Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Zofia Kiczyńska
Różne, Scenariusze

Przestrzeganie zasad higieny w domu - konspekt zajęć

- n +

Przestrzeganie zasad higieny w domu - konspekt zajęć

Konspekt zajęć przeprowadzonych w ramach godziny z wychowawcą klasy w Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim

Czas trwania: 2 x 45 minut

Temat zajęć: Przestrzeganie zasad higieny w domu.

Cel ogólny: Kształtowanie u uczniów umiejętności dbania o czystość najbliższego otoczenia

Cele operacyjne:
- uczeń zna zasady wykonywania zabiegów higienicznych oraz środki niezbędne do ich przeprowadzenia,
- uczeń wie, że należy pozostawiać pomieszczenia sanitarne w czystości,
- potrafi wykonywać czynności porządkowe w miejscach, w których przebywa - pokój, łazienka, kuchnia, klasa
- potrafi korzystać ze sprzętu gospodarstwa domowego

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa

Metody pracy: słowna - rozmowa kierowana, pogadanka, dyskusja, zabawa

Środki dydaktyczne: plansze, tablica, rebus, ankieta,

Przebieg zajęć:

I. Zajęcia wstępne
1. Sprawy organizacyjne - sprawdzenie listy obecności.
2. Podanie tematu zajęć.
- Rozmowa wprowadzająca
Lekcję rozpoczyna charakterystyka domu, jako szczególnego środowiska nie tylko ze względu na to, że jest to miejsce wspólnego życia bliskich sobie osób, ale także dlatego, że w domu w sposób nieco inny niż w innych miejscach obowiązują zasady higieny otoczenia.
- Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się uwagami i doświadczeniami dotyczącymi:
  • wyglądu mieszkań z uwagi na ich przeznaczenie (odrabianie lekcji, odpoczynek, spanie, gotowanie)
  • zajęć, które są wykonywane w domu,
  • pomieszczeń lub miejsc, które ze względu na różne zajęcia zostały wyodrębnione,
  • domowników - zarówno ludzi jak i zwierząt
    - Młodzież dzieli się swoimi spostrzeżeniami, wskazuje na to, iż dom jest miejscem urządzonym według różnych gustów i upodobań domowników, jest miejscem, w którym człowiek odpoczywa, pracuje i wzrasta.

    II. Zajęcia właściwe
    1. Opracowanie tematu

    a) Przestrzeganie zasad higieny w domu
    - Nauczyciel prosi uczniów o przytoczenie przykładu własnych zajęć, które w ciągu dnia odbywają się w domu.
    - Opisywanie przez uczniów swojego dnia i wymienianie różnych wykonywanych przez siebie czynności (ubieranie się, spożywanie posiłku, odrabianie lekcji, itp.) Wymieniane przez uczniów czynności nauczyciel zapisuje na tablicy, a następnie zwraca uwagę uczniów na czynności, które z punktu widzenia higieny są bardzo ważne, a nie maja miejsca w życiu młodzieży, nie zostały wymienione, np. mycie zębów, porządkowanie pokoju.
    - Wspólne dokonanie analizy pojęcia "higiena otoczenia" - podsumowując dyskusję nauczyciel wskazuje na to, że warunkiem zdrowia człowieka jest nie tylko dbanie o czystość swojego ciała, ale także o miejsca, w których codziennie przebywa, ponieważ ich stan higieniczny bardzo wyraźnie wpływa na nasze samopoczucie i zdrowie. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zachowania zwierząt. Wykorzystuje analogię między troską o stan higieniczny miejsc stałego przebywania, a ich instynktownymi zachowaniami. Na przykład ptaki bardzo dokładnie i starannie przygotowują swoje gniazda, dbając o ich czystość i komfort potrzebny do rozwoju swoich dzieci.
    - Skierowanie przez nauczyciela następujących pytań do uczniów:
  • Na czym polega nieład, bałagan, brud?
  • Jak się czują, przebywając w pomieszczeniach, w których panuje nieład?
  • Jakie mają odczucia podczas przebywania w pomieszczeniach czystych zadbanych?
  • Czy chętnie korzystają z pomieszczeń, urządzeń o przykrym zapachu, niemiłym wyglądzie?
  • Jakie mogą być konsekwencje nieporządku w domu?
  • Jakie korzyści ma człowiek z tego powodu, że przebywa w domu, w którym panuje czystość i porządek?
    - Dzielenie się przez uczniów spostrzeżeniami.
    - Zabawa - "Porządkowanie"
    Nauczyciel wykorzystując tablicę magnetyczną z przymocowanymi za pomocą magnesów ilustarcjami obrazującymi wyposażenie pokoju chłopca i dziewczyny stwarzające wrażenie nieładu, prosi uczniów o opisanie wyglądu obu pokoi i wskazanie miejsc, w których powinny się znajdować przedmioty porozrzucane po pokojach. Uczniowie porządkują pokoje ustalając ich właściwy wygląd, np. buty umieszczają w szafce na obuwie, zaś ubranie w szafie.
    Po zakończonej zabawie nauczyciel kieruje rozmową z uczniami zadając następujące pytania:
  • Dlaczego w domu pojawia się nieład?
  • Co należy zrobić, żeby uniknąć nieporządku w domu i niebezpieczeństw, jakie ze sobą niesie?
  • Kto powinien odpowiadać za porządek i czystość w domu?
    Uczniowie udzielając odpowiedzi, wymieniają sytuacje sprzyjające występowaniu nieporządku na terenie domu (ubieranie się, zabawa, przygotowywanie posiłku, niesprawny sprzęt, niestaranność, pośpiech) Uczniowie wysuwają własne propozycje odnośnie zachowań mających na celu uniknięcie nieporządku na terenie domu i przestrzeganie zasad higieny osobistej, przypominają o zasadach obowiązujących podczas sprzątania domu.

    b) Analiza zasad korzystania z urządzeń sanitarnych.
    - Ustalenie zasad korzystania z urządzeń sanitarnych
    1. Korzystaj tylko ze sprawnych urządzeń sanitarnych.
    2. Jeśli korzystasz z wc, pamietaj o spłukaniu go wodą.
    3. Do urządzeń wc najodpowiedniejszy jest papier toaletowy
    4. Po wyjściu z wc pamiętaj o umyciu rąk
    5. Nie zapomnij zakręcić kranu z wodą
    6. Podczas mycia rąk staraj się nie zalewać podłogi, nie rozlewać wody
    7. Opuszczając pomieszczenie zostaw go w czystości
    8. Pomagaj młodszemu rodzeństwu w utrzymaniu porządku i korzystaniu z urządzeń sanitarnych.

    II. Zajęcia końcowe
    1. Podsumowanie zajęć - układnie rozsypanki wyrazowej, której rozwiązaniem jest hasło: "Kiedy dom czystością świeci, żadna mucha nie przyleci"
    2. Zadanie pracy domowej. Uczniowie w domu mają ocenić swoje zachowanie odpowiadając na pytania zawarte w ankiecie.
    3. Ocena pracy uczniów, pożegnanie.

    Opracowanie: Zofia Kiczyńska
    Nauczyciel Specjalnego Ośrodka
    Szkolno - Wychowawczego Nr 1 w Lublinie

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5210
     
       Komentarze
    Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

    Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 6



    Ilość głosów: 2
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014