Katalog

Iwona Surtel
Fizyka, Różne

Kryteria ocen z fizyki w liceum profilowanym i technikum

- n +

KRYTERIA OCEN Z FIZYKI

OCENA: CELUJĄCY

1. Uczeń potrafi samodzielnie:
- spełnić wszystkie wymagania oceny bardzo dobrej
- formułować własne hipotezy
- rozwijać "postawę badacza"
- doskonalić umiejętność przygotowywania zestawów, wykonywania doświadczeń
- analizować ich przebieg oceniać oraz wyciągać wnioski
- ukazać znaczenie odkryć fizycznych dla rozwoju cywilizacji
- krytycznie korzystać ze źródeł informacji

2. Uczeń w czasie zajęć wykazuje postawę pełnego zaangażowania, chętnie uczestniczy w dyskusjach, pracy w grupach, podejmując się roli lidera grupy odpowiedzialnego za pracę zespołu

3. Uczeń pod kierunkiem nauczyciela stara się pogłębić swoją wiedzę o wybrane lektury, bierze czynny udział w Olimpiadzie Fizycznej oraz konkursach przedmiotowych. Umiejętności, wiedza ucznia wykraczają poza podstawy programowe.

OCENA: BARDZO DOBRY

1. Uczeń potrafi samodzielnie:
- wyjaśniać zjawiska fizyczne, bazując na rzetelnej wiedzy fizycznej
- władać biegle językiem fizyki
- wykorzystać metody matematyczne do; rozwiązywania zadań, wyprowadzania wzorów, udowadniania twierdzeń, rozwiązywania testów
- wykorzystywać tabele, wykresy, diagramy do analizy zjawisk i procesów fizycznych
- wykonywać doświadczenia i pomiary fizyczne
- przedstawiać wyniki własnych obserwacji, eksperymentów i przemyśleń
- połączyć znaczenie wielu odkryć fizycznych w życiu codziennym człowieka

2. Uczeń pod kierunkiem nauczyciela stara się pogłębiać swoja wiedzę o dodatkową lekturę

3. Uczeń w czasie zajęć wykazuje postawę pełnego zaangażowania, chętnie uczestniczy w dyskusjach, pracy w grupach, podejmując się roli lidera grupy odpowiedzialnego za pracę zespołu.

OCENA: DOBRY

1. Uczeń potrafi samodzielnie:
- wyjaśniać zjawiska fizyczne na podstawie znanych praw i wiedzy o strukturze materii
- posługiwać się poprawnym językiem fizyki
- wykorzystywać metody matematyczne do opisu zjawisk, rozwiązywania zadań tekstowych oraz prostych problemów fizycznych
- wykorzystywać tabele, wykresy do analizy procesów fizycznych
- dokonywać podstawowych pomiarów fizycznych oraz przedstawiać analizę ich wyników
- formułować własne hipotezy

2. Uczeń aktywnie uczestniczy w zajęciach przedmiotowych

3. Uczeń umie wykorzystać w procesie uczenia się pomoc i wskazówki nauczyciela.

OCENA: DOSTATECZNY

1. Uczeń potrafi samodzielnie:
- omówić w stopniu podstawowym główne prawa zjawiska oraz wielkości fizyczne
- posługiwać się poprawnym językiem fizyki bez większych trudności
- wykonać najprostsze doświadczenia
- korzystać z literatury, wyszukując informacje z różnych źródeł

2. Uczeń potrafi przy pomocy nauczyciela:
- wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
- rozwiązać nieskomplikowane zadania tekstowe
- sporządzać i odczytywać proste wykresy

3. Uczeń w czasie zajęć wykazuje postawę zainteresowania tematem, ale mniej chętnie bierze w nich aktywny udział.

4. Uczeń stara się w procesie uczenia korzystać z wskazówek nauczyciela, wykazuje chęć poprawiania ocen.

OCENA: DOPUSZCZAJACY

1. Uczeń potrafi samodzielnie:
- przedstawić podstawowe teorie i prawa fizyki
- posługiwać się w słabym stopniu językiem fizyki

2. Uczeń potrafi przy pomocy nauczyciela:
- opisywać i wyciągać wnioski z doświadczeń oraz własnych obserwacji
- podawać przykłady wykorzystania zjawisk, odkryć fizycznych w życiu człowieka
- zapisywać proste wzory i jednostki fizyczne

3. Uczeń wykazuje słabe zainteresowanie przedmiotem, bierze bierny udział w zajęciach

4. Uczniowi brak wyraźnych chęci do pogłębiania wiedzy mimo pomocy i stwarzania możliwości przez nauczyciela.

OCENA: NIEDOSTATECZNY

1. Uczeń nie potrafi samodzielnie:
- przedstawić podstawowych praw oraz zjawisk fizycznych
- posługiwać się w stopniu minimalnym językiem fizyki

2. Uczeń nie potrafi przy pomocy nauczyciela:
- wyciągać żadnych wniosków z doświadczeń oraz własnych obserwacji
- zapisywać wzorów i jednostek fizycznych

3. Uczeń w czasie zajęć wykazuje lekceważący stosunek do przedmiotu np. systematycznie nie przygotowuje się do zajęć, nie odrabia zadań domowych, nie prowadzi zeszytu przedmiotowego

4. Uczniowi brak chęci do odrabiania zaległości mimo pomocy i stwarzania możliwości przez nauczyciela.

Prace pisemne

- Celujący - 100% punktów plus zadanie dodatkowe wykraczające poza treści
programowe
- Bardzo dobry - 90% - 100% punktów
- Dobry - 75% - 90% punktów
- Dostateczny - 60% - 75% punktów
- Dopuszczający - 40% - 60% punktów

Metody pomiaru dydaktycznego

- Odpowiedź ustna
- Praca pisemna
- Zadania testowe(wyboru negacji uzupełnień)
- Przeprowadzanie oraz opis doświadczeń
- Przedstawienie referatu
- Aktywność ucznia na zajęciach

Opracowanie: mgr Iwona Surtel

Wyświetleń: 1436


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.