AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Krystyna Robak
Historia, Scenariusze

"Moja miejscowość dawniej i dziś" - scenariusz lekcji historii w klasach IV-VI szkoły podstawowej

- n +

Temat: MOJA MIEJSCOWOŚĆ DAWNIEJ I DZIŚ<

KLASA IV-VI Szkoła Podstawowa


Cel główny: Poznanie swojej miejscowości i wykonanie albumu.

Cele ogólne:
- wyjaśnienie pojęcia "małej ojczyzny"
- ukazanie położenia geograficznego miejscowości
- przedstawienie legend związanych z dziejami regionu - pogłębianie wiedzy o własnym regionie i jego mieszkańcach:
przyrodzie, kulturze, gospodarce.
- współuczestniczenie w pielęgnowaniu tradycji regionu.
- pogłębianie uczucia więzi emocjonalnej ze ”swoim miejscem na Ziemi”.

Metoda: projekt badawczy
Forma organizacyjna: praca w grupach
Liczba uczestników: 20
Czas trwania: 3 miesiące
Środki dydaktyczne: mapa powiatu, zdjęcia, dokumenty rodzinne, wycinki prasowe i publikacje dotyczące regionu, zbiory szkolnej Izby Regionalnej i inne.

Literatura: "Jak aktywizować uczniów" - Krystyna Rau, Ewa Ziętkiewicz.

PRZEBIEG PPROJEKTU
I etap -Określenie tematu projektu.
1. Podanie tematu projektu " Moja miejscowość dawniej i dziś ".
2. Przekazanie niezbędnych informacji do realizacji projektu.

II etap-Przygotowanie instrukcji
Instrukcja
1. Celem projektu jest poznanie swojej miejscowości i wykonanie albumu.
2. Projekt będzie realizowany w grupach.
Każda grupa wykona album dotyczący swojej miejscowości, w której mieszka.
3. Każdy album powinien zawierać następujące treści:
- Położenie geograficzne miejscowości.
- Historia miejscowości: kiedy powstała, geneza ( legenda) związana z jej powstaniem, sławni mieszkańcy.
- Najciekawsze zabytki miejscowości (np. architektura).
- Atrakcji turystyczne i przyrodnicze miejscowości i najbliższego regionu
- Główne zajęcia ludności ( ciekawe zawody, zawody zanikające, twórcy kultury).
- Oświata, kultura i ochrona zdrowia (szkoła, ośrodek zdrowia, placówki kulturalne itp. ).
- Środowisko naturalne miejscowości: jaki jest stan środowiska naturalnego, ochrona przyrody pomniki przyrody, flora i fauna.
- Przedstawiciele władz samorządowych.
- Inne ciekawostki związane z miejscowością.

4. Rozdział folderu przygotowany przez grupy powinien zawierać:
- stronę tytułową, a na niej skład poszczególnych grup, nazwę szkoły, rok wydania albumu;
- treść ( minimum 4-5 stron formatu A-4)
Nie jest określona łączna ilość stron.

5.Przygotowując album, należy wykorzystać poniższe źródła informacji:
- wywiad np. z dyrektorem szkoły, nauczycielami, księdzem z miejscowej parafii,
sołtysem, radnym itp.
-rozmowy z mieszkańcami, rodzicami, dziadkami itp.
- fotografie lub rysunki;
- ksero dokumentów;
-artykuły z prasy lokalnej;
- publikacje dotyczące regionu;
- mapki, plany;
-schematy
- diagramy;
- i inne.

6. Podczas pracy nad projektem możecie korzystać z konsultacji z nauczycielem: historii, przyrody, języka polskiego, plastyki, techniki.

7. Prezentacja albumów wykonanych przez poszczególne grupy odbędzie się w ostatnim tygodniu maja.
- Pierwsza prezentacja na forum klasy.
Każda grupa w ciągu 5 minut będzie mogła zaprezentować swoją pracę.

-Druga prezentacja będzie miała charakter wystawy i odbędzie się na forum szkoły. Wezmą w niej udział rodzice,dyrekcja szkoły, nauczyciele, zaproszeni goście.

8. Ocena projektu będzie opierała się na nst. kryteriach:
Skala ocen:

1) Spełnienie wszystkich wymogów instrukcji 1-10 punktów.
2) Pomysłowość i innowacyjność projektu (forma, szata graficzna, liczba własnych pomysłów) 1-10 punktów.
3) Estetyka wykonania 1-10 punktów.
4) Umiejętność dotarcia do różnych źródeł informacji 1-10 punktów.
5) Współpraca w grupie podczas realizacji projektu 1-10 punktów.
6) Ciekawy sposób prezentacji 1-10 punktów.
Końcową ocenę projektu przeprowadzi wybrane jury,po jednej osobie z grupy. Członek wybranej grupy nie bierze udziału w głosowaniu. W skład jury wchodzi także nauczyciel.

Etap III - Praca nad projektem.
1. Uczniowie planują zakres prac, które mają być wykonane w ramach projektu przez poszczególne grupy.
2. Nauczyciel dyskretnie czuwa nad przebiegiem realizacji prac projektowych.

Etap IV - Prezentacja projektu.
1. Uczniowie prezentują swoje rozwiązania projektu w dniu określonym w instrukcji.
2. Nauczyciel czynnie uczestniczy w prezentacji, koryguje błędy.

Etap V - Ocena projektu wg. przyjętych kryteriów.

Literatura: "Jak aktywizować uczniów" - Krystyna Rau, Ewa Ziętkiewicz.

Opracowanie: Krystyna Robak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4902


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.