AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Grażyna Czarnecka
Geografia, Konspekty

Konspekt lekcji geografii w klasie II gimnazjum

- n +

Temat: Szwajcaria i Austria - podobieństwa i różnice.

Cele lekcji:

Po zakończeniu zajęć uczeń powinien:

- podać nazwy państw alpejskich i ich stolic;
- wskazać podobieństwa i różnice między Austrią i Szwajcarią;
- wymienić znane produkty eksportowe Szwajcarii i Austrii;
- wykazać konieczność współpracy międzynarodowej;
- wyjaśnić wpływ walorów przyrodniczych Alp na rozwój turystyki i sportów zimowych;
- podać przykłady działalności człowieka związane z ochroną środowiska;
- wykazać się umiejętnością interpretowania danych statystycznych i map różnej treści;

Formy pracy: praca grupowa i indywidualna

Metody: samodzielnego uczenia się, ćwiczenia w rozumowaniu, praca z zeszytem ćwiczeń, atlasem, podręcznikiem, sesja plakatowa

Środki dydaktyczne: atlas geograficzny, podręcznik - "Moje miejsce w Europie" T. Krynicka - Tarnacka, G.Wnuk, Z. Wojtkiewicz wyd. SOP, książka: Giuseppe Gazzini - Parki narodowe świata, fragment utworu - "Nad pięknym modrym Dunajem" J. Strausa

Inne pomoce: flamastry, arkusze papieru, kartki samoprzylepne, opakowania po lekarstwach i produktach spożywczych, rysunki przedstawiające Wilhelma Tella, plakaty z flagą i godłem obu państw.

Faza wprowadzająca

- sprawy organizacyjne
- przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej (Alpy)
- prezentacja w formie zagadki muzycznej i rysunkowej państw
- podanie celów i tematu lekcji

Faza realizacyjna

- podział klasy na sześć grup, które otrzymają zadania do wykonania. Po analizie danych uczniowie zapisują wnioski na plakatach.
Czas pracy 7 10 minut.

Grupa I

Przy pomocy map w atlasie opisz i porównaj
1. Położenie geograficzne obu państw.
2. Ukształtowanie powierzchni krajów.

Grupa II

Na podstawie danych statystycznych, map tematycznych oraz wykresów
1. Porównaj gospodarkę uwzględniając:
- bogactwa mineralne
- energetykę
- dominujące gałęzie przemysłu
- znane towary eksportowe

Grupa III

Na podstawie danych statystycznych oraz map
1. Porównaj zagadnienia społeczne uwzględniając:
- strukturę zatrudnienia
- przyrost naturalny
- długość życia
- religie
- języki

Grupa IV

Na podstawie map i danych statystycznych
1. Porównaj rolnictwo uwzględniając
- strukturę użytkowania gruntów
- kierunki produkcji rolniczej
- przemysł spożywczy
- artykuły eksportowe przemysłu spożywczego

Grupa V

Na podstawie podręcznika, książki "Parki narodowe świata", widokówek
1. Wskaż wpływ walorów przyrodniczych Alp na rozwój sportów zimowych i turystyki.
2. Wymień znane ośrodki turystyczne i sportowe
3. Podaj przykłady działalności człowieka związane z ochroną środowiska.

Grupa VI

Na podstawie map, danych statystycznych, podręcznika
1. Przedstaw politykę zagraniczną i wewnętrzną obu krajów.
2. Podaj przykłady współpracy międzynarodowej.

Po upływie czasu liderzy grup przedstawiają wnioski. Po komentarzu grupy I zapisujemy w zeszycie cechy położenia geograficznego obu państw, zaznaczając co je łączy a co dzieli.

Faza końcowa

- Uczniowie samodzielnie na kartkach zapisują dominujące cechy Szwajcarii i Austrii. Kartki przyklejają na plakatach z flagą i godłem obu państw.
- Wyjaśnienie pracy domowej:
Uzupełnij w zeszycie ćwiczeń zadanie VII str. 19

Opracowanie:Grażyna Czarnecka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6375


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.