Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Beata Żukowska
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

"Poznajemy i wyrażamy uczucia" - scenariusz zajęcia terapeutyczno-rozwojowego dla dzieci nieśmiałych (przedział wiekowy 7-9 lat)

- n +

Poznajemy i wyrażamy uczucia

Scenariusz zajęcia terapeutyczno-rozwojowego dla dzieci nieśmiałych (przedział wiekowy 7-9 lat )

CZAS TRWANIA- 60 minut

LICZBA UCZESTNIKÓW- do 10 osób

CELE:

  • tworzenie sytuacji służących wyrażaniu własnych uczuć, przezwyciężanie nieśmiałości
  • rozpoznawanie i nazywanie własnych i cudzych uczuć, uwrażliwianie na uczucia innych
  • budowanie poczucia zaufania, uwalnianie napięcia emocjonalnego i pozytywnego spojrzenia na siebie
  • umożliwienie swobodnego wypowiadania się na temat własnych uczuć i stanów emocjonalnych oraz ich ewentualnych przyczyn
  • kształcenie umiejętności wypowiadania się i słuchania
  • zapewnienie uczestnikom poczucia bezpieczeństwa i akceptacji
  • integracja grupy


  • METODY PRACY: rundka, praca w kręgu, forma plastyczna-"butelka nastroju", pantomima

    ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kartki papieru, sól, lejek, butelka, gazety, "Cztery pory roku (Zima)-A. Vivaldi

    PRZEBIEG ZAJĘĆ:

    1. Powitanie grupy: Uczestnicy zajęć wraz z prowadzącym stoją w kręgu. Wyciągają ręce przed siebie, budują z nich piramidę, układając je jedne na drugich. Na hasło prowadzącego: "-Nasza grupa !", wyrzucają ręce do góry z okrzykiem "-Razem !".
    2. Spotkanie w kręgu:
    Rundka
    Dzieci siedzą w kole, przekazują sobie maskotkę (np. misia, miękką piłkę) kończąc zdania:
    Jestem smutna, gdy...
    Jestem wesoła, gdy...
    Lubię, gdy mama...
    Źle się czuję, gdy...
    W zabawie biorą udział chętne dzieci oraz prowadzący, który kończy każdą część rundki.
    " Nasze uczucia"- pantomima
    Każde dziecko losuje karteczkę z nazwą uczucia. Następnie stara się je przedstawić członkom grupy, którzy je rozpoznają i nazywają.

    "Jakie uczucia mi towarzyszą? - mapa mentalna
    Każde dziecko otrzymuje kartkę z pięcioma okienkami. Do nich wpisuje nazwę uczucia, które odczuwa w różnych sytuacjach.
    Po wykonaniu zadania każda mapa jest przypięta do tablicy.
    Dzieci zauważają, że wszystkie przeżyły podobne emocje.
    Następnie opowiadają o chwilach, kiedy czuły złość, szczęście, radość, smutek, zazdrość, wściekłość, strach, spokój, zakłopotanie itp.
    Wspólnie dochodzą do wniosku, że wszystkie uczucia są ludzkie i nie należy się ich wstydzić.

    4. " Butelka nastroju "- forma plastyczna
    Przed spotkaniem prowadzący przygotowuje naczynia z solą, którą miesza z różnymi kolorami kredy. Dzieci napełniają plastikową, przezroczystą butelkę kolorami, które wyrażają ich obecny stan emocjonalny. Słuchają przy tym utworu: "Zima" A. Vivaldiego.

    5. Zabawa "gazeta-symbol" Spośród sterty gazet (symbolizują one uczucia), uczestnicy wybierają ich dowolną ilość. Prowadzący mówi: Teraz zróbcie z tymi uczuciami, co chcecie. Podaje kolejno nazwy (np. szczęście, rozpacz, strach, spokój). Dzieci lepią kule, gniotą je, podrzucają, rozrywają, rzucają w siebie, przekazują innym itp.

    6. Zabawa "Klaun" Dzieci ponownie wracają do koła. Jedno z nich próbuje rozśmieszyć pozostałe, robiąc zabawną minę. Gdy mu się to udaje, zostaje nagrodzone znaczkiem "Uśmiechnięta buzia".

    7.Zakończenie spotkania - W jakim nastroju kończę zajęcia? - Co mi się w nich podobało? Pożegnanie- "-Nasza grupa"- "-Razem"

    Opracowanie:
    Beata Żukowska

    Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6917
     
       Komentarze
    Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

    Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014