Katalog Krystyna Robak Historia, Scenariusze "Moja miejscowość dawniej i dziś" - scenariusz lekcji historii w klasach IV-VI szkoły podstawowejTemat: MOJA MIEJSCOWOŚĆ DAWNIEJ I DZIŚ<Cel główny: Poznanie swojej miejscowości i wykonanie albumu. Cele ogólne: - wyjaśnienie pojęcia "małej ojczyzny" - ukazanie położenia geograficznego miejscowości - przedstawienie legend związanych z dziejami regionu - pogłębianie wiedzy o własnym regionie i jego mieszkańcach: przyrodzie, kulturze, gospodarce. - współuczestniczenie w pielęgnowaniu tradycji regionu. - pogłębianie uczucia więzi emocjonalnej ze swoim miejscem na Ziemi. Metoda: projekt badawczy Forma organizacyjna: praca w grupach Liczba uczestników: 20 Czas trwania: 3 miesiące Środki dydaktyczne: mapa powiatu, zdjęcia, dokumenty rodzinne, wycinki prasowe i publikacje dotyczące regionu, zbiory szkolnej Izby Regionalnej i inne. Literatura: "Jak aktywizować uczniów" - Krystyna Rau, Ewa Ziętkiewicz. PRZEBIEG PPROJEKTU I etap -Określenie tematu projektu. 1. Podanie tematu projektu " Moja miejscowość dawniej i dziś ". 2. Przekazanie niezbędnych informacji do realizacji projektu. II etap-Przygotowanie instrukcji Instrukcja 1. Celem projektu jest poznanie swojej miejscowości i wykonanie albumu. 2. Projekt będzie realizowany w grupach. Każda grupa wykona album dotyczący swojej miejscowości, w której mieszka. 3. Każdy album powinien zawierać następujące treści: - Położenie geograficzne miejscowości. - Historia miejscowości: kiedy powstała, geneza ( legenda) związana z jej powstaniem, sławni mieszkańcy. - Najciekawsze zabytki miejscowości (np. architektura). - Atrakcji turystyczne i przyrodnicze miejscowości i najbliższego regionu - Główne zajęcia ludności ( ciekawe zawody, zawody zanikające, twórcy kultury). - Oświata, kultura i ochrona zdrowia (szkoła, ośrodek zdrowia, placówki kulturalne itp. ). - Środowisko naturalne miejscowości: jaki jest stan środowiska naturalnego, ochrona przyrody pomniki przyrody, flora i fauna. - Przedstawiciele władz samorządowych. - Inne ciekawostki związane z miejscowością. 4. Rozdział folderu przygotowany przez grupy powinien zawierać: - stronę tytułową, a na niej skład poszczególnych grup, nazwę szkoły, rok wydania albumu; - treść ( minimum 4-5 stron formatu A-4) Nie jest określona łączna ilość stron. 5.Przygotowując album, należy wykorzystać poniższe źródła informacji: - wywiad np. z dyrektorem szkoły, nauczycielami, księdzem z miejscowej parafii, sołtysem, radnym itp. -rozmowy z mieszkańcami, rodzicami, dziadkami itp. - fotografie lub rysunki; - ksero dokumentów; -artykuły z prasy lokalnej; - publikacje dotyczące regionu; - mapki, plany; -schematy - diagramy; - i inne. 6. Podczas pracy nad projektem możecie korzystać z konsultacji z nauczycielem: historii, przyrody, języka polskiego, plastyki, techniki. 7. Prezentacja albumów wykonanych przez poszczególne grupy odbędzie się w ostatnim tygodniu maja. - Pierwsza prezentacja na forum klasy. Każda grupa w ciągu 5 minut będzie mogła zaprezentować swoją pracę. -Druga prezentacja będzie miała charakter wystawy i odbędzie się na forum szkoły. Wezmą w niej udział rodzice,dyrekcja szkoły, nauczyciele, zaproszeni goście. 8. Ocena projektu będzie opierała się na nst. kryteriach: Skala ocen: 1) Spełnienie wszystkich wymogów instrukcji 1-10 punktów. 2) Pomysłowość i innowacyjność projektu (forma, szata graficzna, liczba własnych pomysłów) 1-10 punktów. 3) Estetyka wykonania 1-10 punktów. 4) Umiejętność dotarcia do różnych źródeł informacji 1-10 punktów. 5) Współpraca w grupie podczas realizacji projektu 1-10 punktów. 6) Ciekawy sposób prezentacji 1-10 punktów. Końcową ocenę projektu przeprowadzi wybrane jury,po jednej osobie z grupy. Członek wybranej grupy nie bierze udziału w głosowaniu. W skład jury wchodzi także nauczyciel. Etap III - Praca nad projektem. 1. Uczniowie planują zakres prac, które mają być wykonane w ramach projektu przez poszczególne grupy. 2. Nauczyciel dyskretnie czuwa nad przebiegiem realizacji prac projektowych. Etap IV - Prezentacja projektu. 1. Uczniowie prezentują swoje rozwiązania projektu w dniu określonym w instrukcji. 2. Nauczyciel czynnie uczestniczy w prezentacji, koryguje błędy. Etap V - Ocena projektu wg. przyjętych kryteriów. Literatura: "Jak aktywizować uczniów" - Krystyna Rau, Ewa Ziętkiewicz.
Opracowanie: Krystyna Robak Wyświetleń: 4902
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |