AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Koseda
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Szpan - co to takiego?" - scenariusz lekcji wychowawczej

- n +

Szpan co to takiego?

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ (NR III).


Temat: Szpan co to takiego?

Cel: Określenie szpanu jako stylu życia.

Cele operacyjne:

- uczeń rozumie szpan jako sposób na życie;
- rozróżnia dobre i złe strony szpanu;
- wie jaką odgrywa szpan rolę w życiu młodych ludzi;
- znajduje słowa bliskoznaczne.

Metody i formy pracy z uczniami:

- pogadanka;
- burza mózgów;
- praca w grupach;
- dyskusja;
- wnioski.

Środki dydaktyczne:

- szary papier;
- pisaki.

Czas zajęć:

45 minut.

Przebieg zajęć:

1. Wyjaśnienie pojęcia "Szpan".
Szpan to sposób ubierania się, zachowania, postępowania tak, aby wywołać wrażenie, zaimponowanie komuś, pokazanie się, wzbudzenie w innych zazdrości.
Potocznie określenie, które w języku polskim pojawiło się stosunkowo niedawno.

2. Wyszukanie synonimów - pojęć równorzędnych, wariantów:
Szpan - nienaturalność, sztuczność, efekciarstwo, poza, aktorstwo, maska;
Szpaner - pyszałek, zadufek, samochwała, mędrek, chwalipięta, efekciarz, snob, bufon;
Szpanerski - dwulicowy, fałszywy, wredny, nieszczery, udawany, wymuszony, pokazowy.
3. Wyszukanie antonimów - pojęć przeciwstawnych i uzupełniających się:
Szpan - skromność, umiarkowanie, zawstydzenie, potulność, uległość, zgodność, pospolitość;
Szpaner - skromny człowiek, człowiek niepozorny, cichy, szary pozostający w cieniu;
Szpanerski - szczery, uczciwy, naturalny, prawdomówny, godny zaufania, kompetentny.

4. Burza mózgów - uczniowie podzieleni na cztery grupy zapisują na arkuszach papieru przykłady szpanowania w następujących kryteriach:
- rzeczy materialne;
- wiedza;
- umiejętności;
- postawa życiowa.

5. Dyskusja: nauczyciel podaje pomocnicze pytania do dyskusji. - Dlaczego szpanujemy?
- Kto jest szpanerem?
- Jakimi cechami osobowość charakteryzuje się szpaner?
- Jakie uczucia wywołuje wśród was szpanerstwo?
- Czy szpaner jest lubiany, jeśli tak to dlaczego?
- Jaki wpływ ma szpan na kształtowanie się charakteru?
- Czy młodzież należąca do subkultur szpanuje?
- Czy istnieje podział na szpan pozytywny i negatywny?
- Czy jestem szpanerem?

6. Podsumowanie i wnioski:
Podsumowanie powinno być odpowiedzią na zadawane przez nauczyciela pytania prowadzące do wyciągnięcia przez uczniów wniosku ogólnego ze zwróceniem uwagi na pozytywy i negatywy tego zjawiska, oraz popisywanie się jako sposób na ukrycie własnych kompleksów. Jeśli klasa nie będzie miała propozycji na wniosek końcowy można go zaproponować np.:
Szpanerem jest człowiek mały bez własnych pomysłów na życie, nie musi szpanować ten, kto posiada wiedzę, talent, umiejętności i majątek, bo to widać.

Opracowanie:
mgr Iwona Koseda

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8407


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2.67



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.