Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Irena Bieżanowska
Ekologia, Artykuły

Interpretacja postaw proekologicznych dzieci w wieku przedszkolnym

- n +

Interpretacja postaw proekologicznych dzieci w wieku przedszkolnym

"Ludzie są tworem natury, żyją w niej, a ona staje się czynnikiem kształtującym ich życie, osobowość, a także wszelką działalność produkcyjną, artystyczną i naukową. Człowiek świadomy zagrożeń, które niesie otaczająca rzeczywistość, powinien zmierzać do rozumnego korzystania z dóbr przyrody, które są niezbędne do zaspakajania jego potrzeb." Ludzie jednak uważają, że znaczenie człowieka w świecie i wszechświecie jest dominujące, a rola przyrody to zapewnienie mu najodpowiedniejszych warunków do istnienia i ciągłego rozwoju. Według takiego rozumowania, przyroda ma pełnić wobec człowieka role służebną. Niestety prowadzi to do ciągłej degradacji otaczającego nas środowiska i staje się zagrożeniem dla życia i zdrowia ludzi. Ekolodzy uważają, iż kryzys ekologiczny jest następstwem moralnego kryzysu człowieka. Do najważniejszych jego przejawów zaliczyć można:
  • "brak szacunku dla życia, który charakteryzuje wiele zachowań społecznych z zasadami ochrony środowiska
  • preferowanie interesów ekonomiczno-produkcyjnych na godność człowieka i jego dobro
  • uznanie, iż jedyną wartością jest zysk, mierzony walorem ekonomicznym."

    Dlatego dzisiaj bardzo ważne stało się przygotowanie ludzi do kształtowania środowiska w sposób intelektualny i emocjonalny. Toteż edukacja w zakresie ochrony i kształtowania środowiska powinna zacząć się już w przedszkolu, gdyż jak już wspominałam według współczesnych badań psychologicznych duże znaczenie ma pierwsze sześć lat w życiu człowieka. Są to lata, które szczególnie procentują w późniejszych etapach życia.

    Świat przyrody, ze względu na swoje bogactwo, różnorodność jest niezmiernie interesującym obiektem do poznania dla dzieci w wieku przedszkolnym. Od wielu lat wszyscy pedagodzy są zgodni co do tego, że organizując kontakty dziecka z przyrodą, dostarczamy mu wielu wrażeń i przeżyć oraz pobudzamy jego twórczą aktywność. Problem wychowania w przedszkolu w szerokim stopniu obejmuje problem poznania przyrody, jej ochrony, korzystania z jej dóbr, uwrażliwienie na jej piękno, jak również mówi o wykorzystaniu materiału przyrodniczego i nieużytków w pracach plastyczno-technicznych. Zajęcia ekologiczne to nie moda, lecz pilna potrzeba obecnych czasów. Mają one zachęcić do aktywnego działania na rzecz środowiska i pokazać jak dbając o samego siebie i swoje otoczenie można przyczynić się do zmiany stylu życia. Zatem jest to konieczność rozwijania cech wewnętrznych człowieka i to zarówno moralnych, estetycznych, jak i poznawczych. Dzięki czemu naturalną potrzebą stanie się uwzględnienie i respektowanie praw przyrody. Zaś przeżywana rzeczywistość przez jednostkę będzie wzbogaceniem jakości życia jak i równoczesnym odchudzeniem od konsumpcyjnego nastawienia do życia. Zatem respektując zasady kształtujące postawy dzieci wobec przyrody i jej ochrony, będą postawami odpowiedzialności wobec innych i odpowiedzialności wobec środowiska. Edukacja ekologiczna powinna pomóc dziecku w ukształtowaniu świadomego, przyjaznego odnoszenia się do natury i wszelkich form życia. "Dziecko wychowane w potrzebie kontaktów z przyrodą, nauczone proekologicznego myślenia w okresie dojrzałym jest w stanie naprawić, lub zneutralizować negatywne skutki gospodarki jego poprzedników na ziemi." Można powiedzieć "Otrzymaliście Ziemię nie od naszych przodków, lecz wypożyczyły nam ją nasze dzieci. Jaką Ziemię im oddamy? Postarajmy się ją zwrócić nie zniszczoną." Chodzi o to, by korzystając z dóbr Ziemi nie myśleć o teraźniejszych korzyściach, ale również o korzyściach dla przyszłych pokoleń. "Ekologia - (gr. oikos = dom, środowisko + logos = nauka). Jest to dziedzina biologii badająca wzajemnie stosunki między organizmami a otaczającym je środowiskiem (Słownik Wyrazów Obcych), początek swój biorąca w latach trzydziestych XX wieku, pod jego koniec znacznie rozszerzyła zakres swojego działania." Środowisko to nie wszystko, co znajduje się wokół nas i na nas oddziałuje - to, co żyje, jak i przyroda nieożywiona. Jest to więc słońce, które świeci, powietrze, którym oddychamy i pogoda. To wiatr i chmury, to kwiaty i zboża, owady i hipopotamy, kruche muszelki i potężne skały. W jaki sposób jesteśmy uzależnieni od środowiska? Ze środowiska pochodzi mąka do pieczenia chleba, bawełniana koszulka, glina do wypalania cegieł, z których buduje się dom. Środowisko, to woda do picia, pływania, wędkowania i podlewania ogródka. To również piękno pogodnego zmierzchu, czystej rzeki i sędziwych borów."

    A zatem postawa proekologiczna u dzieci, a później dorosłych przejawiać się będzie z zachowaniu, które cechuje pozytywny stosunek do środowiska w jakim żyje. Musimy tylko ukazać dziecku, że środowisko, to wszystko, co nas otacza, to w czym żyjemy. Dziecko bardzo potrzebuje kontaktu z otoczeniem, jest bardzo wyczulone na wszelkie zmiany w nim zachodzące i dąży do nawiązania kontaktu ze środowiskiem. Należy mu w tym pomóc, by jego poznawanie nie było niszczące. "Edukacja ekologiczna, to proces całościowy i długotrwały, angażujący wszystkie wymiary człowieka: fizyczny, biologiczny, uczuciowy, duchowy, motoryczny, twórczy itp. Jego efektem powinno być wszechstronne poznanie własnego środowiska, umiejętności właściwego zeń korzystania oraz prawidłowego oceniania konsekwencji własnego zachowania." Jednym z ważnych nurtów w wychowaniu ekologicznym jest uczulenie na los zwierząt i roślin w najbliższym otoczeniu dziecka. Na tę kwestię można zwracać uwagę dziecka już od pierwszych dni jego pobytu w przedszkolu. Czyli każdego trzylatka można uczulać na to, co dzieje się w jego najbliższym otoczeniu. "Jeśli nauczymy je, że o psa i kota należy dbać, bo są to żywe, czujące istoty, i że one też cierpią ból i głód ja my, zwrócimy uwagę na los swoich podopiecznych - wykształcimy w dziecku odpowiedzialność oraz tak rzadko spotykaną zdolność do empatii. Ekolodzy stwierdzili, że dziecko, które od najmłodszych lat miało ułatwiony kontakt z przyrodą i widziało przychylne ustawienie do niej, jest bardziej otwarte na świat, lepiej radzi sobie ze stresem, umie współczuć i współdziałać z otoczeniem." Reasumując można powiedzieć, ze w zakres edukacji ekologicznej wchodzą wszelkiego rodzaju działania, majce na celu między innymi:
  • "uświadomienie, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe, wszystko, co jest potrzebne człowiekowi do życia, czerpie on ze środowiska,
  • wyposażenie w wiedzę, dotyczącą budowy i czynności życiowych organizmów żywych oraz ich związków ze środowiskiem,
  • pogłębienie wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi,
  • uświadomienie, że każda istota żywa ma prawo do godnego życia,
  • kształtowanie podstawowych zasad ochrony środowiska,
  • kształtowanie własnego "ja" w harmonii ze środowiskiem,
  • rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego."

    Opracowanie: Irena Bieżanowska

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1293
     
       Komentarze
    Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

    Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014