AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marzena Łukaszuk
Różne, Scenariusze

Zajęcia profilaktyczne

- n +

Zajęcia profilaktyczno-integracyjne dla uczniów Publicznego Gimnazjum nr 2

Zajęcia 1 "Poznajmy się"

Cele:
- poznanie uczestników ze sobą nawzajem
- zawarcie kontraktu
- rozwój poczucia bezpieczeństwa w grupie
- umacnianie poczucia własnej wartości
- ustalenie norm grupowych

Przebieg zajęć:

1. Prowadzący przedstawia się, podaje krótką informację o celu zajęć.
2. "Przedstawiamy się"- każdy z uczestników podaje swoje imię. Z Księgi Imion wspólnie wyszukujemy ich znaczenia
3. Moje Imię- przedstawiamy się za pomocą skojarzeń, np. M- muzyka
A- aktorstwo, G- gaduła, D- domator, A- anioł. Wspólnie omawiamy każde imię.
4. Zabawa "Wszyscy, którzy... wyszukujemy cechy wspólne uczestników zajęć. Osoby, które identyfikują się z podanymi stwierdzeniami, zamieniają się miejscami.
5. Zakończenie zajęć- wspólne wypracowanie kontraktu. "Burza Mózgów"- każdy uczestnik podaje swoją propozycję normy grupowej. Jeden z uczestników przepisuje kontrakt a następnie cała grupa podpisuję się.
6. Zabawa "Iskra"- uczestnicy podają sobie ręce i uściskiem dłoni przekazują w kole swoje emocje.
7. Pożegnanie uczestników.

Zajęcia 2 "Poznajemy się"

Cele - podobne jak na zajęciach 1

Przebieg zajęć:

1. Powitanie uczestników zajęć.
2. Rundka - "Co dobrego się dzisiaj wydarzyło...."
3. Prowadzący przypomina o ustalonym na poprzednich zajęciach kontrakcie.
4. Zabawa "Moja Gazetka". Każdy z uczestników zajęć otrzymuje do uzupełnienia gazetkę z pytaniami: - co lubię, czego nie lubię, moje zainteresowania, moja rodzina, moi przyjaciele, ulubiona książka lub film, ulubiona potrawa. Kartek nie podpisujemy. Prowadzący zbiera prace a następnie po kolei je odczytuje. Zadaniem grupy jest odgadnięcie kto jest jej autorem.
5. Zabawa "Wszyscy, którzy..."
6. Zabawa "Gwiazda"- każdy z uczestników ma za zadanie przejść przed grupą, poruszając się jak gwiazda filmowa. Reszta grupy oklaskuje gwiazdę.
7. Podsumowanie zajęć, pożegnanie.

Zajęcia 3 "Emocje"

Cele:
- zapoznanie uczestników ze znaczenie słowa emocje
- uświadomienie uczestnikom, że każdy ma prawo do przeżywania emocji

Przebieg zajęć:

1. Powitanie grupy.
2. Zabawa "Termometr uczuć"- każdy z uczestników podaje swoje emocje w skali 1-6
3. "Burza Mózgów" - prowadzący prosi grupę o podawanie skojarzeń związanych z wyrazem "emocje". Wszystkie skojarzenia zapisujemy na tablicy a następnie omawiamy.
4. Prowadzący rozdaje zdjęcia, wycinki z gazet przedstawiające twarze ludzi. Prosi o określenie ich stanów uczuć. Po omówieniu, każdy z uczestników wymienia się zdjęciami.
5. Każdy z uczestników dostaje kartkę, na której są napisane różne emocje. Zadanie polega na pantomimicznym przedstawieniu uczucia.
6. Prowadzący zapoczątkowuje rundkę: "Co mnie złości", "Co mi sprawia radość". Wspólna dyskusja na powyższe tematy.
7. Zabawa "Wszyscy, Którzy..." podajemy kategorie wywołujące emocje, np. "wszyscy, którzy lubią matematykę..."
8. Podsumowanie zajęć. Opisanie uczuć z jakimi grupa opuszcza zajęcia.
9. Pożegnanie.

Zajęcia 4 - Zasady dobrego komunikowania

Cele:
- zapoznanie z definicją komunikacji interpersonalnej
- uświadomienie procesu komunikacji
- cechy ułatwiające i utrudniające porozumiewanie

Przebieg zajęć:

1. Powitanie.
2. Zabawa- "Iskra"- pokazanie stanu swoich emocji.
3. Zabawa- "Burza Mózgów"- co oznacza termin komunikacja interpersonalna? Omówienie podanych znaczeń.
4. Wprowadzenie terminologii: komunikacja werbalna i niewerbalna.
5. Zabawa: "Zgadnij co naprawdę chcę powiedzieć". Uczestnicy losują po kolei kartki z napisanym komunikatem werbalnym i niewerbalnym. Następnie przedstawiają zawarte tam treści. Reszta grupy zgaduje.
6. Zabawa ze Słownikiem Wyrazów Obcych. Prowadzący dzieli grupę na 3 zespoły. Każdy z nich układa 5 zdaniową wypowiedź z użyciem wyrazów obcych. Następnie zespoły prezentują swoją pracę. Reszta grupy zgaduje treść przekazu. Wspólne omawianie ćwiczenia.
7. Zabawa "Szumy". Dwie osoby próbują przekazać sobie wiadomość. Reszta grupy mówi bardzo głośno lub śpiewa. Następnie kilkakrotnie zmieniamy się rolami. Każdy z uczestników zabawy dzieli się swoimi spostrzeżeniami.
8. Podsumowanie zajęć. Pożegnanie grupy.

Zajęcia 5 - Komunikat JA - TY. Zachowania asertywne

Cele:
- zapoznanie z komunikatami typu JA, TY
- zapoznanie z terminem asertywność
- ćwiczenia zawiązane z użyciem komunikatu JA, TY, zachowań asertywnych.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie uczestników zajęć.
2. Rundka "Jestem..."- opis swego stanu emocjonalnego.
3. Prowadzący zapoznaje z tematem zajęć. Wyjaśnia znaczenie pojęcia "asertywność". Wymienia rodzaje zachowań: zachowania agresywne, uległe, asertywne. Dodatkowo wymienia prawa asertywne.
4. Komunikat TY i JA. Prowadzący wyjaśnia różnicę pomiędzy tymi wypowiedziami.
5. Rundka- ćwiczenia w mówieniu nowymi sposobami. Ponadto uczestnicy dostają kartki do uzupełnienia komunikatami JA oraz asertywnymi.
6. Podział grupy na dwa zespoły. Jedna grupa ma za zadanie przygotowania dialogu z użyciem komunikaty typu JA, a druga typu TY. Temat dialogu: Mamo czy mogę pojechać na wycieczkę z kolegami?
7. Po prezentacji, dyskusja nad efektami użycia wyżej wymienionych komunikatów oraz zachowań asertywnych.
8. Zabawa "Wszyscy, którzy..."
9. Rundka "Czuję się..."
10. Podsumowanie zajęć. Pożegnanie grupy.

Zajęcia 6 - Profilaktyka uzależnień

Cele:
- dostarczenie informacji o uzależnieniach, mechanizmach powstawania uzależnień

Przebieg zajęć:

1. Powitanie uczestników.
2. Zabawa - "Śpiewać każdy może". Każda osoba ma za zadanie śpiewając opowiedzieć o swoich emocjach.
3. Zabawa "Burza Mózgów"- co to jest uzależnienie? Wypowiedzi osób zapisujemy na tablicy a następnie wspólnie omawiamy.
4. Dyskusja na temat: Od czego można się uzależnić?
5. Dlaczego młodzi ludzie sięgają po środki uzależniające?- Burza Mózgów.
6. Rzeźba Uzależnień- za pomocą pantomimy przedstawiamy fazy uzależnień. Każdy z uczestników zajęć wypowiada się na temat emocji, jakie wzbudziła w nim prezentacja rzeźby.
7. Zabawa rozluźniająca "Wszyscy, którzy..."
8. Rundka - Co najbardziej utkwiło mi w pamięci po dzisiejszych zajęciach?
9. Podsumowanie zajęć. Pożegnanie uczniów.


Zajęcia 7 - Jak skutecznie wyrazić własne zdanie?

Cele:
- nauczenie się sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach np. nacisku grupowego,
- dostarczenie informacji o swoich mocnych stronach
- wyćwiczenie umiejętności odmawiania asertywnego

Przebieg zajęć:

1. Powitanie uczestników.
2. Rundka - "Najlepsza rzecz, jaka przytrafiła mi się w tym tygodniu.."
3. Prowadzący zapoznaje z tematem zajęć. Wspólne przypomnienie zajęć o asertywności.
4. Prowadzący dzieli grupę na dwa zespoły. Jeden z uczestników ma asertywnie odmówić udziału w imprezie, drugi zaś ma odmawiać nieasertywnie.
Wspólna dyskusja- Czy łatwo jest odmawiać?
5. Prowadzący podaje kilka sposobów mówienia NIE. Rundka- każdy uczestnik wypróbowuje mówienia NIE.
6. Moje mocne strony- prowadzący uświadamia uczestnikom, że w każdym z nas są pozytywne wartości, które zabezpieczają nas przed uzależnieniami.
7. Zabawa "Łapka"- każdy z uczniów odrysowuje swoją dłoń, podpisuje kartkę a następnie przekazuje ją koledze. Każdy ma za zadanie napisać coś miłego o adresacie. Podsumowanie zabawy- która informacja sprawiła największą przyjemność?
8. Zainteresowania kontra uzależnienia. Każdy z uczestników poproszony był wcześniej o przyniesienie jakiegoś przedmiotu związanego z jego zainteresowaniami. Wspólna prezentacja, rozmowa o ważności posiadania zainteresowań.
9. Podsumowanie cyklu zajęć. Rundka- Co najbardziej mi się podobało/ nie podobało na zajęciach?
10. Pożegnanie. Zabawa Iskra.

Program zajęć został ułożony na podstawie programu profilaktycznego DROPS, ELEMENTARZ, przeczytanej literatury oraz własnych doświadczeń w prowadzeniu zajęć z młodzieżą.

Opracowanie: Marzena Łukaszuk
Pedagog

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6688


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1.13



Ilość głosów: 8

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.