Katalog Agata Rak Różne, Scenariusze Czysty chłopak. Czysta dziewczyna. Konspekty dla klasy IV.Czysty chłopak, Czysta dziewczynaKONSPEKT DLA KLASY VIw ramach lekcji wychowawczych lub zajęć wychowania do życia w rodzinie Uwaga: Zalecany model zajęć to zajęcia osobno z chłopcami i osobno z dziewczętami. Czysty chłopak Treści 1. Różnice i podobieństwa między chłopcami i dziewczętami. Identyfikacja z własną płcią. Akceptacja i szacunek dla ciała. 2. Zmiany fizyczne i psychiczne okresu dojrzewania. Zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju. 3. Higiena okresu dojrzewania. 4. Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa; postawy asertywne. Cele: Ogólny: - Celem wychowania do życia w rodzinie jest ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka oraz pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. - Zasady prowadzenia zdrowego trybu życia: właściwe odżywianie, wypoczynek, ruch fizyczny i sen. Cele szczegółowe: - Zasady higieny życia - Zależności pomiędzy higieną ciała, a zdrowiem i dobrymi kontaktami społecznymi. - Wyjaśnienie zasady higieny odpoczynku oraz zwrócenie uwagi na higienę psychiczną. Metoda: Pogadanka, rozmowa, Czas trwania zajęć: 45 min. w podziale na grupy Środki dydaktyczne: Prospekty i różne środki (opakowania) higieniczne, karton, pisak, Przebieg zajęć: 1. Czynności wstępne: 1.1. Powitanie. 1.2. Sprawdzenie obecności. 1.3. Podanie tematu zajęć. 2. Rozwiązanie tematu zajęć: 2.1. Nauczyciel po rozmowie z uczniami wypisuje na planszy zakres problemów związanych z higieną, które dotyczą dojrzewających chłopców. Powinny one obejmować: 2.1.1. zmiany skórne, 2.1.2. podwyższoną potliwość, 2.1.3. przetłuszczanie włosów 2.1.4. mastkę, 2.1.5. polucje, 2.1.6. pojawienie się zarostu, 2.2. Nauczyciel dzieli uczestników zajęć na 2-4 osobowe zespoły, którym rozdaje prospekty, środki higieniczne, zioła, opakowania po różnych kosmetykach itp. 2.3. Zadaniem grup jest przyporządkowanie danych środków do problemów wymienionych na planszy. Aby zajęcia były ciekawe warto przynieść bardzo różnorodne środki (ewentualnie ilustracje), również stosowane dawniej np. szare mydło, ocet do mycia głowy, pałeczki i proszki do mycia zębów, oraz waciki do uszu, nitki do zębów, toniki i żele do mycia twarzy, przyrządy do paznokci. 2.4. Grupy prezentują swoje rozwiązania. Nauczyciel kontroluje, wyjaśnia i prezentuje metody najbardziej skuteczne, bezpieczne i zdrowe. Należy podkreślić konieczność dbania o higienę całego ciała, codziennej zmianie bielizny i skarpet. Należy również zaznaczyć konieczność zmiany bielizny i pościeli w sytuacji wystąpienia polucji lub niekontrolowanych wytrysków. Warto zwrócić uwagę na odpowiednią dietę np. małą ilość przypraw (które powodują zmiany skórne i przykry zapach potu), ograniczenie tłuszczów, picie ziół oraz właściwy tryb życia, uprawianie sportów, częste wietrzenie pomieszczeń. Ewaluacja Rozwiązanie krzyżówki "Zasady zdrowego trybu życia" Osiągnięcia 1. Uczeń zapoznany zostanie z podstawowymi zasadami higieny osobistej. 2. Umie zastosować środki i przedmioty służące utrzymaniu higieny. 3. Uczeń rozumie znaczenie prowadzenia zdrowego trybu życia. Przypisy A. Długołęcka-Lach - "O dojrzewaniu dziewcząt i chłopców" Warszawa 1998. A. Jaczewski - "Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania" Warszawa 1998. Czysta dziewczyna Treści 5. Różnice i podobieństwa między chłopcami i dziewczętami. Identyfikacja z własną płcią. Akceptacja i szacunek dla ciała. 6. Zmiany fizyczne i psychiczne okresu dojrzewania. Zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju. 7. Higiena okresu dojrzewania. 8. Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa; postawy asertywne. Cele: Ogólny: - Celem wychowania do życia w rodzinie jest ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka oraz pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. - Zasady prowadzenia zdrowego trybu życia: właściwe odżywianie, wypoczynek, ruch fizyczny i sen. Cele szczegółowe: - Zasady higieny życia - Zależności pomiędzy higieną ciała, a zdrowiem i dobrymi kontaktami społecznymi. - Wyjaśnienie zasady higieny odpoczynku oraz zwrócenie uwagi na higienę psychiczną. Metoda: Pogadanka, rozmowa Czas trwania zajęć 45 min. w podziale na grupy Środki dydaktyczne: Prospekty i różne środki (opakowania) higieniczne, karton, pisak, Przebieg zajęć: 3. Czynności wstępne: 3.1. Powitanie. 3.2. Sprawdzenie obecności. 3.3. Podanie tematu zajęć. 4. Rozwiązanie tematu zajęć: 4.1. Nauczyciel po rozmowie z uczniami wypisuje na planszy zakres problemów związanych z higieną, które dotyczą dojrzewających dziewcząt. Powinny one obejmować: 4.1.1. zmiany skórne, 4.1.2. podwyższoną potliwość, 4.1.3. przetłuszczanie włosów, 4.1.4. pojawienie się miesiączki, 4.1.5. upławy, 4.1.6. problemy przedstawione przez dziewczęta, 4.2. Nauczyciel dzieli dziewczęta na 2-4 osobowe zespoły, którym rozdaje prospekty, środki higieniczne, zioła, opakowania po różnych kosmetykach itp. 4.3. Zadaniem grup jest przyporządkowanie danych środków do problemów wymienionych na planszy. Aby zajęcia były ciekawe warto przynieść bardzo różnorodne środki (ewentualnie ilustracje), również stosowane dawniej np. szare mydło, ocet do mycia głowy, pałeczki i proszki do mycia zębów, oraz waciki do uszu, nitki do zębów, toniki i żele do mycia twarzy, przyrządy do paznokci. 4.4. Grupy prezentują swoje rozwiązania. Nauczyciel kontroluje, wyjaśnia i prezentuje metody najbardziej skuteczne, bezpieczne i zdrowe. Należy podkreślić konieczność dbania o higienę całego ciała, codziennej zmianie bielizny, a szczególnie w czasie miesiączki. Przy omawianiu spraw związanych z miesiączką należy zaznaczyć fakt, że nie wszystkie dziewczęta muszą mieć już miesiączkę, że do 16 roku życia nie ma powodu do niepokoju, ale każda z nich powinna być przygotowana na ten moment w życiu. Należy omówić jak zakładać podpaski, jak często je zmieniać, gdzie je wyrzucać, wyjaśnić kontrowersje związane z tamponami. Na zajęciach należy wspomnieć, w jakich sytuacjach warto udać się do lekarza i gabinetu kosmetycznego. Warto zwrócić uwagę na odpowiednią dietę np. małą ilość przypraw (które powodują zmiany skórne i przykry zapach potu), ograniczenie tłuszczów, picie ziół oraz właściwy tryb życia, uprawianie sportów, częste wietrzenie pomieszczeń. Ewaluacja Rozwiązanie krzyżówki "Zasady zdrowego trybu życia" Osiągnięcia 4. Uczeń zapoznany zostanie z podstawowymi zasadami higieny osobistej. 5. Umie zastosować środki i przedmioty służące utrzymaniu higieny. 6. Uczeń rozumie znaczenie prowadzenia zdrowego trybu życia. Przypisy A. Długołęcka-Lach - "O dojrzewaniu dziewcząt i chłopców" Warszawa 1998. A. Jaczewski - "Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania" Warszawa 1998.
Opracowanie: Agata Rak Wyświetleń: 4280
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |