Katalog

Urszula Wielgus
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Co wiemy o alkoholu i alkoholizmie? - scenariusz lekcji wychowawczej

- n +

Co wiemy o alkoholu i alkoholizmie?

Poziom nauczania - klasa II i III
Czas realizacji - 45 minut


Umiejętności:
Uczeń:
  • Zna i wyjaśnia pojęcia alkohol, alkoholizm
  • Podaje czynniki, które sprzyjają uzależnieniu
  • Ma świadomość, że alkoholizm to choroba
  • Podaje objawy choroby alkoholowej
  • Wymienia inne choroby, którym ulegają osoby nadużywające alkoholu
  • Czyta ze zrozumieniem tekst
  • Korzysta z podanych informacji
  • Dzieli się zdobytą wiedzą z innymi uczniami
  • Poprawnie wypowiada się na zadany temat
  • Uważnie słucha wypowiedzi innych osób

    Cele:

  • Dostarczenie podstawowych wiadomości o substancjach uzależniających
  • Pokazanie istoty choroby alkoholowej
  • Przekazanie informacji o wpływie alkoholu na organizm człowieka
  • Określenie zachowań wobec używek

    Metody pracy: mapa mentalna, metoda yagsow, metoda kosz i walizeczka, praca z tekstem.

    Pomoce dydaktyczne: teksty tematyczne, arkusze kwestionariuszy - "Prawda czy fałsz o alkoholu?", arkusze szarego papieru, pisaki.

    Przebieg lekcji:

    1. Podanie tematu zajęć.
    2. Nauczyciel dzieli klasę na zespoły. Każda grupa otrzymuje jeden arkusz kwestionariusz, w którym obok każdego zdania stawia literę P lub F (prawda - fałsz).
    3. Liderzy grup prezentują odpowiedzi na forum klasy. Porównywanie poprawności rozwiązania.
    4. Krótka zabawa pozwalająca na stworzenie 4-osobowych grup macierzystych.
    5. Metoda yagsow - tworzenie grup ekspertów. Praca z tekstem (każda grupa inne zagadnienie). W 4-osobowych zespołach każdy otrzymuje kartkę z inną literą alfabetu: A, B, C lub D. Następnie osoby A skupiają się w grupie ekspertów A, osoby B w grupie ekspertów B itd. Praca w grupach eksperckich polega na zapamiętaniu informacji z tekstu.
    6. Powrót do grup macierzystych. Przekazanie zdobytych informacji o alkoholu i chorobie alkoholowej członkom "swojej" grupy.
    7. Tworzenie w grupach map mentalnych w oparciu o uzyskane wcześniej informacje.
    8. Prezentacja map przez liderów.
    9. Nauczyciel zaprasza uczniów do swobodnych wypowiedzi:
    - co najmocniej zapamiętali,
    - jakie wrażenia odnieśli na zajęciach,
    - jaki mają stosunek do poznanych treści?
    10. Ewaluacja metodą kosz i walizeczka, czyli odpowiedź na pytanie: co byś chciał zabrać ze sobą z tej lekcji, a co wrzucić do kosza?

    Opracowanie:
    Urszula Wielgus
    Zespół Szkół w Ciechowie

  • Wyświetleń: 5094


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.