Katalog

Anna Kaczmarek
Język niemiecki, Scenariusze

In der Bibliothek - scenariusz lekcji w ramach integracji międzyprzedmiotowej języka niemieckiego i edukacji czytelniczej i medialnej

- n +

In der Bibliothek

Scenariusz lekcji dwugodzinnej w ramach integracji międzyprzedmiotowej języka niemieckiego i edukacji czytelniczej i medialnej dla klasy 3 Liceum Ogólnokształcącego


Cele ogólne:

  • poszerzenie słownictwa związanego z biblioteką i jej działalnością;
  • doskonalenie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem;
  • doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się w języku niemieckim;
  • zapoznanie się z terminologią biblioteczną i sposobami korzystania z katalogów: alfabetycznego i rzeczowego;
  • uatrakcyjnienie zajęć-przeniesienie lekcji z pracowni języka niemieckiego do biblioteki.

    Cele operacyjne:

    Uczeń:
  • zna słownictwo związane z biblioteką;
  • wie, jakie są zadania biblioteki;
  • wie, jak korzystać z katalogów bibliotecznych;
  • potrafi samodzielnie czytać ze zrozumieniem tekst;
  • umie wypełnić rewers biblioteki uniwersyteckiej;
  • układa dialogi tematyczne;
  • wypowiada się swobodnie w języku niemieckim;
  • doskonali pracę w grupie rówieśniczej;
  • dostrzega ważną rolę biblioteki w edukacji młodego człowieka.

    Metody:

  • oglądowa;
  • burza mózgów;
  • podająca;
  • symulacje.

    Formy:

  • indywidualna;
  • grupowa.

    Środki dydaktyczne:

  • kopie tekstu pt.: "In der Bibliothek" A. Bukartyk, T. Scheuer, E. Werthner "Egzamin ustny z języka niemieckiego" wydawnictwo Progress;
  • słowniki polsko-niemieckie;
  • rewersy Biblioteki Uniwersyteckiej;
  • arkusz papieru pakowego;
  • kilka arkuszy białego papieru ( A4);
  • kolorowe pisaki;
  • kolorowe karteczki.

    Przebieg lekcji:
    Część I - prowadzą nauczyciel języka niemieckiego i nauczyciel bibliotekarz
    Część I i II zajęć odbywa się w bibliotece szkolnej


    1. Powitanie uczestników zajęć. Zapoznanie z tematem lekcji.
    2. Podział na grupy robocze. Do tworzenia grup wykorzystane zostaje słownictwo związane z biblioteką. Zespoły zajmują miejsca przy wyznaczonym stolikach.
    3. Sporządzenie asocjogramu na temat biblioteki. Propozycje grup są zapisywane na szarym papierze zawieszonym na ścianie.
    a) nauczyciel bibliotekarz sprawdza skojarzenia uczniów pod względem merytorycznym i wprowadza uzupełnienia.
    b) nauczyciel języka niemieckiego sprawdza skojarzenia uczniów pod względem poprawności gramatyczno-leksykalnej.
    4. Rozdanie kopii tekstu pt.: "In der Bibliothek".
    5. Odczytanie tekstu przez nauczyciela języka niemieckiego.
    6. Samodzielne czytanie tekstu przez uczniów, w trakcie, którego zapoznają się z nowym słownictwem.
    7. Odpowiadanie na pytania do tekstu w grupach.
    8. Omówienie ćwiczenia, korekta błędów.
    9. Podsumowanie tekstu. Podkreślenie zadań i roli biblioteki szkolnej.
    10. Wylosowanie koleżanki/kolegi do konwersacji.

    Część II-prowadzą nauczyciel języka niemieckiego i nauczyciel bibliotekarz


    11. Zapoznanie uczniów z warsztatem informacyjnym biblioteki szkolnej, jej zasobami i rolą w procesie edukacji. Omówienie różnicy między wyszukiwaniem potrzebnych pozycji w katalogu alfabetycznym i rzeczowym przez nauczyciela bibliotekarza.
    12. Praktyczne wyszukiwanie konkretnych pozycji w katalogach: rzeczowym i alfabetycznym rozdanych na podstawie poleceń nauczyciela bibliotekarza.
    13. Omówienie wyników poszukiwań.
    14. Wypełnianie rewersu Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu wg wskazówek nauczyciela bibliotekarza.
    15. Przydzielenie zadań parom uczniowskim- przygotowanie dialogów związanych z tematem pod kierunkiem nauczyciela j. niemieckiego.

    Przykład tematów do dialogów


    Sytuacja 1

    Poproś bibliotekarza o pomoc w wypełnieniu rewersu.

    Sytuacja 2

    Rozpoczynasz naukę w nowej szkole. Dowiedz się u bibliotekarza, jakie książki dla młodzieży, czasopisma i materiały multimedialne są dostępne w bibliotece.

    Sytuacja 3

    Zapytaj bibliotekarza, czy możesz wypożyczyć encyklopedię do domu, gdyż nie zdążyłeś opracować przydzielonego ci zagadnienia. Obiecaj, że zwrócisz ją jutro rano.

    Sytuacja 4

    Masz przygotować na lekcję WOSu charakterystykę instytucji Unii Europejskiej. Poproś bibliotekarza o pomoc.

    Sytuacja 5

    Chciałbyś wyszukać w Internecie informacji o...Poproś bibliotekarza o pomoc.

    Sytuacja 6

    Jesteś bibliotekarką/bibliotekarzem. Pewien uczeń chce się zapisać do biblioteki. Objaśnij mu procedurę.

    Sytuacja 7

    Jesteś bibliotekarką/bibliotekarzem. Poleć pewnemu uczniowi/pewnej uczennicy ciekawą książkę do przeczytania. Podaj autora, omów treść.

    Sytuacja 8

    Jesteś bibliotekarką/bibliotekarzem. Objaśnij pewnemu uczniowi, jak można szybko wyszukać potrzebne materiały w katalogach.

    16. Prezentacja dialogów.
    17. Podsumowanie zajęć przez obu nauczycieli.
    18. Podanie zadania domowego.


    Zadanie domowe:

    Schreibe einen Brief an deinen deutschen Freund, in dem du die Rolle und Aufgaben der Schulbibliothek in Polen beschreibst.

    Napisz list do twojego kolegi z Niemiec, w którym opisujesz rolę i zadania biblioteki szkolnej w Polsce.

    Opracowanie:
    Anna Kaczmarek
    Iwona Dembczyńska

  • Wyświetleń: 1560


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.