Katalog

Anita Szpunar
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Zakotwiczyć na stałe w Unii Europejskiej". Scenariusz zajęć - godzina z wychowawcą w klasie II.

- n +

Scenariusz zajęć - godzina z wychowawcą w klasie II

Temat: Zakotwiczyć na stałe w Unii Europejskiej.

Cele:
- Uświadomienie uczniom, że Polska jest krajem europejskim ale jej sytuacja zewnętrzna i zewnętrzna jest uzależniona od kontaktów z innymi, lepiej sytuowanymi państwami Europy.
- Formułowanie własnych sądów i hipotez na podstawie posiadanej wiedzy zdobytej w szkole i poza nią.
- Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji.

Metody i techniki stosowane na lekcji.
- Analiza ukierunkowana z elementami dyskusji, wystąpienie.

Formy pracy:
- Zbiorowa, praca w grupach.

Środki dydaktyczne:
- mapa Unii Europejskiej,
- nagranie video, nagranie utworu "Oda do radości"
- materiały pomocnicze (informacje dotyczące Unii Europejskiej)
- materiały piśmienne

Czas zajęć: 45 minut

Tok lekcji:
1. Powitanie gości i uczniów, nawiązanie do tematu zajęć.
2. Polska jako kraj w Europie.
3. Co to jest Unia Europejska-przywołanie wiedzy posiadanej przez uczniów.
4. Stworzenie sytuacji problemowej. Tworzenie listy tych obszarów życia, które są najważniejsze dla każdego człowieka i jednocześnie budzą najwięcej kontrowersji jeśli chodzi o przystąpienie Polski do Unii Europejskiej.
Obszarami tymi są:
- edukacja,
- prawo,
- opieka zdrowotna,
- wspólna waluta,
- rolnictwo
- inne obszary gospodarki.
5. Praca w grupach.
Każda z grup zajmuje się opracowaniem innej dziedziny życia , którą opracowuje po uprzednim jej wylosowaniu, zgodnie z zagadnieniami ustalonymi w pkt 4.
Materiałami pomocniczymi mogą tu być informacje dotyczące Unii Europejskiej, których ogromną ilość można znaleźć w Internecie.
6. Grupy prezentują swoje opinie na zadany temat i próbują wybrać te dziedziny życia , na które przystąpienie Polski do U. E. Może wpłynąć tylko korzystnie.
Liderzy grup przedstawiają uzasadnienie do każdego punktu.
7. Pracy uczniów w grupach towarzyszy nagranie utworu "Oda do radości".
Uczniowie wiedzą lub pozyskają tę informację na zdjęciach, że jest to hymn Unii Europejskiej.
8. Uczniowie podają własne propozycje, które mogłyby być wykorzystane przez rząd polski aby przekonać Polaków do przystąpienia do U.E.
9. Wspólne obejrzenie fragmentów programu telewizyjnego "Euroexpress".
Głównym jego problemem jest system edukacji obowiązujący w Europie
i możliwości zatrudnienia w różnych sektorach życia.
10. Podsumowanie zajęć - w formie referendum - ma być przedstawieniem zdania uczniów na temat "Zakotwiczenia na stałe w Unii Europejskiej"

Opracowanie: mgr Anita Szpunar
Zespół Szkół nr 4 Tomaszów Maz

Wyświetleń: 1507


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.