Plan pracy koła historycznegoprowadzonego wolontarystycznie w roku szkolnym 2002/2003
Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom historycznym młodzieży naszej szkoły w bieżącym roku szkolnym część zajęć wolontarystycznych prowadzonych przeze mnie będzie miała charakter koła historycznego.
Jego działalność ma zapewnić warunki rozwoju dla tych uczniów, którzy mają zamiłowania i uzdolnienia w zakresie historii.
Cele:
- rozwijanie i pogłębianie zainteresowań przeszłością własnego regionu, państwa i kręgu
kulturowego
- rozwijanie myślenia historycznego zwłaszcza zdolności do globalnego ujmowania zjawisk politycznych, społecznych, kulturalnych
- zainteresowanie uczniów historycznymi źródłami tożsamości narodowej
- pogłębianie postaw patriotycznych; poszanowanie tradycji historycznych, symboli
narodowych
- wyposażenie uczniów w wiedzę na temat Unii Europejskiej
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie jako całościowego przygotowania do
pełnienia różnych ról społecznych w przyszłym życiu
- kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec innych przekonań
- kształtowanie takich umiejętności jak: planowanie, organizowanie, i ocena własnej pracy, rozwiązywanie problemów w sposób twórczy
- kształtowanie umiejętności samodzielnej oceny wydarzeń historycznych
- przygotowanie uczniów do udziału w konkursach historycznych
Zadania do realizacji |
Metody i środki realizacji |
Przewidywane osiągnięcia ucznia |
1 | 2 | 3 |
1. Zainteresowani uczniów historią lokalną, regionu
- co w historii naszego miasta szczególnie nas interesuje?
- miejsca pamięci narodowej w Starachowicach i najbiższej okolicy
- wykazanie powiązania historii lokalnej, regionu z historią narodu, Europy (na przykładzie II wojny światowej)
|
- przeprowadzenie wywiadów z uczestnikami ważnych wydarzeń historycznych związanych z II wojną światową
- organizowanie spotkań z ludźmi, którzy przedstawią "żywą" historię
- zbieranie informacji, które wykorzystamy przy sporządzeniu gazetek w klasopracowni
- sięganie do wydawnictw o Starachowicach autorstwa Aleksandra Pawelca
|
- poczucie silniejszego związku z własnym regionem, krajem
- szacunek dla ludzi starszych
- umiejętność odpowiedniego zachowania w różnych sytuacjach
- docieranie do różnych źródeł wiedzy historycznej
|
2. Pogłębienie wiedzy uczniów na temat historycznych źródeł tożsamości narodowej
- Naród - co to takiego!
- symbole narodowe - ich trwałość
- my i nasi sąsiedzi
|
- analiza tekstów historycznych
- debata historyczna "małe i duże Ojczyzny"
- "burza mózgów"
|
- przywiązanie do tradycji historycznej
- umiejętność krytycznego spojrzenia na wydarzenia historyczne
- potrafi przygotować się do debaty, bronić własnego zdania
|
3. Powiązanie historii Polski (współczesnej) z Unią Europejską
- dlaczego Polska chce zostać członkiem UE?
-jakie korzyści dla naszego narodu wynikają z tego?
|
- media (radio, prasa, TV)
- bieżące śledzenie wydarzeń związanych z tą tematyką
- ćwiczenia - sam czy w grupie (za i przeciw) w różnych sytua- cjach |
- potrafi uzasadnić potrzebę jedności Europy
- potrafi w przeszłości pokazać wydarzenia, które podzieloną Europę niszczyły
- potrafi ocenić rolę Kościoła, kultury w jednoczeniu państw
|
4. Przygotowanie uczniów do konkursów historycznych
- pomoc w planowaniu samodzielnej pracy
- omówienie literatury niezbędnej do konkursu |
- analiza źródeł historycznych
- praca z mapą
- testy |
- rozwiązywanie problemów w sposób twórczy
- docieranie do różnych źródeł informacji historycznej
- potrafi porządkować, wykorzystywać różne informacje
|
5. Zaplanowanie i przeprowadzenie wycieczki historycznej
- wytyczenie trasy wycieczki
- wyszukanie w przewodnikach informacji historycznych na temat Wykusu
- zaproszenie do udziału jedną z klas III
- poprowadzenie wycieczki przez uczniów przy pomocy opiekuna koła |
- wycieczka szkolna
- zbieranie informacji
- wykorzystanie przewodników
- sięgnięcie do literatury C. Chlebowskiego - "Pozdrówcie Góry Świętokrzyskie"
- planowanie, organizowanie i poprowadzenie wycieczki |
- uczniowie stają się bardziej samodzielni, odpowiedzialni wobec grupy
- umiejętności współdziałania w grupie
- ugruntowanie wiedzy na temat walk partyzanckich w rejonie Wykusu. |
6. Zbieractwo historyczne
- gromadzenie dokumentów z okresu II wojny światowej
- gromadzenie materiałów niezbędnych do sporządzania gazetek w klasopracowniach
- gromadzenie starych przedmiotów codziennego użytku
|
- ukierunkowanie zbieractwo
- dyskusja
- podejmowanie prób opisów przynoszonych przedmiotów
- samodzielne próby oceny wartości dokumentów |
- uczniowie potrafią ocenić (wstępnie) wartość historyczną gromadzonych materiałów
- szacunek dla dorobku przeszłych pokoleń - m.in.pokolenia dziadków.
- właściwe obchodzenie się materialnymi źródłami historycznymi |
7. Sporządzanie gazetek historycznych
- gazetki związane z ważnymi rocznicami historycznymi
- gazetki związane z aktualną tematyką lekcji |
- praca z wykorzystaniem zebranych materiałów
- poszerzanie wiedzy
- planowanie, wykonanie estetycznych prac |
- umiejętność pracy w grupie
- oceny przydatności zebranych materiałów
- poszerzenie wiedzy na tematy, których dotyczą gazetki |
Opracowanie:
mgr Renata Szmidt
Gimnazjum Nr 4
w Starachowicach