Katalog Magdalena Witczak Język polski, Scenariusze "Homonimy - odrębne wyrazy o tym samym brzmieniu" - konspekt lekcji z języka polskiego dla klas łączonych (IV ? V).Homonimy - odrębne wyrazy o tym samym brzmieniu.Cel główny: Uczeń rozumie pojęcie "homonim" i potrafi podać przykłady. Cele operacyjne: Uczeń: - dba o poprawność ortograficzną, - wyrabia w sobie nawyk pamięciowego przyswajania wyrazów, - wzbogaca swoje słownictwo, - troszczy się o poprawność i estetykę pisma, - ćwiczy pamięć wzrokową, - wdraża się do samodzielnej pracy, - doskonali koncentrację uwagi. Metody pracy: przewodniego tekstu, poszukująca, problemowa, podającej. Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa. Środki dydaktyczne: "Słownik wyrazów obcych", tekst wiersza "z chochlikiem", koperty z karteczkami, zagadki. Przebieg lekcji: 1. Uczniowie wyszukują w słownikach wyraz "homonim". 2. Podają przykłady homonimów. 3. Zapis tematu lekcji. 4. Rozdanie kartek z tekstem wiersza "Rozmowa z chochlikiem". Jestem chochlik. Ach, szalenie Cieszę się, gdy jesteś leniem. Popatrz: c dodaję żartem... Już hart (siła) jest psem chartem. A hełm? Rozbrat wziął z żelastwem: Stał się Chełmem, słynnym miastem (...) To tylko pod piórem lenia Lód w lud, czyli w ludzi zmieniam. Uważny uczeń, kolego, Nie zrobi jeża z Jerzego. Odróżnia od słowa morze Słowa: mogę, możesz, może. I pisze stóg - nie stuk siana. Nieuważny zaś, gdy każę coś zrobić znakomicie, Pisze jak na złość - karzę w zeszycie. A zamiast mażę, czyli bazgrzę, To pisze marzę, czyli źle także. A czyś ktoś wie, czym różni się Bug, buk i Bóg? Bo jeśli nie, niech pilnie uczy się! I na ostatek - uwaga! Warzyć od war i ważyć od waga. Jeśliś ciekaw moich sztuczek, Nie ucz się. Natychmiast wrócę. 5. Czytanie tekstu (wyjaśnienia słownikowe). 6. Wyszukiwanie homonimów w wierszu. 7. Zapisanie homonimów na kartkach. 8. Postawienie problemu: Jak uporządkować te wyrazy? Kl. IV - np. wg alfabetu: Bóg, Bug, buk, chart, Chełm, hart, hełm, Jerzy, jeż, karzę, każę, lód, lud, marzę, mażę, morze, może, stóg, stuk, warzyć, ważyć. Kl. V - np. wg części mowy: rzeczowniki: Bóg, Buk, buk, chart, Chełm, hart, hełm, Jerzy, jeż, lód, lud, morze, stóg, stuk. czasowniki: karzę, każę, marzę, mażę, warzyć, ważyć. 9. Rozdanie tekstów zagadek o zróżnicowanym poziomie trudności: - kl. IV: Ma je każdy człowiek i wy o tym wiecie, choć każdy trzyma je w sekrecie. (marzenia) Biało wszędzie i rzeki pokrył twardy...(lód). Na kulig więc się wybrał wesoły, wiejski...(lód) Jednego nabierzesz, gdy jesteś zuch, w myśl przysłowia: "W zdrowym ciele zdrowy duch". Drugiego zabierzesz ze sobą na spacer. I choć tak samo brzmią, pisze się inaczej. (hart, chart) Kiedy wydam polecenie, znaczy, że coś zrobić... I gdy nie chcesz go wykonać, wtedy za to cię... (każę, ukarzę) Imię to z walecznym rycerzem skojarzyć należy i gdy zrymujesz wyjdzie ci... (Jerzy) Jeśli mu kto chce odjąć z przodu "c" - wtedy zamiast miasta o wyniosłych wieżach otrzyma część zbroi dawnego rycerza. (Chełm, hełm) Co zrobisz, gdy w zeszycie bazgrołów co niemiara i pani mówi, że tak napisane, jakby kura pazurem pisała? (mażę) - kl. V: To pytanie nie do lenia. Kiedy morze w "ż" się zmienia? (może od mogę) Gdy spokojne - jest gładkie niby błękit nieba. Kłębią się bałwany, gdy się rozgniewa. (morze) Gdy jesteś sprytny, szybko odpowiedź dasz: jaki wyraz od wagi, a jaki od waru masz? (ważyć, warzyć) To nie kaktus ani szczotka. może w lesie go napotkasz? (jeż) Do drzwi puk, puk, ktoś głośno puka, a z tego jest nauka, by wziąć do ręki słownik i wyraz bliskoznaczny znaleźć w mig. (stuk) Obaj się piszą inaczej, a jeden po drugim płynie. Jednego porżną tracze, a drugi w Wiśle zginie. (Bug, buk) Zapis rozwiązań na tablicy i ułożenie wyrazów w pary. 10. Anegdota: Pewien aktor przeszedł po linie z balkonu na balkon. Jak on to zrobił? Odpowiedź: Zjadł lina na balkonie i przeszedł na drugi balkon. 11. Czy komuś uda się teraz, przy całej klasie stanąć "na go"? Próba rozwiązania problemu. W razie trudności potraktować jako zadanie domowe dla chętnych uczniów. 12. Podsumowanie lekcji. 13. Praca domowa: Klasa IV: Podaj osiem par homonimów. Klasa V: podaj trzy pary homonimów i ułóż z nimi zdania.
Opracowanie: Magdalena Witczak Wyświetleń: 14295
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |