Katalog Ilona Lech Geografia, Konspekty Podział administracyjny Polski - konspekt lekcji geografii w klasie III z wykorzystaniem komputerowego "Szkolnego Atlasu Polski"Konspekt lekcji geografii w klasie III z wykorzystaniem komputerowego "Szkolnego Atlasu Polski"Temat lekcji: Podział administracyjny Polski.Cel ogólny: Poznanie ilości, rozmieszczenia i zadań nowych województw. Uczeń zna: - Pojęcie administrowania; - Datę wprowadzenia nowego podziału administracyjnego; - Przyczyny wprowadzenia reformy samorządowej; - Wcześniejsze podziały administracyjne Polski; - Ilość i rozmieszczenie nowych województw; - Stolice nowych województw; - Największe województwa; - Najliczniejsze województwa; - Najgęściej zaludnione; - Najbardziej uprzemysłowione; - Zakres działalności. Uczeń potrafi: - Uruchamiać "Szkolny Atlas Polski" i poruszać się po nim; - Odczytywać dane z mapy administracyjnej i tabel statystycznych; - Porównywać dane i wyciągać wnioski; - Czytać ze zrozumieniem. Uczeń rozumie: Potrzebę wprowadzenia reformy samorządowej. Metody lekcji: Programowana - z użyciem komputera i podręcznika. Środki dydaktyczne: Komputer, program "Szkolny Atlas Polski", podręcznik "Moje miejsce w Polsce i w regionie" SOP w Toruniu, kartki z nowymi województwami. TOK LEKCJI: Wprowadzenie do tematu: Po drugiej wojnie światowej Polska wprowadziła już trzeci podział administracyjny kraju. - Ile województw było w 1950 roku? Na terenie którego województwa mieszkaliśmy? - Ile województw wprowadzono w 1975 roku? Na terenie którego województwa mieszkaliśmy? (uczniowie odpowiadają na podstawie mapki str. 16 w podr.). - Na podstawie podr. Str. 13 wyjaśnij na czym polega administrowanie krajem? Podanie tematu lekcji. Realizacja tematu: - Kiedy wprowadzono nowy podział administracyjny kraju? (uczniowie odpowiadają na podstawie podr. str. 14) - Str. 15 w podr. Dlaczego wprowadzono nowy podział administracyjny kraju? - Co obejmuje administracja rządowa i samorządowa. Wyjaśnij na podstawie schematu str. 13 w podr. Uruchomienie programu "Szkolnego Atlasu Polski". - Zapoznanie z programem, szczególnie z mapą Polski. - Przygotowanie mapy z podziałem administracyjnym przez uruchomienie zakładek " granice województw", "granice państwa", "hipsometria terenu" i "miasta". - Wymień województwa północne. Podaj stolicę. - Wymień województwa przy wschodniej granicy. Podaj stolicę. - Wymień województwa południowe. Podaj stolicę. - Wymień województwa przez które płynie Wisła. Podaj stolicę. - Których województw jeszcze nie wymieniliśmy? Podaj stolicę. - W którym województwie my mieszkamy? Podaj stolicę - Z którymi województwami graniczy nasze województwo? Uruchomienie działu tabele statystyczne. - Wyszukaj, które województwa są największe. Podaj cztery. - Wyszukaj, które województwa maja największą liczbę ludzi? Podaj cztery. - Wyszukaj, które województwa maja największą gęstość zaludnienia. Podaj cztery. - Które województwa mają najwięcej powiatów i gmin, podaj po trzy. Zamknięcie programu. Na podstawie podr. str. 17 podaj kto zarządza województwem, kto powiatem, kto gminą? Jaki jest zakres odpowiedzialności władz? Podsumowanie: Uczniowie wypełniają mapkę z nowymi województwami, podpisują, zaznaczają stolice. Ewaluacja: Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w lekcji z wykorzystaniem komputera. Byli wszyscy aktywni. Często rywalizowali o udzielenie odpowiedzi. Cele lekcji zostały zrealizowane. Myślę, że uczniowie więcej zapamiętali i mogli zdobyć więcej umiejętności niż na zwykłej lekcji. Szkolny atlas przyrody jest dobrym środkiem dydaktycznym do zrealizowania wielu tematów. W przyszłości postaram się wielokrotnie go wykorzystywać.
Opracowanie: Ilona Lech Wyświetleń: 8007
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |