AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Stecko, Barbara Guzdek, Teresa K
Plastyka, Konspekty

Bukiet jesiennych liści - Konspekt z plastyki w kl IV

- n +

Bukiet jesiennych liści

Konspekt z plastyki w kl IV Cele

  • Poznawczy: uzyskiwanie i stosowanie barw pochodnych, nazywanie kształtów i barw jesiennych liści,
  • Kształcący: kształtowanie umiejętności obserwowania i dostrzegania jesiennych barw, kształcenie logicznego myślenia, umiejętnego wypowiadania się pełnymi zdaniami,
  • Wychowawczy: rozwijanie wrażliwości estetycznej, wdrażanie do samodzielności i zachowania ładu na swoim stanowisku pracy, poszanowanie przyrody
  • Rewalidacyjny: usprawnianie małych ruchów rąk, prawidłowa wymowa głosek ”sz” i ”cz”, rozwijanie percepcji wzrokowej, kierowanie uwagą uczniów, pobudzenie wiary we własne siły i możliwości, odczuwanie satysfakcji z własnych osiągnięć.
Metoda pracy: słowna, oglądowa.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: naturalne okazy liści, reprodukcje malarstwa związanego z jesienią, kartki z barwami podstawowymi i pochodnymi, nagrania z tekstami piosenek ”Jesień”, ”Malarz”, ”Każdy miesiąc kolor ma”, ”Jesień”, ”Jesień o fryzjera” i ”Liście”, bukiet liści w wazonie, pędzle, kartki z bloku
(Zajęcia poprzedzone wycieczką do parku)
 Przebieg lekcji:

I Część wstępna:
  1. Powitanie
  2. Sprawdzenie obecności
  3. Przygotowanie się uczniów do zajęć

II Część właściwa:
**********1.Nawiązanie do części właściwej**********
 
Czynności nauczyciela Czynności uczniów
-Jaką mamy porę roku? -Mamy teraz jesień
-Gdzie byliśmy na wycieczce i w jakim celu -Byliśmy wczoraj w lesie. Tam obserwowaliśmy drzewa, krzewy a później zbieraliśmy liście
-Mówiliśmy, że nie można śmiecić w lesie, palić ognisk. Trzeba dbać o przyrodę
-Przypomnienie piosenki „Jesień” Dyżurni rozdają na każdy stolik liście -Przypomnienie piosenki „Jesień” Dyżurni rozdają na każdy stolik liście -Uczniowie śpiewają piosenki


**********2.Obserwacja materiału – liści**********
-Co możecie powiedzieć o liściach, które macie przed sobą (pyt. Pomocnicze czym się różnią) -Liście są różnego kształtu, koloru i wielkości


Uczniowie pokazują liście według cech: -różny kolor, kształt i wielkość

**********3.Słuchanie wierszy o jesiennych liściach**********
-Jakimi wyrazami określił poeta jesienne liści? -Poeta mówił, że liście są różnokolorowe, różnobarwne np. brązowe, czerwone, żółte, złociste, rude, pomarańczowe. (w klasie wiszą napisy barw liści
-Co możemy powiedzieć o tych barwach? (jakie są dla naszego oka?) -To barwy ciepłe, przyjemne.
-Kto korzysta i gdzie mają zastosowanie barwy przyrody? -Korzystają ludzie, bo mają ubranie podobne do barw naszych liści. (pokazują: swetry, sukienki, spodnie, zasłony itd.)
-Ludzie malują obrazy używając takich barw.
-Jak nazywa się osoba malująca obrazy? -To jest malarz.

Pokaz reprodukcji przedstawiających jesień w lesie i parku

**********4.Przedstawienie problemu.**********
Co możemy zrobić z naszymi liśćmi? -Z liści możemy zrobić piękne bukiety.

Próby układania kompozycji z najładniejszych liści.

**********5.Przerwa śródlekcyjna.********** -Uczniowie wstają, trzymając w ręku pozostałe liści, kołyszą się, naśladując szum drzew w czasie wiatru.
-Co się dzieje z liśćmi? -Liście opadają na ziemię i szeleszczą.

Wymawianie wyrazu ”szeleszczą” i głosek ”sz” i ”cz” długo i powoli. Podrzucając liście do góry, dmuchają na nie, chodzą po liściach.

**********6.Podanie tematu lekcji.********** Na dzisiejszych zajęciach namalujemy bukiet, który wcześniej ułożyliście.
-Jakich kolorów będziemy używać? -Kolorów ciepłych.
-Czy mamy wszystkie kolory? -Musimy je łączyć, mieszać np. żółtą z czerwoną, to otrzymamy pomarańczową.
-Będziemy je też rozjaśniać, ściemniać.

Nauczyciel pokazuje kartę z barwami pochodnymi. Ustalanie, że nasze liście będą miały różne odcienie. Objaśnienie sposobu pracy.
Dyżurni rozdają przybory do malowania.
Ustalenie, że jeśli będziemy malować wazon wysoki to kartka będzie ułożona pionowa, a jeśli niski to poziomo.

**********7.Samodzielna twórcza praca uczniów.********** -Liście leżą na podłodze
-na stole stoi wazon z liśćmi.

Nauczyciel chodzi po klasie i jeśli zachodzi potrzeba udziela uczniowi rady. W czasie pracy uczniowie słuchają piosenek o jesieni (muzyka jest cicha).


III Część końcowa:
-Analiza i ocena prac – urządzenie wystawy.
-Wspólne sprzątanie klasy.
-Przypomnienie o kulturalnym zachowaniu się uczniów w drodze do domu.
-Pożegnanie.

Opracowanie: mgr Barbara Steczko
nauczycielka nauczania zintegrowanego
Szkoła Podstawowa nr1
ul. M. C. Skłodowskiej 9
48 – 340 Głuchołazy

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8947


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.5



Ilość głosów: 2