AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Malik
Muzyka, Scenariusze

Rozpoznawanie tempa wolnego i szybkiego. Zajęcia muzyczno - ruchowe w klasach I-III

- n +

"Rozpoznawanie tempa wolnego i szybkiego".

ZAJĘCIA MUZYCZNO-RUCHOWE W KLASACH I-III
Scenariusz zajęć


Cele:

- rozwijanie koordynacji dźwiękowo-ruchowej
- kształcenie poczucia rytmu
- kształcenie umiejętności rozróżniania zmian agogicznych w utworze
- ćwiczenie umiejętności współdziałania w grupie

1. Ćwiczenia wstępne:

a) dzieci wchodzą marszem, przywitanie sygnałem muzycznym
b) wstęp do lekcji - marsz w kole, przyśpieszenie, bieg, zwolnienie, podskoki, marsz)
c) chodzenie po sali z unoszeniem kolan- rejestr wysoki chodzenie z przeciąganiem po podłodze dużego palca - rejestr niski
d) ćwiczenie nóg - "ciasne buty" (raz jedna, raz druga noga odpoczywa)

2. Ćwiczenia inhibicyjno - incytacyjne:

Swobodny ruch po sali w tempie wyznaczonym przez akompaniament. Na sygnał - pauzę, dzieci łączą się w pary stając do siebie plecami. W czasie kolejnych pauz można włączyć sygnały słowne np. "koło", "mostek",

3. Ćwiczenia ruchowe.

Dzieci z marszu zabierają szarfy w dwóch kolorach.
a) dzieci stoją w rozsypce, gdy słyszą melodię w tempie wolnym podrzucają szarfy do góry raz lewą, raz prawą ręką prowadząc ją wzrokiem; gdy pojawia się melodia w tempie szybkim wykonują szybkie, krótkie ruchy nisko przy podłodze.
b) Każdy kolor ma przyporządkowaną melodię (np.żółty-wolną,czerwony- szybką). Nauczyciel gra zmieniając tempo, porusza się ta grupa, której słychać akompaniament.
c) Dzieci poruszają się swobodnie po sali, zgodnie z podanym tempem naśladując zwierzęta poruszające się wolno (ślimaki, niedźwiedzie) i szybko (ptaki)

4. Wysłuchanie piosenki ludowej "Powiedz stara babciu". Rozmowa na temat tempa - czy przez cały czas było jednakowe? Ponowna prezentacja piosenki i zadanie dla dzieci - ile razy powtarzała się część wolna, a ile razy szybka.
Przy trzeciej prezentacji dzieci zaznaczają akcent np. palcem o podłogę.

Piosenka:

Powiedz stara babciu po czym jaja są /2 razy
Po dwa, po trzy, po trojaku sprzedawała na jarmarku,
Po dwa, po trzy, po trojaku na jarmarku są. /2 razy

5. Ćwiczenia rytmiczno - ruchowe.

a) W czasie pierwszej części piosenki -wolnej, dzieci idą w kole ćwierćnutami. Przy powtórzeniu - zmiana kierunku. W drugiej części - stoją przodem do środka koła i klaszczą w ręce. Przy powtórzeniu- klaszczą w ręce kolegi.
b) Dzieci podzielone na trzy grupy. Jedna grupa gra w części wolnej na trójkątach, druga- w części szybkiej na drewienkach, a trzecia, która nie gra tańczy w dowolny sposób.

6. Zabawa.

Zabawa w szewczyka. Jedno dziecko stoi w kole- jest szewczykiem. Dzieci w kole kręcą się w prawo śpiewając piosenkę "Moi państwo". Szewczyk idzie w lewo włączając się do śpiewu. Zabawę powtarza się kilka razy.

Piosenka:

Moi państwo dokąd wy idziecie - mój szewczyku idziemy do siana.
Moi państwo buciki podrzecie - mój szewczyku ty nam je naprawisz.
Moi państwo a kto mi zapłaci - mój szewczyku kogo sobie złapiesz.

Szewczyk w środku koła. Po zakończonej piosence dzieci uciekają - szewczyk łapie. Dziecko złapane musi "zapłacić" za naprawę butków piosenką, wierszykiem lub ma do wykonania jakieś inne zadanie. Potem zabawa zaczyna się od początku.

7. Rekapitulacja.

Opracowanie:
mgr Dorota Malik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6315


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0