pozostałe kierunki S (z tylu), E (prawa ręka), W (lewa ręka).Wskaż kierunki pośrednie.
5. Jest południe słoneczne. Przypomnij sobie jak można wykorzystać słońce do wyznaczania
kierunków w terenie.
6. Sprawdż na drzewach rosnących w okolicy, po której stronie na ich pniach rośnie najwięcej
mchu.Zapisz wnioski.
7. Uzupelnij kartę pracy:

KARTA PRACY

1. Na podstawie obserwacji uzupełnij tekst:

Widoczny wokół obserwatora obraz ziemi to....... Ma on kształt......... Jego wielkość zależy od..........
Na północ od naszego miejsca obserwacji znajduje się......, na połunie jest. ........, na południowy -wschód. ....., a na zachód........ Do szkoły będziemy szli w kierunku........, a następnie skręcimy na. ...........

2. Uzupelnij rysunek:


- zaznacz miejsce, w którym znajduje się obserwator
- strzałkami zaznacz kierunki widnokręgu główne i pośrednie
- przy strzałkach oznaczających kierunki główne dopisz po 2 obiekty widoczne na linii
widnokręgu

3. Najwięcej mchu znajduje się na drzewach od strony........

4. Gdy będziecie wracać do domu ze szkoły poszczególni członkowie grupy będą szli w kierunkach (imię - kierunek)..................................................

Opracowanie: Elżbieta Szczupak

Wyświetleń: 2508


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.