Katalog

Ilona Zielińska
Matematyka, Scenariusze

Rozwiązujemy zadania z treścią o tematyce ekologicznej - kondpekt lekcji matematyki w klasie VI szkoły podstawowej specjalnej

- n +

Rozwiązujemy zadania z treścią o tematyce ekologicznej.

Klasa VI

Czas zajęć: 2 godziny lekcyjne

Cele operacyjne
Uczeń:
- interpretuje treść zadania za pomocą działania matematycznego,
- rozwiązuje zadania tekstowe,
- zapisuje rozwiązanie zadania tekstowego.

Materiały:
- krzyżówki dla każdego ucznia,
- kartki z zadaniami,
- arkusze papieru, kolorowe pisaki.

Struktura i opis lekcji

I. Wprowadzenie - rozwiązywanie krzyżówki.
Uczniowie otrzymują kartki z krzyżówką.

a) Rozwiązania działań wpisz słownie do krzyżówki.
1. 3 + 4 =
2. 8 * 0 =
3. 500 000 + 500 000 =
4. 354 - 254 =
5. 35: 7 =
6. 3 * 4 =

b) Objaśnij słowa zapisane w krzyżówce (kwadrat, kilogram)
 
    1                
K W A D R A T
  2                  
    3                
    4                
K I L O G R A M      
      5              
  6                  
II. Realizacja tematu.
Rozwiązywanie zadań z treścią. Praca w zespołach 3-osobowych. Uczniowie rozwiązują zadania w grupach. Sposoby rozwiązań, rysunki, obliczenia wykonują na arkuszach papieru. Później następuje prezentacja wyników i sposobów rozwiązania na forum klasy.

ZADANIE 1
W pierwszym roku po posadzeniu drzewka, wyrosły na nim trzy gałązki. W każdym następnym roku z każdej gałązki wyrastały trzy nowe. Ile gałązek miało to drzewko po czterech latach? Zilustruj to zadanie rysunkiem.

ZADANIE 2
Białowieski Park Narodowy w czerwcu odwiedziło 2400 turystów. W lipcu ich liczba zwiększyła się o, a w sierpniu zmniejszyła się o w porównaniu z czerwcem. Ilu turystów odwiedziło park w lipcu, a ilu w sierpniu?

ZADANIE 3
Janek pojechał na wycieczkę rowerową. W ciągu godziny pokonywał średnio 16 km. Po jakim czasie dojechał do celu oddalonego od domu o
40 km?

ZADANIE 4
W szkole przeprowadzono zbiórkę makulatury. Po zakończeniu zbiórki okazało się, że klasy zebrały:
kl. IVa - 23 kg
kl. IVb - 16 kg
kl. Va - tyle, co kl. IVa i kl. IVb razem
kl. Vb - o 8 kg mniej niż kl. IVa
kl. VIa -2 razy tyle, co kl. IVb
kl. VIb -4 razy mniej niż kl. Iva
Policz, ile makulatury zebrali uczniowie szkoły podstawowej.

W trakcie rozwiązywania zadań wielką rolę odgrywają świadome operacje myślowe. Najważniejsze z nich to analiza, synteza, porównywanie, abstrahowanie i uogólnianie.

Powodzenie procesu nauczania zależy też od zaciekawienia, gotowości do uczenia się, skłonności do działania, motywacji.

Rozwiązując zadania tekstowe trzeba umieć wielkości i związki tego zadania przedstawić rysunkiem, wykresem albo odtworzyć sytuację określoną w zadaniu.

Warto zadania dostosowywać do aktualnych zainteresowań uczniów, ale także rozwijać stopniowo inne, szersze zainteresowania. Stwarza to okazje do rozbudzania wyobraźni, pomysłowości, logicznego i matematycznego myślenia, spostrzegawczości, krytycyzmu, pomysłowości.

Tematyka zadań przedstawionych w tym scenariuszu dotyczy tego samego zagadnienia - ekologii, ochrony środowiska. Zadania takie wymagają ze strony dzieci dużego wysiłku intelektualnego, gdyż dotyczą różnych zagadnień programowych.

Trudności w rozwiązywaniu zadań wynikają niekiedy z faktu, że dziecko odmiennie interpretuje sens zadań matematycznych. Dziecko nie dostrzega matematycznej struktury zadania, nie rozpatruje zadań - historyjek tak, aby skupić się na wielkościach danych i wielkości poszukiwanej, nie potrafi określić zależności, ułożyć działania, rozwiązać go, dać odpowiedzi na pytanie. Uczeń nie dostrzega zależności pomiędzy liczbami. Najważniejsza jest dla niego fabuła, kojarzy ją z własnymi przeżyciami.

Okazuje się też, że część dzieci nie potrafi przeczytać treści zadania tak płynnie, aby zrozumieć sens. Tyle trudu wkładały w odczytywanie "litera po literze" lub sylabami kolejnych wyrazów, że traciły sens całości. Trzeba wtedy dzieciom przeczytać zadanie. Ale i jeszcze wtedy niektóre dzieci mają spore kłopoty ze skupieniem uwagi. Na początku słuchają uważnie, potem uwagę zaprzątają inne sprawy. Po przeczytaniu treści niektóre dzieci mają jeszcze problemy ze wskazaniem zależności i rozwiązywaniem zadania. Dobrze jest wtedy zaakcentować rysunkiem zawarte zależności.

Opracowanie: Ilona Zielińska

Wyświetleń: 4490


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.