Katalog Grażyna Czarnecka Geografia, Konspekty Konspekt lekcji geografii w klasie II gimnazjum
Temat: Szwajcaria i
Austria - podobieństwa i różnice. Cele lekcji: Po zakończeniu zajęć uczeń powinien: - podać nazwy państw alpejskich i ich stolic; - wskazać podobieństwa i różnice między Austrią i Szwajcarią; - wymienić znane produkty eksportowe Szwajcarii i Austrii; - wykazać konieczność współpracy międzynarodowej; - wyjaśnić wpływ walorów przyrodniczych Alp na rozwój turystyki i sportów zimowych; - podać przykłady działalności człowieka związane z ochroną środowiska; - wykazać się umiejętnością interpretowania danych statystycznych i map różnej treści; Formy pracy: praca grupowa i indywidualna Metody: samodzielnego uczenia się, ćwiczenia w rozumowaniu, praca z zeszytem ćwiczeń, atlasem, podręcznikiem, sesja plakatowa Środki dydaktyczne: atlas geograficzny, podręcznik - "Moje miejsce w Europie" T. Krynicka - Tarnacka, G.Wnuk, Z. Wojtkiewicz wyd. SOP, książka: Giuseppe Gazzini - Parki narodowe świata, fragment utworu - "Nad pięknym modrym Dunajem" J. Strausa Inne pomoce: flamastry, arkusze papieru, kartki samoprzylepne, opakowania po lekarstwach i produktach spożywczych, rysunki przedstawiające Wilhelma Tella, plakaty z flagą i godłem obu państw. Faza wprowadzająca - sprawy organizacyjne - przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej (Alpy) - prezentacja w formie zagadki muzycznej i rysunkowej państw - podanie celów i tematu lekcji Faza realizacyjna - podział klasy na sześć grup, które otrzymają zadania do wykonania. Po analizie danych uczniowie zapisują wnioski na plakatach. Czas pracy 7 10 minut. Grupa I Przy pomocy map w atlasie opisz i porównaj 1. Położenie geograficzne obu państw. 2. Ukształtowanie powierzchni krajów. Grupa II Na podstawie danych statystycznych, map tematycznych oraz wykresów 1. Porównaj gospodarkę uwzględniając: - bogactwa mineralne - energetykę - dominujące gałęzie przemysłu - znane towary eksportowe Grupa III Na podstawie danych statystycznych oraz map 1. Porównaj zagadnienia społeczne uwzględniając: - strukturę zatrudnienia - przyrost naturalny - długość życia - religie - języki Grupa IV Na podstawie map i danych statystycznych 1. Porównaj rolnictwo uwzględniając - strukturę użytkowania gruntów - kierunki produkcji rolniczej - przemysł spożywczy - artykuły eksportowe przemysłu spożywczego Grupa V Na podstawie podręcznika, książki "Parki narodowe świata", widokówek 1. Wskaż wpływ walorów przyrodniczych Alp na rozwój sportów zimowych i turystyki. 2. Wymień znane ośrodki turystyczne i sportowe 3. Podaj przykłady działalności człowieka związane z ochroną środowiska. Grupa VI Na podstawie map, danych statystycznych, podręcznika 1. Przedstaw politykę zagraniczną i wewnętrzną obu krajów. 2. Podaj przykłady współpracy międzynarodowej. Po upływie czasu liderzy grup przedstawiają wnioski. Po komentarzu grupy I zapisujemy w zeszycie cechy położenia geograficznego obu państw, zaznaczając co je łączy a co dzieli. Faza końcowa - Uczniowie samodzielnie na kartkach zapisują dominujące cechy Szwajcarii i Austrii. Kartki przyklejają na plakatach z flagą i godłem obu państw. - Wyjaśnienie pracy domowej: Uzupełnij w zeszycie ćwiczeń zadanie VII str. 19
Opracowanie:Grażyna Czarnecka Wyświetleń: 6375
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |