Katalog

Ewa Wilewska, Iwona Zygoń
Różne, Scenariusze

Scenariusz zajęć z muzykoterapii dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo z upośledzeniem umysłowym

- n +

Scenariusz zajęć z muzykoterapii dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo z upośledzeniem umysłowym

Grupa wychowawcza: 12 osób, w tym 7 nadpobudliwych psychoruchowo w wieku 9-12 lat.

Czas zajęć: 40 min.

Cele:
- dzieci potrafią brać udział w zabawie zbiorowej,
- dzieci potrafią zatrzymać się na przerwę w muzyce i wznowić ruch,
- dzieci doskonalą ruchy zamierzone poprzez naśladowanie,
- podczas zajęć dzieci opanowują swój ruchowy niepokój.


1. Odreagowanie.

  • Dzieci biegają po sali w różnych kierunkach (muzyka w szybkim tempie). Na przerwę w muzyce dzieci zatrzymują się i kucają. Ćwiczenia powtarzamy kilka razy.
  • Dzieci maszerują w kole, gdy nauczyciel wystukuje rytm na trójkącie dzieci maszerują na palcach, kiedy nauczyciel uderza w bębenek dzieci zmieniają kierunek i maszerują na piętach. Ćwiczenie powtarzamy.

    2. Zrytmizowanie.

  • Nauczyciel wystukuje na bębenku wybrany rytm a dzieci powtarzają - klaszcząc:
    uderzając dłońmi o kolana .
  • Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel śpiewa piosenkę " Choinkowe święta" jednocześnie pokazuje jak wybijać rytm w różnym tempie:
    - uderzamy dłońmi o ramiona,
    - klaśnięcie,
    - uderzamy dłońmi o kolana,
    - tupnięcie nogą.

    Tekst piosenki "Choinkowe święto":
    Jadą sanie dziś drogą
    Drzewka z lasu już wiozą
    Na choinki czeka każdy dom
    Roześmiane są dzieci
    Pierwsza gwiazdka już świeci
    Choinkowe święta są.



    (ze względu na złożoność tego ćwiczenia, dzieci skupiają się na wyklaskiwaniu rytmu a prowadzący śpiewa).

    3. Uwrażliwienie.
  • Prowadzący prezentuje wybrany utwór. Zadaniem dzieci jest na arkuszach papieru przy pomocy kolorowej kredy przedstawić charakter słuchanego utworu ( "Kulig" T.Wojnowicz)
  • Dzieci zamykają oczy i tańczą w rytm utworu ( " Tańcząc w słońcu" T. Wojnowicz).

    4. Relaksacja.

  • Taniec z prześcieradłem do utworu "Brahms w deszczu" T.Wojnowicza. Dzieci trzymają prześcieradło z każdej strony, podnoszą je do góry, wykonują ruchy zgodnie z poleceniem i pokazem prowadzącego w rytm muzyki. Nauczyciel ćwiczy z dziećmi.

    5. Aktywizacja.

  • Zabawa " krasnoludki". Dzieci ustawiają się w szeregu, na początku dla zachowania odstępów dla każdego dziecka można narysować koło kredą na podłodze. Zabawa polega na naśladowaniu ruchów nauczyciela.


    I
    My jesteśmy krasnoludki - marsz w miejscu
    Hop sa sa,hop sa sa - podskoki obunóż w miejscu
    Pod grzybami nasze budki - dzieci stoją w miejscu i robią nad głową z wyciągniętych rączek daszek
    Hop sa sa, hop sa sa - podskoki obunóż w miejscu

    II
    Jemy mrówki, żabie łapki - naśladowanie podawania pożywienia do ust
    Oj tak tak,oj tak tak - marsz w miejscu z podpartymi rękoma
    A na głowach krasne czapki - marsz w miejscu z daszkiem nad głową
    To nasz znak, to nasz znak - marsz w miejscu z daszkiem nad głową

    III
    Gdy ktoś zbłądzi to trąbimy - marsz w miejscu
    Tru tu tu, tru tu tu - naśladowanie trąbienia
    Gdy ktoś senny to uśpimy - kołysanie w miejscu w rytm muzyki ze złożonymi dłońmi opartymi o policzek
    Lula lu lu lu lu

    IV
    Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka - grożenie palcem
    Oj oj oj, oj oj oj - grożenie palcem
    To zapłacze niezabudka
    Oj oj oj oj



  • Dzieci maszerują po sali w różnych kierunkach, na znak podają rękę najbliżej znajdującemu się koledze dziękując za zabawę. Ćwiczenie powtarzamy, aż wszystkie dzieci podają sobie ręce.


    Pomoce do realizacji zajęć:
    1. źródło muzyki (magnetofon)
    2. bębenek
    3. trójkąt
    4. teksty piosenek

    Opracowanie: mgr Ewa Wilewska, mgr Iwona Zygoń

  • Wyświetleń: 8009


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.