Katalog

Barbara Stacha
Matematyka, Scenariusze

Turystyka w Unii Europejskiej - szkolny konkurs matematyczny

- n +

Szkolny konkurs matematyczny
"Turystyka w Unii Europejskiej"

Szkolny konkurs matematyczny "Turystyka w Unii Europejskiej" składał się z dwóch etapów. Na podstawie eliminacji szkolnych wyłoniono reprezentacje poszczególnych klas do rozgrywek finałowych.
Konkurs przeznaczony był dla uczniów klas I-III gimnazjum. W poszczególnych etapach brały udział trzyosobowe drużyny.

Głównym celem konkursu było dowartościowanie uczniów i rozbudzenie ich zainteresowań matematycznych z praktyczną umiejętnością planowania wycieczek, rozpoznawania i przeliczania walut w turystyce po krajach Unii Europejskiej.

Pierwsza część konkursu obejmowała 5 zadań:

Eliminacje



Zadanie 1
Turyści zapłacili za lody 12 DEM i 1400 HUF. Oblicz ile zapłaciliby w złotówkach, dokonując wymiany walut według stawek ujętych w tabeli.



Zadanie 2
Na wydatki związane z siedmiodniowym pobytem w górach Stefek mógł przeznaczyć 720 zł. Planowany podział wydatków przedstawia tabela:



Okazało się, że na przejazdy i pobyt wydał 90% tego co zaplanował. Natomiast koszt wyciągów i wydatki drobne były o 10% wyższe. Oblicz rzeczywiste wydatki na przejazdy i pobyt oraz na wyciągi i drobne wydatki.

Zadanie 3
Pan Piotr zaciągnął w banku kredyt w wysokości 30 tysięcy złotych na okres 1 roku indeksowany w euro. Bank pobiera odsetki w wysokości 6% w stosunku rocznym. Jaką kwotę miesięcznie musi wpłacać do banku Pan Piotr, żeby spłacić cały dług wraz z odsetkami w ustalonym terminie? W dniu zaciągnięcia kredytu kurs euro wynosił: 1 Euro = 4,18 zł

Zadanie 4
Korzystając z diagramu oblicz, o ile więcej procent pieniędzy zainwestowała w Polsce Francja niż Włochy.



Zadanie 5
Pani Marta wpłaciła do banku 5000 Euro na roczną lokatę. Po roku jej oszczędności wynosiły 5800 zł. Jakie oprocentowanie w skali roku oferuje ten bank? Jaką kwotę otrzyma Pani Marta po drugim roku oszczędzania przy takim samym oprocentowaniu, jeśli nie wypłaci swoich odsetek?

Drugi etap konkursu



Do drugiego etapu przeszli uczniowie, którzy otrzymali powyżej 75% punktów w eliminacjach. W sumie zakwalifikowano 6 zespołów 3 osobowych. Finał konkursu odbywał się na forum szkoły, gdzie widownię stanowiły klasy, z których uczniowie zakwalifikowali się do kolejnego etapu.

Dla finalistów przygotowano 4 zadania:

Zadanie 1
Janek wygrał w teleturnieju 7200 zł, co pozwoliło mu sfinansować wyjazd na międzynarodowy obóz w Norwegii, którego koszt był równy wygranej. Za przejazd promem z Gdyni do Kalstrony (Szwecja) i z powrotem zapłaci y zł. Resztę zamieni na korony norweskie.
Przyjmij:
1 zł = 1,89 nkr (koron norweskich)
1 nkr = 0,53 zł
Napisz wyrażenie, które opisuje ile koron norweskich zakupi Janek za pozostałe mu złotówki.

Zadanie 2
Średnia pensja w Wielkiej Brytanii wynosi 17 tys. funtów rocznie, podczas gdy w Londynie osiąga 23 tys. funtów. O ile % mniej zarabia Brytyjczyk na prowincji niż w stolicy?

Zadanie 3
Czteroosobowa rodzina spędziła tydzień w pensjonacie w Alpach, płacąc za noclegi 980 euro. Ile trzeba zapłacić za 3 noclegi w tym pensjonacie za pobyt 23 uczniów?
Przyjmij 1 Euro = 4,18 zł

Zadanie 4
Polegało na rozpoznawaniu walut w monetach.


W czasie trwania finału uczniowie stanowiący publiczność mieli możliwość rozwiązywania krótkich zadań tematycznie związanych z zadaniami finałowymi. Podczas trwania konkursu uczestników zapoznano z możliwością założenia własnego konta "Graffiti konto młodych" w jednym z banków. Uczniowie zasiadający na widowni byli bardzo zaangażowani w rozwiązywanie zadań. Finalistom przyznano I, II i III miejsce, wręczono dyplomy oraz drobne nagrody rzeczowe. Wyróżniono również nagrodami uczniów reprezentujących publiczność.

Opracowanie: Barbara Stacha, Anna Hoła, Grażyna Zapiór

Wyświetleń: 2035


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.