Katalog

Joanna Szynkielewska
Język polski, Scenariusze

"Halo, halo... i co dalej...?" - scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV (prowadzenie rozmów telefonicznych)

- n +

Halo, halo... i co dalej...? - scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV (prowadzenie rozmów telefonicznych)

Lekcja języka polskiego w klasie IV.

Cel główny: uczeń formułuje wypowiedź ustną ze świadomością celu (wg. standardów - pyta, odpowiada, relacjonuje)

Cele operacyjne:

Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:
- zrozumieć rolę języka mówionego w komunikowaniu się
- poznać zasady prawidłowego prowadzenia rozmów telefonicznych
- rozpoznawać błędy w prowadzeniu rozmów
- ocenić przydatność telefonu w sytuacjach życiowo użytecznych
- wiedzieć, jak szybko wezwać pomoc z telefonu stacjonarnego i komórkowego
- wyjaśnić sytuację, w której się znalazł.
- umieć korzystać z telefonu na co dzień

Uwagi dotyczące realizacji lekcji:
Lekcja trwa 45 minut. Uczniowie wykonują ćwiczenia praktyczne, słuchają rozmów nagranych na kasecie, oceniają poprawność wypowiedzi.

Środki dydaktyczne:
- kaseta magnetofonowa do podręcznika kl. IV "Jutro znów pójdę w świat" Hanny Dobrowolskiej
- aparaty telefoniczne
- kartki z poleceniami
- zeszyt ćwiczeń dla klasy IV "Jutro pójdę w świat"

Metody: pokaz, ćwiczenia praktyczne, praca z zeszytem ćwiczeń.

Formy pracy: z całą klasą, parami, indywidualnie.

Pojęcia i terminy:
- automatyczna sekretarka
- poczta głosowa
- telefon komórkowy (przenośny)
- telefony alarmowe
- telefon ratunkowy

Przebieg lekcji:

1. Nawiązanie do poznanych wiadomości o zasadach przedstawiania się:
- w nowej szkole
- w nowej grupie, np. na koloniach, obozie, w klubie sportowym
- w gabinecie lekarskim
- w bibliotece rejonowej

2. Wysłuchanie prawidłowego przedstawiania się.

3. Wskazanie przez uczniów zasad przedstawiania się: kolejność imienia i nazwiska.

4. Rozmowa z uczniami na temat używania telefonu.
Do czego wykorzystuje się telefon ?
- rozmów towarzyskich
- uzyskania informacji
- wezwania taksówki
- wezwania pomocy

5. Sformułowanie i zapisanie tematu lekcji.

6. Wskazanie elementów rozmowy telefonicznej w ćwiczeniu domowym.
- powitanie
- przedstawienie się
- główna część rozmowy
- rozpoczęcie rozmowy i zapowiedź zakończenia
- pożegnanie

7. Przekształcenie rozmowy telefonicznej na prowadzoną bezpośrednio.

8. Wysłuchanie z kasety rozmowy telefonicznej - wskazanie błędów w zachowaniu rozmówcy.

9. Wysłuchanie prawidłowej rozmowy.

10. Wskazanie elementów poprawnie przeprowadzonej rozmowy.
- powitanie
- przedstawienie się
- określenie celu rozmowy
- wyraźne, wolne mówienie, zwłaszcza imion i nazwisk.

11. Ćwiczenia praktyczne:
- telefon do pracy rodziców:
np. Wytwórnia Zabawek - dział księgowości, połączenie przez sekretariat.
- telefon do koleżanki / kolegi:
prośba o przyniesienie do szkoły i pożyczenie książki o Łodzi.
- telefon do koleżanki / kolegi w ważnej sprawie.
(odbiera ktoś z domowników, naszego rozmówcy nie ma w domu)
- telefon do pogotowia ratunkowego (podanie najważniejszych informacji)
- telefon do biura numerów (fakultatywnie)

12. Wysłuchanie nagrania z kasety: telefon do koleżanki / kolegi - odzywa się "automatyczna sekretarka" - wyjaśnienie n - la lub uczniów - co to jest?

13. Ćwiczenie praktyczne:
- nagranie wiadomości dla koleżanki / kolegi

14. Przypomnienie numerów telefonów alarmowych:
997 Policja
998 Straż Pożarna
999 Pogotowie Ratunkowe


15. Rekapitulacja

Praca domowa:
Ćw. 25 str.17 w zeszycie ćwiczeń (zapis telefonicznej wiadomości w przypadku nieobecności abonenta).W zeszycie przedmiotowym: zapisz rozmowę z obsługą numeru alarmowego: pogotowiem, strażą, policją itp. (wymyśl sytuację z codziennego życia).

Zadania dla uczniów.

1. Dzwonisz do pracy mamy, do Wytwórni Zabawek. Mama pracuje w dziale księgowości.

Pracujesz w sekretariacie Wytwórni Zabawek. Dzwoni telefon. Możesz połączyć rozmówcę z każdym działem, o który prosi dzwoniący.

2. Dzwonisz do kolegi. Prosisz go o pożyczenie i przyniesienie następnego dnia do szkoły książki o Łodzi. Sprawa jest dla ciebie bardzo ważna!!!

Dzwoni do ciebie kolega. Chce coś pożyczyć. Nie bardzo się zgadzasz. Po chwili dajesz się uprosić.

3. Dzwonisz do koleżanki w bardzo ważnej sprawie. Zależy ci, aby porozmawiać i ustalić coś z koleżanką. Sprawa dotyczy tylko was.

Dzwoni koleżanka twojej córki. Ma bardzo ważną sprawę do niej. Twojej córki nie ma w domu. Pokieruj rozmową tak, aby dziewczynki mogły się skontaktować.

4. Dzwonisz do koleżanki. Musisz przekazać jej ważną informację, że we wtorek jest dodatkowa próba chóru o godzinie 13.30. Pani bardzo prosi, aby wszyscy byli obecni.

Odczytujesz tekst automatycznej sekretarki.
"Tu mieszkanie Anny, Wojciecha i Katarzyny Włodarczyków. Przepraszamy, ale nikogo nie ma w domu. Po usłyszeniu sygnału proszę zostawić wiadomość."

5. Przyszedłeś ze szkoły, widzisz, że starszy brat leży nieprzytomny na podłodze. Obok stoi drabina i leżą porozrzucane pudełka. Być może brat spadł z drabiny. Nikogo dorosłego nie ma w domu. Dzwonisz do Pogotowia Ratunkowego. Podaj najważniejsze informacje.

Przyjmujesz zgłoszenie w Pogotowiu Ratunkowym. Jeśli rozmówca nie poda szczegółów, zapytaj o:
- imię i nazwisko osoby dzwoniącej,
- numer telefonu
- wiek brata
- adres
- osoby dorosłe w domu

Opracowanie: mgr Joanna Szynkielewska

Wyświetleń: 6715


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.