Katalog

Renata Tymczak
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

"Żyj bezpiecznie - skutki porażenia prądem elektrycznym". Scenariusz zajęć w klasie I szkoły podstawowej.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ realizowanych w ramach programu
"ŻYJ BEZPIECZNIE - skutki porażenia prądem elektrycznym" dla uczniów kl I szkoły podstawowej

1. Przesłanki przygotowania zajęć profilaktycznych.

Program profilaktyczny "ŻYJ BEZPIECZNIE" dla kl I-VI przygotowany przez Procter & Gamble Operations Polska Sp. z o.o. zainspirował mnie do opracowania scenariusza zajęć dotyczących skutków porażenia prądem elektrycznym.

Energia elektryczna pod warunkiem umiejętnego obchodzenia się z nią jest bezpiecznym medium w codziennym życiu każdego człowieka. Jednak pomysłowość dzieci w doborze miejsca zabawy, chęć rywalizacji z rówieśnikami a czasem bezmyślność doprowadza do sytuacji, w których może dojść do porażenia prądem. Dzieci nie mają na tyle rozwiniętej wyobraźni, żeby przewidzieć możliwe skutki nieostrożnego zachowania lub zabawy. Typowe sytuacje zagrożeniowe, w trakcie których może dojść do tragicznego w skutkach wypadku to wejście dzieci na słupy elektryczne, wejście do obiektów stacyjnych, zabawy z latawcami w sąsiedztwie linii energetycznych.

W trosce o bezpieczeństwo dzieci klas I i mając na uwadze okres letniego wypoczynku, opracowałam scenariusz zajęć wykorzystując film edukacyjny (cz I i cz II) pt. "Niebezpieczne zabawy" otrzymany od
Rejonowego Zakładu Energetycznego w Chełmie.

Zajęcia według opracowanego przeze mnie scenariusza mają pomóc dzieciom zrozumieć działanie czynników zagrażających i nauczyć ostrożności w sytuacjach, gdy narażeni jesteśmy na niebezpieczeństwo porażenia.

Mam nadzieję, że przeprowadzone zajęcia lekcyjne przyczynią się do większego bezpieczeństwa objętych programem dzieci.

2. Koncepcja zajęć, cele, metody.

Zajęcia realizowane w ramach programu "ŻYJ BEZPIECZNIE - skutki porażenia prądem elektrycznym" są
przeznaczone do realizacji dla uczniów kl I szkoły podstawowej w ciągu 2 godzin lekcyjnych (90 minut).

Cele zajęć:
* uczeń dowie się, że porażenie prądem elektrycznym powoduje oparzenia
* uczeń nauczy się rozpoznawać sytuacje, które zagrażają porażeniem prądem elektrycznym
* uczeń pozna podstawowe zasady udzielania pomocy osobom porażonym prądem elektrycznym

Metody dydaktyczne:
pogadanka, film, zabawa ruchowa, wypełnianie karty pracy, praca plastyczna, wystawa,


SCENARIUSZ ZAJĘĆ

1. Powitanie.

2. Wprowadzenie dzieci w temat i atmosferę zajęć.
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki i prosi dzieci aby jak najładniej napisały na nich swoje imię (mogą je ozdobić, narysować kwiatuszki, kropeczki itp...). Potem kartki przyczepiają do swoich ubrań. (10 minut). Dzieci siadają w kręgu i nauczyciel informuje, że w związku ze zbliżającymi się wakacjami, i związanymi z tym zmianami miejsca wypoczynku dzieci będą przebywały w różnych rejonach kraju (woda, las, pole, łąka). Będąc w wielu nowych dla nich sytuacjach z życia codziennego muszą zwrócić uwagę na bezpieczne zachowanie się. W związku z powyższym nauczyciel zaprasza dzieci do obejrzenia filmu.

3. Projekcja filmu cz I i cz II pt. "Niebezpieczne zabawy" 25 minut)

4. Pogadanka.
Nauczyciel rozmawia na temat treści filmów. Zadaje dzieciom pytania dotyczące:
* skutków porażenia prądem elektrycznym (silny wstrząs, oparzenia)
* sytuacji, w których może dojść do porażenia prądem (nieostrożne, nieodpowiednie korzystanie ze sprzętu zasilanego prądem - otwieranie pokryw wież i innego sprzętu muzycznego, zabawa dziecka kontaktem, próby manipulowania sprzętem zasilanym elektrycznie bez odłączenia źródła prądu, zabawy piłką w pobliżu stacji trafo, puszczanie latawców w pobliżu słupów wysokiego napięcia). Konieczne jest w tym miejscu poinformowanie dzieci o podstawowych sposobach postępowania w wypadku porażenia prądem elektrycznym.
Szczególny nacisk należy położyć na to aby uczniowie nie dotykali osoby porażonej prądem przed odłączeniem napięcia. Jednak odcięcie źródła prądu, które jest pierwszą i naczelną zasadą udzielania pomocy osobie oparzonej prądem powinno być dokonane przez osobę dorosłą. Przy silnym porażeniu pochodzącym z silnego źródła zasilania należy zawsze skorzystać z fachowej pomocy lekarskiej. (10 minut)

5. Wypełnianie KARTY PRACY nr 1 (specjalnie do tego celu przygotowanej - ANEKS)
Uczniowie wykonują działania matematyczne (dodawanie, odejmowanie). Przyporządkowują wyniki odpowiednim literom umieszczonym w tabelce. Litery z tabelki wpisują do kratek, które utworzą hasło:
W CZASIE BURZY NIE CHOWAJ SIĘ POD DRZEWEM (15 minut)
Po wypełnieniu KART PRACY nr 1 proponujemy uczniom przerwę śniadaniową. (10 minut)

6. Zabawa - na podsumowanie zajęć
Przepis na bezpieczne wakacje - nie będę ...np. grać w piłkę w pobliżu ulicy, puszczać latawców w pobliżu słupów wysokiego napięcia itd.
Dzieci stają w kółku. Nauczyciel rzuca do wybranego ucznia małą piłeczkę, wypowiadając przy tym wyżej wymienione zdania, które dziecko musi
dokończyć. Następnie dziecko odrzuca piłeczkę do innego ucznia, który łapie piłeczkę i wypowiada swoją wersję zdań itp.(10 minut)

7. Prace plastyczne - ewaluacja zajęć
Dzieci wykonują mini plakaty obrazujące codzienne sytuacje, w których może dojść do porażenia prądem elektrycznym. Na rysunkach umieszczają odpowiednie hasła.
Wystawa prac
Rysunki przypinamy spinaczami do sznurka przeciągniętego przez środek klasy.(20 minut)
Na zakończenie zajęć nauczyciel podaje lub przypomina telefony, z których należy skorzystać w sytuacji zagrożenia: 999, 998, 997. Przy opracowaniu scenariusza wykorzystano następujące materiały:
1. E., Selke M.: "Kleksio nam podpowie, jak dbać o własne zdrowie".
Zintegrowane ćwiczenia do nauczania początkowego w zakresie wychowania zdrowotnego. Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego, MEN nr 236/99
2. ŻYJ BEZPIECZNIE - Program profilaktyki i zapobiegania skutkom oparzeń do klas I-VI szkoły podstawowej przygotowany przez Procter & Gamble Operations Polska Sp z o. o. , 2000.
3. Film edukacyjny: "Niebezpieczne zabawy" (cz I , cz II) otrzymany od Rejonowego Zakładu Energetycznego w Chełmie.


ANEKS KARTA PRACY Nr 1

Wykonaj działania matematyczne (dodawanie, odejmowanie). Przyporządkuj wynik działania odpowiedniej literce, która jest umieszczona w tabelce. Przenieś litery z tabelki do kratek. Odczytaj hasło w prostokątach przy działaniach.

10 + 3 =20 - 8 =10 + 1=
10 - 3 =0 + 5 = 
12 + 3 =5 + 4 =20 - 10 =
4 + 4 =  
10 - 6=10 + 5 =11 - 1 =
10 + 4 =10 + 6 =20 - 2 =
3 + 4 =10 - 5 =20 - 12 =
10 - 1 =11 + 2 =7 + 2 =
20 - 16 =20 - 7 = 
10 - 8 =20 - 14 =12 - 3=
10 + 9 = 8 - 5 =
12 + 6 =12 + 2 = 
1 + 7 =20 - 13 = 
20 - 3 =15 - 14 = 

12345678910111213141516171819
ĘBMAOJIZEDPNWSCHYRU

Opracowanie: Renata Tymczak
pedagog szkolny

Wyświetleń: 5050


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.