Katalog

Zofia Kutermankiewicz
Język polski, Scenariusze

Ortograficzne ćwiczenia i andrzejkowe wróżby w wigilię św. Andrzeja - scenariusz otwartej lekcji języka polskiego w klasie V

- n +

Ortograficzne ćwiczenia i andrzejkowe wróżby w wigilię św. Andrzeja - scenariusz otwartej lekcji języka polskiego w klasie V

CEL OGÓLNY:
- Tworzenie więzi uczuciowych z tradycją
- Kształcenie sprawności czytania i poprawnego pisania w różnych sytuacjach komunikacyjnych,

CELE OPERACYJNE: Uczeń:
- czyta ze zrozumieniem,
- dokonuje selekcji materiału słownikowego,
- korzysta ze słownika ortograficznego,
- zna reguły ortograficzne dotyczące pisowni nazw świąt, obrzędów i zabaw,
- zna i kultywuje tradycje narodowe i obrzędy ludowe,
- integruje się z grupą, wspólnie przeżywa imprezy klasowe,
- dba o kulturę języka ojczystego.

FORMY PRACY: indywidualna i zbiorowa

METODY PRACY: praca z tekstem , gry dydaktyczne - wróżby andrzejkowe,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty pracy, słowniki, plansze z regułami ortograficznymi, przedmioty i przybory niezbędne do przeprowadzenia wróżb andrzejkowych.

PRZEBIEG LEKCJI:
1. Powitanie i czynności organizacyjne.
2. Wstęp - życzenia dla jutrzejszego solenizanta Andrzeja. Pierwsza wróżba andrzejkowa : cukierek z monetą dla szczęściarza.
3. Zapisanie tematu lekcji i objaśnienie pisowni wyrazów z tematu.
4. Druga wróżba andrzejkowa: wystawianie butów za drzwi. Objaśnianie znaczenia i pisowni pojęć: mężczyźni żenią się, kobiety wychodzą za mąż, zamążpójście.
5. Analiza tekstu, wyszukiwanie wyrazów z problemami ortograficznymi i objaśnianie pisowni z wykorzystaniem plansz z zasadami pisowni.
6. Wróżby z wykorzystaniem talerzy - odczytywanie znaczenia symboli.
7. Trochę matematyki: wykorzystanie symboliki cyfr - odczytywanie horoskopu z daty urodzin.
8. Lanie wosku przez ucho od klucza (symboliczne znaczenie klucza, który zamyka i otwiera wszelkie tajemnice). Rozbudzanie wyobraźni w czasie odczytywania znaków powstałych na cieniu woskowych figurek.
9. Podsumowanie lekcji, odczytanie polecenia na pracę domową, utrwalenie wiadomości przez odczytanie i zapis do zeszytu wybranych reguł ortograficznych dotyczących pisowni nazw świąt, zabaw, obrzędów i uroczystości.
10. Zakończenie lekcji i poczęstowanie uczniów jabłkami (wróżby andrzejkowe związane z jabłkami ).


TEKST WYKORZYSTANY W CZASIE LEKCJI

Wigilia świętego Andrzeja, przypadająca 29 listopada, to tradycyjny wieczór wróżb. Dziewczęta usiłowały w tym dniu dowiedzieć się o swym przyszłym losie. Wróżby andrzejkowe były rozpowszechnione w całej chrześcijańskiej Europie (św. Andrzej uznany jest za patrona panien chcących szybko zmienić stan cywilny).

Łączą się one jednak ze znacznie starszymi wierzeniami, według których w tym okresie przybywają na ziemię duchy z zaświatów. Istnieje wtedy możliwość zapytania ich, za pośrednictwem wróżb, o najbliższą przyszłość.

Święty Andrzej miał pomóc dziewczętom w odkrywaniu przyszłości, chłopcy gromadzili się na podobne wróżby w wigilię świętej Katarzyny, czyli 4 listopada. Jednak Katarzynki były mniej atrakcyjne od dziewczęcych andrzejek i z czasem uległy zapomnieniu. Obecnie oba obrzędy zostały połączone i są obchodzone jako andrzejki. Jest wtedy okazja, by z przyjaciółmi poznać andrzejkowe wróżby, przesądy i zaklęcia.


EWALUACJA LEKCJI

Lekcję przeprowadziłam zgodnie z przygotowanym przez siebie konspektem. Już wcześniej uczniowie sygnalizowali, że chcieliby wróżyć w wigilię św. Andrzeja, aby tradycji stało się zadość. Postanowiłam, że będzie to dobra okazja do poćwiczenia niezbyt kochanej przez moich uczniów ortografii w sposób prawie bezbolesny.

Jestem bardzo zadowolona z tej decyzji. Lekcja miała niepowtarzalny charakter i bardzo podobała się uczniom. Miała dynamiczny przebieg i nacechowana była humorem połączonym z wysiłkiem umysłowym. Każda okoliczność może służyć nauce ortografii.

Uczniowie wyrazili swoją opinię o lekcji w formie pisemnej, w pracy domowej. Ta lekcja stała się moim sukcesem: lepiej poznałam uczniów, zyskałam ich zaufanie i sympatię. Dzięki wróżbom moi uczniowie poznali swoją przyszłość, ale dla mnie było najważniejsze, że zrealizowałam cele lekcji i uczniowie przyswoili sobie zasady pisowni błędnie dotychczas pisanych nazw świąt, zabaw, obrzędów i uroczystości.

Opracowanie: Zofia Kutermankiewicz

Wyświetleń: 3376


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.