Katalog Joanna Szynkielewska Język polski, Scenariusze "Halo, halo... i co dalej...?" - scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV (prowadzenie rozmów telefonicznych)Halo, halo... i co dalej...? - scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV (prowadzenie rozmów telefonicznych)Lekcja języka polskiego w klasie IV.Cel główny: uczeń formułuje wypowiedź ustną ze świadomością celu (wg. standardów - pyta, odpowiada, relacjonuje) Cele operacyjne: Po zakończeniu lekcji uczeń powinien: - zrozumieć rolę języka mówionego w komunikowaniu się - poznać zasady prawidłowego prowadzenia rozmów telefonicznych - rozpoznawać błędy w prowadzeniu rozmów - ocenić przydatność telefonu w sytuacjach życiowo użytecznych - wiedzieć, jak szybko wezwać pomoc z telefonu stacjonarnego i komórkowego - wyjaśnić sytuację, w której się znalazł. - umieć korzystać z telefonu na co dzień Uwagi dotyczące realizacji lekcji: Lekcja trwa 45 minut. Uczniowie wykonują ćwiczenia praktyczne, słuchają rozmów nagranych na kasecie, oceniają poprawność wypowiedzi. Środki dydaktyczne: - kaseta magnetofonowa do podręcznika kl. IV "Jutro znów pójdę w świat" Hanny Dobrowolskiej - aparaty telefoniczne - kartki z poleceniami - zeszyt ćwiczeń dla klasy IV "Jutro pójdę w świat" Metody: pokaz, ćwiczenia praktyczne, praca z zeszytem ćwiczeń. Formy pracy: z całą klasą, parami, indywidualnie. Pojęcia i terminy: - automatyczna sekretarka - poczta głosowa - telefon komórkowy (przenośny) - telefony alarmowe - telefon ratunkowy Przebieg lekcji: 1. Nawiązanie do poznanych wiadomości o zasadach przedstawiania się: - w nowej szkole - w nowej grupie, np. na koloniach, obozie, w klubie sportowym - w gabinecie lekarskim - w bibliotece rejonowej 2. Wysłuchanie prawidłowego przedstawiania się. 3. Wskazanie przez uczniów zasad przedstawiania się: kolejność imienia i nazwiska. 4. Rozmowa z uczniami na temat używania telefonu. Do czego wykorzystuje się telefon ? - rozmów towarzyskich - uzyskania informacji - wezwania taksówki - wezwania pomocy 5. Sformułowanie i zapisanie tematu lekcji. 6. Wskazanie elementów rozmowy telefonicznej w ćwiczeniu domowym. - powitanie - przedstawienie się - główna część rozmowy - rozpoczęcie rozmowy i zapowiedź zakończenia - pożegnanie 7. Przekształcenie rozmowy telefonicznej na prowadzoną bezpośrednio. 8. Wysłuchanie z kasety rozmowy telefonicznej - wskazanie błędów w zachowaniu rozmówcy. 9. Wysłuchanie prawidłowej rozmowy. 10. Wskazanie elementów poprawnie przeprowadzonej rozmowy. - powitanie - przedstawienie się - określenie celu rozmowy - wyraźne, wolne mówienie, zwłaszcza imion i nazwisk. 11. Ćwiczenia praktyczne: - telefon do pracy rodziców: np. Wytwórnia Zabawek - dział księgowości, połączenie przez sekretariat. - telefon do koleżanki / kolegi: prośba o przyniesienie do szkoły i pożyczenie książki o Łodzi. - telefon do koleżanki / kolegi w ważnej sprawie. (odbiera ktoś z domowników, naszego rozmówcy nie ma w domu) - telefon do pogotowia ratunkowego (podanie najważniejszych informacji) - telefon do biura numerów (fakultatywnie) 12. Wysłuchanie nagrania z kasety: telefon do koleżanki / kolegi - odzywa się "automatyczna sekretarka" - wyjaśnienie n - la lub uczniów - co to jest? 13. Ćwiczenie praktyczne: - nagranie wiadomości dla koleżanki / kolegi 14. Przypomnienie numerów telefonów alarmowych: 997 Policja 998 Straż Pożarna 999 Pogotowie Ratunkowe 15. Rekapitulacja Praca domowa: Ćw. 25 str.17 w zeszycie ćwiczeń (zapis telefonicznej wiadomości w przypadku nieobecności abonenta).W zeszycie przedmiotowym: zapisz rozmowę z obsługą numeru alarmowego: pogotowiem, strażą, policją itp. (wymyśl sytuację z codziennego życia). Zadania dla uczniów. 1. Dzwonisz do pracy mamy, do Wytwórni Zabawek. Mama pracuje w dziale księgowości. Pracujesz w sekretariacie Wytwórni Zabawek. Dzwoni telefon. Możesz połączyć rozmówcę z każdym działem, o który prosi dzwoniący. 2. Dzwonisz do kolegi. Prosisz go o pożyczenie i przyniesienie następnego dnia do szkoły książki o Łodzi. Sprawa jest dla ciebie bardzo ważna!!! Dzwoni do ciebie kolega. Chce coś pożyczyć. Nie bardzo się zgadzasz. Po chwili dajesz się uprosić. 3. Dzwonisz do koleżanki w bardzo ważnej sprawie. Zależy ci, aby porozmawiać i ustalić coś z koleżanką. Sprawa dotyczy tylko was. Dzwoni koleżanka twojej córki. Ma bardzo ważną sprawę do niej. Twojej córki nie ma w domu. Pokieruj rozmową tak, aby dziewczynki mogły się skontaktować. 4. Dzwonisz do koleżanki. Musisz przekazać jej ważną informację, że we wtorek jest dodatkowa próba chóru o godzinie 13.30. Pani bardzo prosi, aby wszyscy byli obecni. Odczytujesz tekst automatycznej sekretarki. "Tu mieszkanie Anny, Wojciecha i Katarzyny Włodarczyków. Przepraszamy, ale nikogo nie ma w domu. Po usłyszeniu sygnału proszę zostawić wiadomość." 5. Przyszedłeś ze szkoły, widzisz, że starszy brat leży nieprzytomny na podłodze. Obok stoi drabina i leżą porozrzucane pudełka. Być może brat spadł z drabiny. Nikogo dorosłego nie ma w domu. Dzwonisz do Pogotowia Ratunkowego. Podaj najważniejsze informacje. Przyjmujesz zgłoszenie w Pogotowiu Ratunkowym. Jeśli rozmówca nie poda szczegółów, zapytaj o: - imię i nazwisko osoby dzwoniącej, - numer telefonu - wiek brata - adres - osoby dorosłe w domu
Opracowanie: mgr Joanna Szynkielewska Wyświetleń: 6715
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |