Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Dorota Malik
Muzyka, Scenariusze

Rozpoznawanie tempa wolnego i szybkiego. Zajęcia muzyczno - ruchowe w klasach I-III

- n +

"Rozpoznawanie tempa wolnego i szybkiego".

ZAJĘCIA MUZYCZNO-RUCHOWE W KLASACH I-III
Scenariusz zajęć


Cele:

- rozwijanie koordynacji dźwiękowo-ruchowej
- kształcenie poczucia rytmu
- kształcenie umiejętności rozróżniania zmian agogicznych w utworze
- ćwiczenie umiejętności współdziałania w grupie

1. Ćwiczenia wstępne:

a) dzieci wchodzą marszem, przywitanie sygnałem muzycznym
b) wstęp do lekcji - marsz w kole, przyśpieszenie, bieg, zwolnienie, podskoki, marsz)
c) chodzenie po sali z unoszeniem kolan- rejestr wysoki chodzenie z przeciąganiem po podłodze dużego palca - rejestr niski
d) ćwiczenie nóg - "ciasne buty" (raz jedna, raz druga noga odpoczywa)

2. Ćwiczenia inhibicyjno - incytacyjne:

Swobodny ruch po sali w tempie wyznaczonym przez akompaniament. Na sygnał - pauzę, dzieci łączą się w pary stając do siebie plecami. W czasie kolejnych pauz można włączyć sygnały słowne np. "koło", "mostek",

3. Ćwiczenia ruchowe.

Dzieci z marszu zabierają szarfy w dwóch kolorach.
a) dzieci stoją w rozsypce, gdy słyszą melodię w tempie wolnym podrzucają szarfy do góry raz lewą, raz prawą ręką prowadząc ją wzrokiem; gdy pojawia się melodia w tempie szybkim wykonują szybkie, krótkie ruchy nisko przy podłodze.
b) Każdy kolor ma przyporządkowaną melodię (np.żółty-wolną,czerwony- szybką). Nauczyciel gra zmieniając tempo, porusza się ta grupa, której słychać akompaniament.
c) Dzieci poruszają się swobodnie po sali, zgodnie z podanym tempem naśladując zwierzęta poruszające się wolno (ślimaki, niedźwiedzie) i szybko (ptaki)

4. Wysłuchanie piosenki ludowej "Powiedz stara babciu". Rozmowa na temat tempa - czy przez cały czas było jednakowe? Ponowna prezentacja piosenki i zadanie dla dzieci - ile razy powtarzała się część wolna, a ile razy szybka.
Przy trzeciej prezentacji dzieci zaznaczają akcent np. palcem o podłogę.

Piosenka:

Powiedz stara babciu po czym jaja są /2 razy
Po dwa, po trzy, po trojaku sprzedawała na jarmarku,
Po dwa, po trzy, po trojaku na jarmarku są. /2 razy

5. Ćwiczenia rytmiczno - ruchowe.

a) W czasie pierwszej części piosenki -wolnej, dzieci idą w kole ćwierćnutami. Przy powtórzeniu - zmiana kierunku. W drugiej części - stoją przodem do środka koła i klaszczą w ręce. Przy powtórzeniu- klaszczą w ręce kolegi.
b) Dzieci podzielone na trzy grupy. Jedna grupa gra w części wolnej na trójkątach, druga- w części szybkiej na drewienkach, a trzecia, która nie gra tańczy w dowolny sposób.

6. Zabawa.

Zabawa w szewczyka. Jedno dziecko stoi w kole- jest szewczykiem. Dzieci w kole kręcą się w prawo śpiewając piosenkę "Moi państwo". Szewczyk idzie w lewo włączając się do śpiewu. Zabawę powtarza się kilka razy.

Piosenka:

Moi państwo dokąd wy idziecie - mój szewczyku idziemy do siana.
Moi państwo buciki podrzecie - mój szewczyku ty nam je naprawisz.
Moi państwo a kto mi zapłaci - mój szewczyku kogo sobie złapiesz.

Szewczyk w środku koła. Po zakończonej piosence dzieci uciekają - szewczyk łapie. Dziecko złapane musi "zapłacić" za naprawę butków piosenką, wierszykiem lub ma do wykonania jakieś inne zadanie. Potem zabawa zaczyna się od początku.

7. Rekapitulacja.

Opracowanie:
mgr Dorota Malik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4915
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014