Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Barbara Stecko, Barbara Guzdek, Teresa K
Plastyka, Konspekty

Bukiet jesiennych liści - Konspekt z plastyki w kl IV

- n +

Bukiet jesiennych liści

Konspekt z plastyki w kl IV Cele

  • Poznawczy: uzyskiwanie i stosowanie barw pochodnych, nazywanie kształtów i barw jesiennych liści,
  • Kształcący: kształtowanie umiejętności obserwowania i dostrzegania jesiennych barw, kształcenie logicznego myślenia, umiejętnego wypowiadania się pełnymi zdaniami,
  • Wychowawczy: rozwijanie wrażliwości estetycznej, wdrażanie do samodzielności i zachowania ładu na swoim stanowisku pracy, poszanowanie przyrody
  • Rewalidacyjny: usprawnianie małych ruchów rąk, prawidłowa wymowa głosek ”sz” i ”cz”, rozwijanie percepcji wzrokowej, kierowanie uwagą uczniów, pobudzenie wiary we własne siły i możliwości, odczuwanie satysfakcji z własnych osiągnięć.
Metoda pracy: słowna, oglądowa.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: naturalne okazy liści, reprodukcje malarstwa związanego z jesienią, kartki z barwami podstawowymi i pochodnymi, nagrania z tekstami piosenek ”Jesień”, ”Malarz”, ”Każdy miesiąc kolor ma”, ”Jesień”, ”Jesień o fryzjera” i ”Liście”, bukiet liści w wazonie, pędzle, kartki z bloku
(Zajęcia poprzedzone wycieczką do parku)
 Przebieg lekcji:

I Część wstępna:
  1. Powitanie
  2. Sprawdzenie obecności
  3. Przygotowanie się uczniów do zajęć

II Część właściwa:
**********1.Nawiązanie do części właściwej**********
 
Czynności nauczyciela Czynności uczniów
-Jaką mamy porę roku? -Mamy teraz jesień
-Gdzie byliśmy na wycieczce i w jakim celu -Byliśmy wczoraj w lesie. Tam obserwowaliśmy drzewa, krzewy a później zbieraliśmy liście
-Mówiliśmy, że nie można śmiecić w lesie, palić ognisk. Trzeba dbać o przyrodę
-Przypomnienie piosenki „Jesień” Dyżurni rozdają na każdy stolik liście -Przypomnienie piosenki „Jesień” Dyżurni rozdają na każdy stolik liście -Uczniowie śpiewają piosenki


**********2.Obserwacja materiału – liści**********
-Co możecie powiedzieć o liściach, które macie przed sobą (pyt. Pomocnicze czym się różnią) -Liście są różnego kształtu, koloru i wielkości


Uczniowie pokazują liście według cech: -różny kolor, kształt i wielkość

**********3.Słuchanie wierszy o jesiennych liściach**********
-Jakimi wyrazami określił poeta jesienne liści? -Poeta mówił, że liście są różnokolorowe, różnobarwne np. brązowe, czerwone, żółte, złociste, rude, pomarańczowe. (w klasie wiszą napisy barw liści
-Co możemy powiedzieć o tych barwach? (jakie są dla naszego oka?) -To barwy ciepłe, przyjemne.
-Kto korzysta i gdzie mają zastosowanie barwy przyrody? -Korzystają ludzie, bo mają ubranie podobne do barw naszych liści. (pokazują: swetry, sukienki, spodnie, zasłony itd.)
-Ludzie malują obrazy używając takich barw.
-Jak nazywa się osoba malująca obrazy? -To jest malarz.

Pokaz reprodukcji przedstawiających jesień w lesie i parku

**********4.Przedstawienie problemu.**********
Co możemy zrobić z naszymi liśćmi? -Z liści możemy zrobić piękne bukiety.

Próby układania kompozycji z najładniejszych liści.

**********5.Przerwa śródlekcyjna.********** -Uczniowie wstają, trzymając w ręku pozostałe liści, kołyszą się, naśladując szum drzew w czasie wiatru.
-Co się dzieje z liśćmi? -Liście opadają na ziemię i szeleszczą.

Wymawianie wyrazu ”szeleszczą” i głosek ”sz” i ”cz” długo i powoli. Podrzucając liście do góry, dmuchają na nie, chodzą po liściach.

**********6.Podanie tematu lekcji.********** Na dzisiejszych zajęciach namalujemy bukiet, który wcześniej ułożyliście.
-Jakich kolorów będziemy używać? -Kolorów ciepłych.
-Czy mamy wszystkie kolory? -Musimy je łączyć, mieszać np. żółtą z czerwoną, to otrzymamy pomarańczową.
-Będziemy je też rozjaśniać, ściemniać.

Nauczyciel pokazuje kartę z barwami pochodnymi. Ustalanie, że nasze liście będą miały różne odcienie. Objaśnienie sposobu pracy.
Dyżurni rozdają przybory do malowania.
Ustalenie, że jeśli będziemy malować wazon wysoki to kartka będzie ułożona pionowa, a jeśli niski to poziomo.

**********7.Samodzielna twórcza praca uczniów.********** -Liście leżą na podłodze
-na stole stoi wazon z liśćmi.

Nauczyciel chodzi po klasie i jeśli zachodzi potrzeba udziela uczniowi rady. W czasie pracy uczniowie słuchają piosenek o jesieni (muzyka jest cicha).


III Część końcowa:
-Analiza i ocena prac – urządzenie wystawy.
-Wspólne sprzątanie klasy.
-Przypomnienie o kulturalnym zachowaniu się uczniów w drodze do domu.
-Pożegnanie.

Opracowanie: mgr Barbara Steczko
nauczycielka nauczania zintegrowanego
Szkoła Podstawowa nr1
ul. M. C. Skłodowskiej 9
48 – 340 Głuchołazy

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7840
 
   Komentarze
  • ola, 2005-09-24

    scenariusz ciekawy. gratulacje

  • olilo, 2005-10-01

    Fajny pomysł, na pewno z niego skorzystam.

  • aneta, 2007-10-29

    scenariusz ok. ale jak pomieścić go na jednej jednostce lekcyjnej?
    musiałby być realizowany na co najmniej trzech godz.



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 5.5



    Ilość głosów: 2
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014