Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Elżbieta Suchan
Przyroda, Scenariusze

Łańcuchy pokarmowe w lesie - scenariusz lekcji przyrody dla klasy IV szkoły podstawowej

- n +

Łańcuchy pokarmowe w lesie - scenariusz lekcji przyrody dla klasy IV szkoły podstawowej

Cele lekcji:

Wiadomości:
Uczeń:

  • zna i rozumie pojęcia: łańcuch pokarmowy, producenci, konsumenci, reducenci;
  • zna przykłady organizmów leśnych, które są producentami i konsumentami;
  • podaje przykłady łańcuchów pokarmowych w lesie i sieci zależności pokar-
    mowych;
  • określa rodzaj spożywanego pokarmu.

    Umiejętności:
    Uczeń:

  • przyporządkowuje gatunki roślin i zwierząt do poszczególnych poziomów troficznych;
  • graficznie przedstawia przykłady łańcuchów pokarmowych w lesie;
  • posługuje się atlasem, przewodnikiem i słownikiem.

    Postawy:
    Uczeń:

  • wykazuje postawę etyczną wobec przyrody;
  • jest świadomy roli różnorodności gatunkowej w lesie;
  • wykazuje poczucie odpowiedzialności za las i jego mieszkańców.

    Metody: praca z materiałem źródłowym, pogadanka, pokaz, gra dydaktyczna.

    Środki dydaktyczne:
    słowniki biologiczne, atlasy roślin i zwierząt, przewodnik "Las", foliogram "Łańcuchy pokarmowe w lesie", kserokopie materiałów dla uczniów, kartoniki z nazwami organizmów leśnych.

    Tok zajęć:

    I. Faza wprowadzająca:
    Przypomnienie wiadomości.
    Nauczyciel zadaje pytania:
    1) Jakie warstwy roślinności wyróżniamy w lesie?
    2) Jakie rośliny i zwierzęta żyją w poszczególnych warstwach lasu?
    Następnie rozdaje kserokopie materiałów źródłowych.

    II. Faza realizacyjna:
    Krótka pogadanka na temat zależności pokarmowych organizmów leśnych. Nauczyciel uświadamia uczniom, że zwierzęta i rośliny leśne są od siebie zależne. Tworzą one łańcuchy pokarmowe. Pierwszym ogniwem łańcucha jest producent, czyli roślina zielona, ponieważ może ona sama produkować pokarm. Następnymi ogniwami łańcucha są zwierzęta leśne, czyli konsumenci.
    Uczniowie uzupełniają materiały rozdane wcześniej przez nauczyciela.

    MATERIAŁ DLA UCZNIA:

    1. Korzystając ze słownika biologicznego napisz definicję:
    a. producenci -
    b. konsumenci -
    c. reducenci -
    Korzystając z tabeli "Wybrane gatunki konsumentów oraz pokarm jakim się żywią" , atlasów i przewodników, ułóż i przedstaw graficznie 3 dowolne łańcuchy pokarmowe. Strzałka między organizmami oznacza "jest zjadany przez".

    a) ................. => ............... => ................
    b) ................. => ............... => ................
    c) ................. => ................ => .................

    III. Faza podsumowująca:
    Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Każdej grupie rozdaje kartoniki z nazwami roślin i zwierząt leśnych oraz sznurek. Uczniowie w każdej grupie tworzą dowolny łańcuch pokarmowy (3-4 ogniwa) połączony sznurkiem. Wygrywa grupa, która najszybciej utworzy prawidłowy łańcuch pokarmowy. Następnie uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Czy tworząc łańcuchy pokarmowe można było wykorzystać kilka
    razy ten sam organizm ? (odpowiedzi są z reguły pozytywne). Uczniowie starają się
    utworzyć sieć zależności pokarmowych, wykorzystując sznurek do wzajemnych
    "powiązań".

    Materiał dla nauczyciela:
    producenci - rośliny wytwarzające związki organiczne w procesie
    fotosyntezy. Pierwsze ogniwo każdego łańcucha pokarmowego.
    konsumenci - zwierzęta żywiące się gotowymi związkami organicznymi.
    reducenci - organizmy cudzożywne, rozkładające obumarłe szczątki roślin i
    zwierząt. Należą do nich bakterie i grzyby.

    2) Tabela:



    Przykłady łańcuchów pokarmowych:
  • orzech laskowy => wiewiórka => kuna
  • świerk => kornik => dzięcioł
  • owoc jeżyny => mysz => lis

    Opracowanie: mgr Elżbieta Suchan

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 31609
     
       Komentarze
  • Majka, 2004-04-05

    dajcie wiecej przykladow i ogniwa akcji!!

  • aga, 2004-12-13

    Dajcie więcej przykładów łancuchuw pokarmowych!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • pomocy, 2004-12-14

    potrzebuje łancucha pokarmowegoz niedzwiedziem bo:(................

  • Kasiaczek, 2005-02-03

    Te łańcucy to naprawdę na poziomie zerówki!!! szukam czegoś mocnego!!!
    Zawiodłam się...

  • Dubis_93, 2005-02-17

    zróbcie jakies pozondne i dlugie łańcuchy pokarmowe!!!!! co to wogule
    za strona jak nie ma nic pożądnego!!!!!!

  • marcela, 2005-02-27

    weźcie dajcie wiecej przykładów łańcuchów pokarmowych oraz bardziej
    rozszerzonych bo w kl 3 gimn. za takie cos moge dostać najwyzej 2:/:/

  • Kamila, 2005-03-02

    dajcie więcej łańcuchów bo ta strona inaczej padnie!!!!!!

  • marcine, 2005-09-16

    dobre soztrzezenie :)

  • hswud, 2010-04-23

    taka sobie ta strona nic ciekawego nie a zwłaszcza na lekcję przyrody

  • anka 154, 2010-11-18

    wiecej łancuchow pokarmowych !! Mało tych łancuchow na lekcje biologi
    !!

  • komentarkaPRZ, 2014-03-27

    1.ziemniak-stonka-bażant-lis 2.wiciowce-okoń-szczupak-człowiek 3.tra
    wa-mysz-sowa-lis 4.szarotka-lemingi- pardwa górska-suseł 5.szczątki
    liści kapusty-bielinek kapustnik-pająk-drozd
    6.poziomka-sarna-lis-pchły 7.sosna-kornik-dzięcioł-kuna leśna 8



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 4



    Ilość głosów: 31
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014