AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jadwiga Lech
Fizyka, Scenariusze

Pierwsza prędkość kosmiczna. Ruch postępowy. Elementy kosmonautyki

- n +

Scenariusz lekcji.
Ruch postępowy. Elementy kosmonautyki (pierwsza prędkość kosmiczna).

Metody: eksperyment, dyskusja, wykład
Formy: praca z cała klasą
Środki dydaktyczne: zestaw do rzutów, plansze, armatka szkolna

Cele: Poznanie teorii na podstawie, której lot w przestoi był możliwy, porównanie ruchu postępowego w polu grawitacyjnym z ruchem po orbicie, poznanie sposobów etapów osiągania pierwszej prędkości kosmicznej.


Przebieg lekcji

Po sprawdzeniu pracy domowej (przypomnienie prawa powszechnego ciążenia) nauczyciel przystępuje do analizy tematu lekcji. Zaczyna od przypomnienia definicji ruchu postępowego. Na wcześniej przygotowanych torach demonstruje zachowanie się ciał wprawionych w ruch. Po obserwacji ćwiczenia uczniowie dokonują klasyfikacji ruchu postępowego.

Następnie nauczyciel przypomina rodzaje rzutów. Na podstawie obserwacji wystrzału armatki szkolnej uczniowie wyciągają wnioski o przyczynach zasięgu rzutu.

Dalej nauczyciel przypomina rolę siły dośrodkowej. Stwierdza, że jeśli siła grawitacji będzie większa od niezbędnej siły dośrodkowej ciało będzie zbliżać się do ziemi po torze eliptycznym aż w końcu spadnie na jej powierzchnię. Lot po orbicie kołowej jest, więc możliwy jedynie w przypadku, gdy siła grawitacji jest dokładnie równa niezbędnej w danych warunkach sile dośrodkowej. Nauczyciel przypomina zapisując na tablicy, że przyspieszenie dośrodkowe w ruchu jednostajnym po okręgu związane jest z prędkością liniową zależnością wyrażoną wzorem:



Nauczyciel stwierdza, że aby ciało mogło się poruszać po orbicie kołowej o promieniu r należy nadać mu prędkość V wyrażoną wzorem



Zgodnie z tym wzorem, im wyżej krąży satelita tym mniejszą posiada prędkość. Nauczyciel dalej stwierdza, że satelita krążący na minimalnej wysokości nad Ziemią około 160 km nad jej powierzchnią, gdyby latał niżej spadłby wkrótce na Ziemię wskutek hamującego działania atmosfery. Dalej nauczyciel analizuje obliczenia.



Nauczyciel stwierdza, że jest to wartość pierwszej prędkości kosmicznej pozwalającej satelicie odbywać lot okołoziemski. Następnie na podstawie planszy omawia sposób rozpędzania rakiety wieloczłonowej do wartości pierwszej prędkości kosmicznej. Po posumowaniu treści nauczyciel zadaje pracę domową.

W domu: pogłębić wiadomości o lotach kosmicznych ze strony internetowej http://astronomia.gery.pl.

Opracowanie: Jadwiga Lech

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3367


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2.67



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.