Katalog Dorota Czekaj Język polski, Artykuły Budzenie zainteresowań czytelniczych uczniów klas I?IIIBudzenie zainteresowań czytelniczych uczniów klas I - IIIProces wdrażania do czytelnictwa - kształtowania nawyku obcowania z książką powinien rozpoczynać się już w klasie pierwszej, równolegle z ćwiczeniami w czytaniu i opracowywaniu czytanek i innych tekstów. Systematyczne, umiejętnie i ciekawie prowadzone zajęcia nad rozwijaniem aktywnej postawy czytelniczej, tak w klasie pierwszej jak i w okresie dalszego pobytu dziecka w szkole, winny przyczynić się do ukształtowania zainteresowań czytelniczych, do uformowania stałej potrzeby obcowania z książką i czasopismem.Aby jednak osiągnąć powyższe efekty, należy zwrócić uwagę na kilka czynników warunkujących skuteczność działania w tym zakresie. Zaliczyć do nich można m. in.: - znajomość i właściwą interpretację wymagań programowych dotyczących rozwijania czytelnictwa, - umiejętność wykorzystywania literatury metodycznej dotyczącej ćwiczeń w czytaniu i opracowywaniu tekstów literackich, - stopień opanowania techniki czytania głośnego i cichego ze zrozumieniem, - poznanie poziomu i możliwości umysłowych dzieci oraz ich zainteresowań związanych z wiekiem i środowiskiem, - właściwą organizację czytelnictwa książek i czasopism dziecięcych. Spośród różnorodnych form i sposobów wykorzystania książek i czasopism w pracy na zajęciach omówię te, które łączą się najściślej z wdrażaniem uczniów do czytelnictwa. Mam tu na uwadze nie tyle sposoby opracowywania lektur, ile formy organizacyjne, dzięki którym dziecko obcuje z książką. Klasa I W pierwszych miesiącach nauki szkolnej można stosować następujące formy pracy: 1/. Czytanie baśni, bajek, opowiadań i w związku z tym nawiązywanie ich treści do sytuacji w klasie. 2/. Rozmowy na temat książek czytanych dzieciom w domu przez rodziców lub starsze rodzeństwo. Celem rozmów jest przede wszystkim sprawdzenie, czy rodzice organizują czytanie dzieciom i co czytają. Przy okazji wskazane jest zgromadzenie omawianych pozycji i urządzenie,,kącika książki czytanej w domu". 3/. Ilustrowanie treści czytanych przez nauczyciela utworów, a po uporządkowaniu obrazów w logicznej kolejności, tworzenie scen rodzajowych. Po opanowaniu pisania można układać zdania - podpisy. 4/. Zwiedzenie biblioteki. Rozmowa na temat książek przygotowanych do czytania dla klasy I. Wypożyczenie kompletu do czytania w klasie i w domu. 5/. Przegląd książek, ilustracji. Próba określenia ich tematyki. Założenie kart czytelnika. Wypożyczenie wybranych dowolnie pozycji do przeczytania w domu. 6/. Organizowanie godzin poświęconych prezentacji czytanych książek spoza spisu lektur. Lekcje te mogą przybierać różne formy: - konkursu na najładniej przeczytany fragment książki, - opowiadania najciekawszego, najweselszego lub najsmutniejszego wydarzenia, - odtworzenia interesujących dialogów wyuczonych na pamięć lub własnymi słowami, - przedstawiania bohatera albo kilku postaci za pomocą ilustracji lub kukiełek. 7/. Prowadzenie ilustrowanych dzienniczków czytanych książek. Klasa II i III W klasie drugiej, a także i trzeciej należy pracę rozpocząć od sprawozdania z czytelnictwa podczas wakacji. Zdawanie sprawy z przeczytanych książek można połączyć z popisami w pięknym czytaniu, opowiadaniem wybranych samodzielnie lub przez nauczyciela książek czy wydarzeń. W toku dalszych zajęć kontynuujemy formy pracy z książką zapoczątkowane w klasie pierwszej, zwiększając samodzielność uczniów i wykorzystując ich pomysły. Z biegiem czasu dzieci stają się coraz bardziej aktywne, co pozwala powiększać zakres zadań, np. o kącik ciekawej książki dbają zmieniające się grupy dzieci, zadaniem ich jest dobór takich pozycji, by zaciekawiły wszystkie dzieci. Wypożyczanie książek, porządkowanie i uzupełnianie księgozbioru również mogą prowadzić wyznaczeni dyżurni.,,Łącznicy biblioteczni" zajmują się dostarczaniem książek dla zespołu klasowego i dla nieobecnych kolegów w klasie. W dalszym ciągu najbardziej charakterystyczną i systematycznie realizowaną formą pracy w zakresie kształcenia zainteresowań czytelniczych powinny być tzw.,,godziny ciekawej książki". Zajęcia te prowadzone w określone z góry dni mogą przybierać różne formy w zależności od zaplanowanych przez nauczyciela zadań np.: 1/. Wdrażanie do cichego czytania ze zrozumieniem Na tego typu zajęciach uczniowie przy wykorzystaniu tekstu mogą przygotować kolejność wydarzeń - plan wskazanego fragmentu książki. Następnie przedstawiają wyniki samodzielnej pracy pozostałym kolegom. Konfrontacja wydarzeń, dyskusja uzasadniająca stanowiska poszczególnych grup daje obraz rozumienia treści jak i umiejętności ujmowania zagadnień istotnych i mniej istotnych. 2/. Propagowanie samodzielnie czytanych książek przez: wskazywanie, przedstawianie według własnych pomysłów postaci głównych i drugorzędowych, cech charakterystycznych bohatera i ocenę jego postępowania, omawianie wydarzenia i splotu wydarzeń decydujących o kolejach losu bohatera i ich wpływie na zmianę w postępowaniu itp. Do warunków, które mobilizują dzieci do pracy z książką można zaliczyć: - życzliwość i takt nauczyciela, - podkreślanie w toku pracy sukcesów dziecka, - tworzenie optymalnych możliwości, w których dzieci samodzielnie pracują - są czynne, stale działają i tworzą, - interesujące, zróżnicowane formy pracy z czytanką, wierszem i książką. Starajmy się o tym pamiętać. Książka stanie się wówczas przyjacielem dziecka na całe życie.
Opracowanie: Wyświetleń: 1673
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |