Katalog

Ilona Lech
Geografia, Konspekty

Podział administracyjny Polski - konspekt lekcji geografii w klasie III z wykorzystaniem komputerowego "Szkolnego Atlasu Polski"

- n +

Konspekt lekcji geografii w klasie III z wykorzystaniem komputerowego "Szkolnego Atlasu Polski"

Temat lekcji: Podział administracyjny Polski.

Cel ogólny:
Poznanie ilości, rozmieszczenia i zadań nowych województw.

Uczeń zna:
- Pojęcie administrowania;
- Datę wprowadzenia nowego podziału administracyjnego;
- Przyczyny wprowadzenia reformy samorządowej;
- Wcześniejsze podziały administracyjne Polski;
- Ilość i rozmieszczenie nowych województw;
- Stolice nowych województw;
- Największe województwa;
- Najliczniejsze województwa;
- Najgęściej zaludnione;
- Najbardziej uprzemysłowione;
- Zakres działalności.

Uczeń potrafi:
- Uruchamiać "Szkolny Atlas Polski" i poruszać się po nim;
- Odczytywać dane z mapy administracyjnej i tabel statystycznych;
- Porównywać dane i wyciągać wnioski;
- Czytać ze zrozumieniem.

Uczeń rozumie:
Potrzebę wprowadzenia reformy samorządowej.

Metody lekcji:
Programowana - z użyciem komputera i podręcznika.

Środki dydaktyczne:
Komputer, program "Szkolny Atlas Polski", podręcznik "Moje miejsce w Polsce i w regionie" SOP w Toruniu, kartki z nowymi województwami.


TOK LEKCJI:

Wprowadzenie do tematu:
Po drugiej wojnie światowej Polska wprowadziła już trzeci podział administracyjny kraju.
- Ile województw było w 1950 roku? Na terenie którego województwa mieszkaliśmy?
- Ile województw wprowadzono w 1975 roku? Na terenie którego województwa mieszkaliśmy? (uczniowie odpowiadają na podstawie mapki str. 16 w podr.).
- Na podstawie podr. Str. 13 wyjaśnij na czym polega administrowanie krajem?
Podanie tematu lekcji.

Realizacja tematu:
- Kiedy wprowadzono nowy podział administracyjny kraju? (uczniowie odpowiadają na podstawie podr. str. 14)
- Str. 15 w podr. Dlaczego wprowadzono nowy podział administracyjny kraju?
- Co obejmuje administracja rządowa i samorządowa. Wyjaśnij na podstawie schematu str. 13 w podr.
Uruchomienie programu "Szkolnego Atlasu Polski".
- Zapoznanie z programem, szczególnie z mapą Polski.
- Przygotowanie mapy z podziałem administracyjnym przez uruchomienie zakładek " granice województw", "granice państwa", "hipsometria terenu" i "miasta".
- Wymień województwa północne. Podaj stolicę.
- Wymień województwa przy wschodniej granicy. Podaj stolicę.
- Wymień województwa południowe. Podaj stolicę.
- Wymień województwa przez które płynie Wisła. Podaj stolicę.
- Których województw jeszcze nie wymieniliśmy? Podaj stolicę.
- W którym województwie my mieszkamy? Podaj stolicę
- Z którymi województwami graniczy nasze województwo?

Uruchomienie działu tabele statystyczne.
- Wyszukaj, które województwa są największe. Podaj cztery.
- Wyszukaj, które województwa maja największą liczbę ludzi? Podaj cztery.
- Wyszukaj, które województwa maja największą gęstość zaludnienia. Podaj cztery.
- Które województwa mają najwięcej powiatów i gmin, podaj po trzy.
Zamknięcie programu.

Na podstawie podr. str. 17 podaj kto zarządza województwem, kto powiatem, kto gminą?
Jaki jest zakres odpowiedzialności władz?

Podsumowanie:
Uczniowie wypełniają mapkę z nowymi województwami, podpisują, zaznaczają stolice.

Ewaluacja:
Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w lekcji z wykorzystaniem komputera. Byli wszyscy aktywni. Często rywalizowali o udzielenie odpowiedzi. Cele lekcji zostały zrealizowane. Myślę, że uczniowie więcej zapamiętali i mogli zdobyć więcej umiejętności niż na zwykłej lekcji. Szkolny atlas przyrody jest dobrym środkiem dydaktycznym do zrealizowania wielu tematów. W przyszłości postaram się wielokrotnie go wykorzystywać.

Opracowanie: Ilona Lech
Gimnazjum nr 2 Libiąż

Wyświetleń: 8007


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.