AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Nehrebecka, Anna Choinska
Język niemiecki, Scenariusze

Aspekty etyczno - moralne klonowania człowieka i zapłodnienia in vitro - scenariusz lekcji otwartej interdyscyplinarnej z biologii i religii w LO

- n +

Aspekty etyczno - moralne klonowania człowieka i zapłodnienia in vitro

SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ, INTERDYSCYPLINARNEJ Z BIOLOGII I RELIGII W KLASACH I LO

CELE LEKCJI:
- uczeń poznaje pojęcia: klonowanie, zapłodnienie in vitro; próbuje wyjaśnić, dlaczego są to problemy natury medyczno - moralnej; poznaje i analizuje zdanie genetyka, prawnika, księdza oraz młodego małżeństwa, zamierzającego z powodu bezpłodności wykorzystać metodę zapłodnienia pozaustrojowego;
- uczeń bierze udział w dyskusji; odpowiada na zadawane pytania; weryfikuje swoją wiedzę z informacjami podawanymi na lekcji; określa swoje stanowisko na poruszane tematy; formułuje argumenty na poparcie swojego zdania; wyciąga wnioski z dyskusji;
- uczeń ma świadomość, że zagadnienia klonowania i zapłodnienia pozaustrojowego są problemem nie tylko medyczno-prawnym, ale przede wszystkim etycznym; unika przerywania wypowiedzi innym; powstrzymuje się od komentowania i oceny postaw prezentowanych przez innych uczestników dyskusji.

METODY: dyskusja panelowa; umożliwia wszechstronne spojrzenie na dość kontrowersyjny temat. Grupa uczniów może wcześniej wziąć udział w dyskusji panelowej, odbywającej się w ramach Forum Młodych, organizowanego corocznie przez Papieski Fakultet Teologiczny we Wrocławiu. Przygotowuje podobną dyskusję na lekcję otwartą biologii i religii. Podczas przygotowania może korzystać z wiedzy zdobytej na wykładach lub / oraz z wiedzy dostępnej w podręcznikach, czasopismach i w internecie.

UCZESTNICY DYSKUSJI: uczniowie dwóch klas pierwszych i nauczyciele / wychowawcy.

CZAS REALIZACJI: 45 minut / wspólna lekcja biologii i religii

TOK LEKCJI:
- Lekcja prowadzona jest metodą dyskusji panelowej, przy czym prowadzący zajęcia wykorzystują formę używaną w telewizyjnym programie: "Decyzja należy do ciebie". Każdy może wyrazić swoją opinię przesiadając się na jedną bądź drugą stronę sali, w zależności, czy jest "za" czy "przeciw".
- Prowadzący zajęcia uczniowie wcielają się w różne role, występuje m.in. młode małżeństwo, które nie może mieć dzieci z powodu bezpłodności jednego z małżonków, występuje siostra zakonna, profesor genetyki oraz ksiądz. Opowiadają o swoich problemach i poglądach dotyczących m.in. zapłodnienia pozaustrojowego.
- Po każdym z wystąpień "bohaterów programu" każdy uczestnik dyskusji może zmienić decyzję, czy jest za poruszanymi problemami, czy przeciw, przesiadając się na daną stronę sali lub też może pozostać przy swoich poglądach nie zmieniając miejsca.
- Prowadzący zajęcia pytają uczestników dyskusji, dlaczego wybrali daną część sali. Czasem o odpowiedź proszą kogoś, kto się przesiadł, pytając: dlaczego zmienił decyzję, a czasem kogoś, kto nie zmienił miejsca, pytając: dlaczego pozostaje przy swoim zdaniu.

PODSUMOWANIE: Poruszane na zajęciach problemy związane z klonowaniem, aborcją czy zapłodnieniem in vitro są w środowisku uczniowskim zagadnieniem znanym, aczkolwiek mało kto o nich dyskutuje. Dlatego zaproponowana lekcja, łącząca problemy medycyny i etyki, jest doskonałym momentem, w którym uczeń ma możliwość dokonania weryfikacji własnych przemyśleń i ustosunkowania się do poruszanych spraw.

ZADANIE DOMOWE DLA UCZNIÓW CHĘTNYCH: wykonanie pracy pisemnej pt.: "Przedstaw swoje zdanie na temat aborcji, zapłodnienia pozaustrojowego i klonowania człowieka".

EWALUACJA:
Nauczyciele i wychowawcy omawiają lekcję otwartą w pokoju nauczycielskim. Najciekawsze wypowiedzi uczniów mogą być wydrukowane w gazetce szkolnej i /lub w prasie lokalnej oraz nagrodzone ocenami z biologii.

TEMAT: "Pozytywna kobieta - historia dziewczyny zarażonej wirusem HIV".

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH MIĘDZYPRZEDMIOTOWYCH Z BIOLOGII I JĘZYKA NIEMIECKIEGO DLA KLASY III LO

MATERIAŁY I METODY:
Jest to lekcja otwarta, inscenizacja teatralna, w której widzami są wszyscy uczniowie szkoły wraz z nauczycielami. Proponujemy przeprowadzenie takiej lekcji 1 grudnia, gdy na świecie obchodzony jest Światowy Dzień AIDS. Występuje 6 - 7 uczniów oraz 4 osoby dodatkowe. Prezentacja programu odbywa się w języku niemieckim.

Akcja przedstawienia toczy się w trzech miejscach: w szkole, na przyjęciu w domu Laury oraz w szpitalu. Rekwizyty można rozmieścić w trzech miejscach sceny. Proponowane rekwizyty: 2 ławki szkolne - jedna umieszczona będzie w klasie, druga - w domu Laury; krzesła oraz stojak na mapy, jako stojak do kroplówek. Kroplówkę można wykonać z butelki plastikowej. Przydadzą się sztuczne kwiaty, które najpierw stoją w domu Laury, potem można je podarować Laurze, kiedy leży w szpitalu. Przydadzą się też szkolne plecaki, do których można schować książkę, gdy akcja toczy się w klasie, lub owoce i napoje, gdy akcja przenosi się do domu Laury. Wystarczy jeden duży materac. Jest on łóżkiem Laury w jej domu i jednocześnie łóżkiem szpitalnym.

Proponujemy wykorzystanie kolorów. Kiedy akcja przedstawienia toczy się w klasie czy na przyjęciu - aktorzy ubrani są w jasne, żywe barwy. Gdy idą do szpitala, mają na sobie czarne marynarki. Marynarki mogą wisieć na krzesłach w klasie, zakładane są pod koniec przedstawienia.

Ponadto miejsca akcji można dodatkowo podpisać, np. przyklejając dużą kartkę z napisem "Schule" do ławki szkolnej, "Haus" - do ławki w domu Laury oraz "Krankenhaus" - na stojaku do kroplówki, w szpitalu.

STRESZCZENIE PRZEDSTAWIENIA:
W przedstawieniu bierze udział Laura - młoda narkomanka, jej trzy/lub cztery koleżanki ze szkoły. Jest też mama narkomanki, dealer Thomas i pielęgniarka/lub lekarz w szpitalu. Akcja toczy się kolejno w trzech miejscach: w szkole, na przyjęciu w domu Laury i w szpitalu. W szkole koleżanki umawiają się, która z nich co przyniesie na przyjęcie. Na przyjęciu jest wesoło, wszyscy tańczą i rozmawiają. Wśród gości jest też Thomas - dealer, wręcza Laurze narkotyki. Rano do pokoju dziewczyny wchodzi mama i nie może dobudzić jej do szkoły. W szkole dziewczyna źle się czuje, trafia do szpitala. Koleżanki przychodzą ją odwiedzić. Laura umiera w obecności mamy i koleżanek, koleżanki składają ślubowanie, że nigdy nie sięgną po narkotyki. Przedstawienie jest na bieżąco tłumaczone. Dwie osoby pokazują publiczności słowa - klucze, napisane w języku polskim i niemieckim.
Ponadto dwie osoby odpowiadają za światło i dźwięk. Proponujemy, by podczas składania przez koleżanki przysięgi, światło było zgaszone. Koleżanki Laury mogą trzymać zapalone świece.

SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA W JĘZYKU NIEMIECKIM

Scene 1.

LAURA: Hört zu! Ich mache eine Party heute. Die Eltern sind gefahren. Es wird bestimmt super!

TINA: Super! Um wie viel Uhr?

LAURA: um 20 Uhr

OLGA: Sollen wir etwas mitbringen?

LAURA: Ihr könnt mir helfen.

KATE: Aber ich bringe auch Getränke!

TINA: Ich Obst.

RENJA: Ich kaufe Mais.

LAURA: Gut, bis 20 Uhr!!

Scene 2.

OLGA: Super Party!

KATE: Viele Leute!

RENJA: Wissen die Eltern von der Party?

LAURA: Nein, sie sind so wie so weg!... Ich gehe etwas trinken!

Scene 3.

THOMAS: Hallo Laura!!

LAURA: Hallo Kumpel, wie geht es dir?

THOMAS: Ausgezeichnet, und dir?

LAURA: Es geht, ich bin nur etwas müde...

THOMAS: Ich bin NIEMALS müde auf der Party...

LAURA Wieso?

THOMAS: ICH NEHME ETWAS...

LAURA: Was denn?

THOMAS: Eine Wunderpille, oder einen Pulver...

LAURA: Nein, das ist nich fur mich. Ich nehme das nicht, ich will einfach nicht!

THOMAS: Keine Panik, einmal schadet nicht!

LAURA: Nein!!

THOMAS: Du wirst nich abhängig Kleines, Ich mache das fur dich, ich bin doch dein Freund, oder?...

LAURA: Stimmt... du willst nichts boses fur mich... ich rufe noch Tina, Kate, Renja, Olga...

KATE: Worum geht`s?

LAURA: Thomas hat etwas fur uns!

KATE: Wie bitte???

THOMAS: Etwas zum Aufregen!

RENJA: O! Gerne! Ich nehme das...

TINA: Ich auch!!!!

KATE: Danke! Ich will nicht Zugrunde gehen...

LAURA: Es ist geil!! Wir mussen das unbediengt wiederholen...

Scene 4.

MUTTER: Steh auf, es ist Mittag!!!

LAURA: Ich habe die ganze Nacht nicht geschlafen...

MUTTER: Was ist denn das???

LAURA: NICHTS!!!

MUTTER: Ich bin nicht blind! Du nimmst etwas!!! Mach das nicht!!! Kleines lass das für mich, für dein Leben...

LAURA: Gut Mutter...

MUTTER: Du weisst genau wie das enden kann...

LAURA: Ja ich weiss es sehr gut, aber es wird alles in ordnung sein.

Scene 5.

RENJA: Laura, warum siehst du so schlecht aus?

KATE: Wie geht es dir?

LAURA: Herrlic, toll, super, unglaublich!!!

OLGA: Du siehst aber nicht gut aus...

LAURA: Ich habe heute wieder Thomas getroffen.

TINA: Bist du irre?????

KATE: NEIN!!! Du bist verrückt!!!

LAURA: Lasst mich in Ruhe!!! Das ist mein Leben. Ich weiss, was ich mache!!! Ich bin erwachsen. Ausserdem, das war das letzte Mal.... TINA: Warum hast du wieder genommen?

LAURA: Ich war erschöpft...

Scene 6.

OLGA: Olga am Apparat!

MUTTER: Hallo Olga, etwas ist passiert. Laura ist im Krankenhaus...

OLGA: Wo genau?

MUTTER: Zimmer 21.

OLGA: Wir kommen heute zu Ihr, am Nachmittag...

MUTTER: Danke dir, Olga.

Scene 7.

KRANKENSCHW.: Gut dass ihr gekommen seid.

RENJA: Wie fuhlt sich Laura?

KRANKENSCHW.: Schlecht, sehr schlecht. Aber sie ist noch bewusst...

KATE: Alles in Ordnung?

KRANKENSCHW.: Nein... Sie hat AIDS... Sie lebt nicht mehr lange... tut mir leid...

TINA: O Gott!!! Wir haben Ihr nicht geholfen... wir sind auch schuldig...

Kommt, schnell zu Laura...

Scene 8.

KATE: Wie geht`s Laura?

LAURA: Es geht...

OLGA: Du hast uns erschrocken...

RENJA: Jetzt lassen wir dich nicht allein. Es wird alles gut sein...

LAURA: Nein, nicht`s wird gut. ICH STERBE... ABER IHR MUSST IHR LEBEN LEBEN. EIN BESSERES LEBEN HABEN...

TINA: Du bist fur immer unsere Freundin!

LAURA: Ich sterbe,,, VERSPRICHT mir, dass ihr nie mehr Drogen nimmt! NIEMALS!!!..... Mutti, weine nicht. Ich liebe dich so sehr.... tut mir leid...

Scene 9.

KRANKENSCHW.: LAURA IST TOT....

MUTTER: NEIN!!!! SIE SCHLAFT NUR..... O GOTT!!!!

Scene 10.

RENJA: Das war eine Lektion für uns... mein Herz ist so traurig...

TINA: Leisten wir hier ein Eid WIR NEHMEN NIE MEHR DROGEN!

RENJA, TINA, KATE, OLGA: FUR LAURA!...

Opracowanie: Małgorzata Nehrebecka oraz Anna Choinska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3963


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.