AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Grażyna Smoczek
Historia, Scenariusze

Unia lubelska 1569 - konspekt lekcji w klasie II gimnazjum z wykorzystaniem źródeł pisanych i obrazowych

- n +

Konspekt lekcji historii w kl. II; Temat: Unia lubelska 1569

Cel ogólny:
  • poznanie przyczyn, postanowień i następstw unii polsko- litewskiej z 1569 r.

    Cele operacyjne:
    Uczeń pamięta:
  • datę i miejsce zawarcia unii polsko-litewskiej w XVI wieku
  • postanowienia unii {wspólne i oddzielne organy władzy i urzędy Rzeczpospolitej Obojga Narodów}
    Uczeń rozumie:
  • pojęcia: unia personalna, unia realna, magnateria, Rzeczpospolita Obojga Narodów, państwo wielonarodowościowe
    Uczeń potrafi:
  • wymienić przyczyny unii w Lublinie
  • analizować tekst źródłowy
  • interpretować źródło obrazowe
  • wskazać na mapie: ziemie włączone do Korony, wspólne ziemie Polski i Litwy, ziemie lenne, Lublin
  • wymienić następstwa unii
  • pracować z różnymi źródłami informacji

    Środki dydaktyczne:
  • Tekst źródłowy- List o zawarciu unii lubelskiej, w: P. Jasienica, Polska Jagiellonów, Warszawa 1992{załącznik nr.1}
  • Obraz Jana Matejki, Unia Lubelska
  • Mapa ścienna Rzeczpospolita Polska w latach 1505- 1648
  • Atlas historyczny
  • Podręcznik: J. Klusek, Polska i świat w dobie Jagiellonów XIV- XVI w.

    Metody:
  • Praca pod kierunkiem nauczyciela
  • Praca ze źródłem symbolicznym, obrazowym
  • Praca z tekstem źródłowym
  • Praca w grupach
  • Praca z podręcznikiem


    CZĘŚĆ WSTĘPNA
    1. Sprawy organizacyjno- porządkowe.
    2. Sprawdzenie pracy domowej związanej unią polsko- litewską w Krewie
    3. Nauczyciel prosi o:
  • Przypomnienie przyczyn zawarcia unii w 1385 r.
  • Określenie wspólnych elementów łączących oba państwa po unii w Krewie i pojęcia unia personalna
  • Wskazanie na mapie ziem Korony i Litwy na początku XVI wieku oraz ziem ruskich będących w granicach państwa litewskiego

    CZĘŚĆ ZASADNICZA
    1. Nauczyciel podaje temat lekcji, główne zagadnienia i metody pracy.
  • Przyczyny zawarcia unii polsko- litewskiej w Lublinie
  • Postanowienia unii w sprawie państwa, ziem i narodów
  • Następstwa i znaczenie unii{punkty zajęć są zapisane na tablicy}
    2. Nauczyciel prosi uczniów, aby z wykorzystaniem podręcznika ustalili przyczyny zawarcia unii w 1569 r. Omawiając przyczyny wskazujemy na jej zwolenników i przeciwników .
    3. Następnie wspólnie z uczniami opisujemy obraz J. Matejki "Unia Lubelska" zwracając uwagę na postacie i symbole, jakie trzymają np. króla Zygmunta Augusta z krzyżem, Mikołaja Radziwiłła Rudego z mieczem i Zborowskiego przysięgającego na mszał trzymany przez prymasa. Uczniowie w/w postacie kwalifikują do zwolenników i przeciwników zawarcia unii.
    4. Pracując w grupach uczniowie na podstawie tekstu źródłowego{załącznik nr1}określają najważniejsze postanowienia unii lubelskiej.
    5. Po wykonaniu zadania nauczyciel prosi o porównanie wyników pracy ze schematem postanowień unii z podręcznika. Uczniowie wskazują zauważone różnice w obu źródłach informacji.
    Następnie wspólnie określamy znaczenie postanowień w sprawie jedności państwa, jego nazwy, ziem i narodów. Zapisujemy do zeszytów wspólne i odrębne instytucje Rzeczpospolitej. Wyjaśniamy pojęcie unii realnej.
    6. Polecamy, aby uczniowie na mapie pokazali zmiany terytorialne po zawarciu unii np.: Rzeczpospolitą Obojga Narodów, ziemie włączone do Korony, obszar Wielkiego Księstwa Litewskiego po unii oraz wymienili sąsiadów Rzeczpospolitej.
    7. Prosimy, aby uczniowie na podstawie wykresu struktury narodowościowej i nazwy państwa Rzeczpospolita Obojga Narodów{polskiego i litewskiego} krótko odpowiedzieli na pytania: Czy Rzeczpospolita była państwem tylko dwóch narodów? Jakie zagrożenia wewnętrzne mogły wynikać ze struktury wielonarodowościowej państwa?

    CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA
    1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wskazali zasadnicze różnice między unią personalną a realną oraz symbole zwolenników i przeciwników unii przedstawione w obrazie J. Matejki.
    2. Praca domowa. Na podstawie rocznika statystycznego, encyklopedii lub innego źródła porównaj obszar Rzeczpospolitej po unii lubelskiej i współcześnie. Napisz krótki wniosek.



    ZAŁĄCZNIK NR 1
    POSTANOWIENIA UNII LUBELSKIEJ

    Oznajmiamy tym listem naszym wszem ninie i na potym będącym ludziom, do których jeno ten list nasz przyjdzie... Iż już Królestwo Polskie i Wielkie Księstwo Litewskie jest jedno nierozdzielne i nierożne {niepodzielne} ciało, a także nierożna {niepodzielna}jest jedna a spólna {wspólna} Rzeczpospolita, która się z dwóch państw i narodów w jeden lud zniosła i spoiła. A temu obojemy narodowi, żeby już wiecznymi czasy jedna głowa, jeden pan i jeden król spólny rozkazywał, którymi spólnymi głosy od Polaków i od Litwy obran, a miejsce obrania w Polsce, a po tym na Królestwo Polskie pomazan i koronowan w Krakowie będzie...ma być obwołan zaraz królem polskim i tenże wielkim księciem litewskim, ruskim, pruskim, mazowieckim, żmudzkiem, kijowskiem, wołyńskiem, podlaskiem i inflanckiem. Sejmy i Rady ten oboj {oba narody mają mieć}ma zawsze mieć spólne koronne, pod królem polskim, panem swym.

    Opracowanie: Grażyna Smoczek
    nauczycielka historii
    Zespołu Szkół w Kleosinie

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4239


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3.17



    Ilość głosów: 6

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.