Katalog Marzanna Kwiatkowska Język polski, Scenariusze "Harry Potter - nasz uczeń." Konspekt lekcji podsumowującej wiadomości z części mowy i zdania pojedynczego dla klasy VI.Harry Potter - nasz uczeń.- podsumowanie wiadomości z części mowy i części zdania pojedynczego Cele operacyjne Uczeń: - zna części mowy (czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, przyimek i liczebnik) i ich odmiany gramatyczne oraz części zdania pojedynczego (podmiot, orzeczenie, przydawkę, dopełnienie i okolicznik), - potrafi wykorzystać posiadane wiadomości w konkretnym celu, np. pomóc słabszemu koledze, nauczyć podstaw gramatyki polskiej obcokrajowca, - potrafi zorganizować pracę grupową i współpracować w niej, jest odpowiedzialny za pracę zespołu, - potrafi skonfrontować pracę swoją i grupy z pracą innych grup, - potrafi zaprezentować pracę zespołu, - rozumie konieczność pomocy innym grupom w dążeniu do wspólnego celu, - rozumie potrzebę uczenia się. Metody - aktywizujące: Formy pracy - indywidualna - grupowa - zbiorowa Pomoce dydaktyczne - taśma lub płya z nagraniami muzyki z filmu "Harry Potter i kamień filozoficzny" - fotosy z filmu - wystawka książek o przygodach Harry`ego Pottera - tekst scenki - stroje i rekwizyty tworzące atmosferę szkoły Harry`ego Pottera - duże arkusze szarego papieru - pięć kolorów pisaków (jeden kolor dla każdej grupy) - dyplomiki dla uczniów Przebieg lekcji 1. Lekcję rozpoczynamy od nawiązania do tematu: - rozmowa o potrzebie uczenia się i przekazywania swojej wiedzy innym, komu możemy przekazać posiadaną już przez nas wiedzę (uczniowie sami dochodzą do tego, że mogą pomóc np. koledze z klasy, który ma problemy w nauce, koledze z innego kraju), - wprowadzamy uczniów w nastrój szkoły bohatera (odpowiedzi wystrój klasy, fotosy i muzyka z filmu), wyobrażamy sobie, że też jesteśmy uczniami Hogwartu, prezentujemy uczniom scenkę: - sformułowanie problemu: A wy co sądzicie? Czy rzeczywiście Harry Potter może zostać waszym uczniem? 2. Następuje przydział do grup (nauczyciel nakłada na głowę uczniów czapkę "Tiarę przydziału" i przydziela uczniów do pięciu "domów" mających swoje nazwy: ZDANIE POJEDYNCZE, RZECZOWNIK, CZASOWNIK, PRZYMIOTNIK I WYRAŻENIE PRZYIMKOWE, PRZYSŁÓWK I LECZEBNIK) 3. Uczniowie w swoich grupach, na arkuszach szarego papieru, wypisują informacje na temat danej części mowy i zdania w oparciu o posiadane już wiadomości. 4. Następuje wymiana arkuszy między grupami. Kolejne grupy dopisują informacje, które się tam jeszcze nie znalazły. Korygują ewentualne błędy. Każda grupa ma swój kolor, zatem wiadomo, która z nich nanosiła poprawki. 5. Arkusze wracają do pierwotnych grup i następuje ostateczna korekta prac. 6. Liderzy poszczególnych grup prezentują klasie gotowe prace. 7. Każdy uczeń otrzymuje dyplomik gratulacyjny.(np. Gratuluję! Możesz już uczyć podstaw gramatyki języka polskiego). 8. Zadanie domowe 1. Odpowiedz pisemnie na pytanie: Z jakiego przedmiotu najchętniej i najlepiej udzieliłbyś pomocy słabszemu koledze? 2. (dla chętnych) Ułóż krzyżówkę gramatyczną, której hasłem będzie słowo "GRAMATYKA".
Opracowanie: Wyświetleń: 4573
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |