Katalog

Joanna Zebrzowska
Różne, Scenariusze

Dostrzeganie agresywnych uczuć - scenariusz lekcji

- n +

Dostrzeganie agresywnych uczuć - scenariusz lekcji wychowawczej

- poziom nauczania:
piąta klasa szkoły podstawowej

- czas trwania:
jedna jednostka lekcyjna

- umiejętności:
- aktywnego słuchania innych
- pracy w grupie
- akceptowania swoich uczuć
- wyrażania swoich uczuć
- opanowania swoich uczuć

- cele:
- kształcenie umiejętności uświadamiania sobie swoich uczuć, w tym również złości, wściekłości
- kształcenie umiejętności dostrzegania agresywnych uczuć u siebie i innych
- kształcenie umiejętności wyrażania uczuć złości, wściekłości, bez poczucia winy, czy strachu,
- kształcenie umiejętności konstruktywnego przezwyciężania uczuć złości, wściekłości
- kształcenie umiejętności nawiązywania nieagresywnych kontaktów
- kształcenie umiejętności pokojowego rozwiązywania konfliktów

- środki dydaktyczne
karteczki z wypisanymi uczuciami

- metody pracy
aktywizujące gry dydaktyczne, pogadanka dydaktyczna

- formy pracy
praca w całej klasie, praca w grupach

- przebieg lekcji
 
Ogniwa Czynności uczniów Czynności nauczyciela Środki dydaktyczne uwagi
Wstępne   "Rozpoczynamy lekcję wychowawczą poświęconą nauce życia ze złością i agresją. Na kilku lekcjach będziemy wykonywać ćwiczenia i bawić się ucząc różnych umiejętności. Każda lekcja ma określony temat i cele. Dziś postaramy się dostrzec agresywne uczucia u koleżanek i kolegów w klasie. Mam nadzieję, że wszyscy weźmiemy udział w zabawie. Pamiętajcie, że nikt nikomu nie chce i nie może wyrządzić krzywdy nawet przypadkiem. Będziemy rozmawiać o uczuciach, odczuciach, przeżyciach. Bardzo proszę, aby te rozmowy, pozostały między nami, aby nikt nie poczuł się obgadywany. Dzisiejsza lekcję rozpocznę od siebie. Czy widzieliście mnie zdenerwowaną? Czy pamiętacie jak się wtedy zachowuję? Gdy jestem zdenerwowana, a raczej wściekła - mówiąc popularnie - to zaciskam mocno zęby."   Pogadanka dydaktyczna
Główne 1. Kiedy jestem wściekły - zabawa











2. Czy widziałeś wściekłego Tomka? - zabawa















3. Mowa ciała - zabawa
Uczniowie siedzą w kole. Po kolei pokazują, co robią, kiedy są wściekli lub zdenerwowani. Na przykład: "Kiedy jestem wściekła, to robię tak. .."(zaciska mocno obie dłonie, ściąga brwi, patrzy nienawistnym wzrokiem)

Uczniowie siedzą w kole. Jeden chodzi po środku i pyta dowolną osobę: "Czy widziałeś wściekłego Tomka?" Odpowiedź brzmi "Tak". Następnie uczeń stojący wewnątrz okręgu prosi: "To pokaż co on wtedy robi". Siedząca osoba pokazuje teraz. jak według niej zachowywał się Tomek całkowicie wyprowadzony z równowagi. Po pokazie zmieniamy osobę w środku i kontynuujemy zabawę dopóki młodzież czuje taką potrzebę.
Każdy uczeń dostaje karteczkę, na której zapisany jest jakiś stan emocjonalny - wściekły, wesoły, smutny, obrażony, wystraszony, itd., - który musi pokazać. (Kartki z poszczególnymi uczuciami muszą zostać rozdane w kilku jednakowych egzemplarzach). Po każdej prezentacji uczniowie próbują odgadnąć, jakie uczucie było wyrażane
Duże pomieszczenie bez ławek











Karteczki z wypisanymi stanami emocjonalnymi
Warto, aby do każdej zabawy włączył się wychowawca.






Pytanie dotyczy również wychowawcy.
Końcowe   Na zakończenie dyskutujemy na temat tego:
- po czym można zidentyfikować różne stany emocjonalne,
- które uczucia są łatwiejsze do pokazania i do rozpoznania.
- jakie uczucia wyrażone są w podobny sposób, tak że należy uważać, by ich nie pomylić
  Ważne, aby nie pominąć tego etapu lekcji.

Opracowanie: Joanna Zebrzowska

Wyświetleń: 1387


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.