AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Suchan
Przyroda, Scenariusze

Łańcuchy pokarmowe w lesie - scenariusz lekcji przyrody dla klasy IV szkoły podstawowej

- n +

Łańcuchy pokarmowe w lesie - scenariusz lekcji przyrody dla klasy IV szkoły podstawowej

Cele lekcji:

Wiadomości:
Uczeń:

  • zna i rozumie pojęcia: łańcuch pokarmowy, producenci, konsumenci, reducenci;
  • zna przykłady organizmów leśnych, które są producentami i konsumentami;
  • podaje przykłady łańcuchów pokarmowych w lesie i sieci zależności pokar-
    mowych;
  • określa rodzaj spożywanego pokarmu.

    Umiejętności:
    Uczeń:

  • przyporządkowuje gatunki roślin i zwierząt do poszczególnych poziomów troficznych;
  • graficznie przedstawia przykłady łańcuchów pokarmowych w lesie;
  • posługuje się atlasem, przewodnikiem i słownikiem.

    Postawy:
    Uczeń:

  • wykazuje postawę etyczną wobec przyrody;
  • jest świadomy roli różnorodności gatunkowej w lesie;
  • wykazuje poczucie odpowiedzialności za las i jego mieszkańców.

    Metody: praca z materiałem źródłowym, pogadanka, pokaz, gra dydaktyczna.

    Środki dydaktyczne:
    słowniki biologiczne, atlasy roślin i zwierząt, przewodnik "Las", foliogram "Łańcuchy pokarmowe w lesie", kserokopie materiałów dla uczniów, kartoniki z nazwami organizmów leśnych.

    Tok zajęć:

    I. Faza wprowadzająca:
    Przypomnienie wiadomości.
    Nauczyciel zadaje pytania:
    1) Jakie warstwy roślinności wyróżniamy w lesie?
    2) Jakie rośliny i zwierzęta żyją w poszczególnych warstwach lasu?
    Następnie rozdaje kserokopie materiałów źródłowych.

    II. Faza realizacyjna:
    Krótka pogadanka na temat zależności pokarmowych organizmów leśnych. Nauczyciel uświadamia uczniom, że zwierzęta i rośliny leśne są od siebie zależne. Tworzą one łańcuchy pokarmowe. Pierwszym ogniwem łańcucha jest producent, czyli roślina zielona, ponieważ może ona sama produkować pokarm. Następnymi ogniwami łańcucha są zwierzęta leśne, czyli konsumenci.
    Uczniowie uzupełniają materiały rozdane wcześniej przez nauczyciela.

    MATERIAŁ DLA UCZNIA:

    1. Korzystając ze słownika biologicznego napisz definicję:
    a. producenci -
    b. konsumenci -
    c. reducenci -
    Korzystając z tabeli "Wybrane gatunki konsumentów oraz pokarm jakim się żywią" , atlasów i przewodników, ułóż i przedstaw graficznie 3 dowolne łańcuchy pokarmowe. Strzałka między organizmami oznacza "jest zjadany przez".

    a) ................. => ............... => ................
    b) ................. => ............... => ................
    c) ................. => ................ => .................

    III. Faza podsumowująca:
    Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Każdej grupie rozdaje kartoniki z nazwami roślin i zwierząt leśnych oraz sznurek. Uczniowie w każdej grupie tworzą dowolny łańcuch pokarmowy (3-4 ogniwa) połączony sznurkiem. Wygrywa grupa, która najszybciej utworzy prawidłowy łańcuch pokarmowy. Następnie uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Czy tworząc łańcuchy pokarmowe można było wykorzystać kilka
    razy ten sam organizm ? (odpowiedzi są z reguły pozytywne). Uczniowie starają się
    utworzyć sieć zależności pokarmowych, wykorzystując sznurek do wzajemnych
    "powiązań".

    Materiał dla nauczyciela:
    producenci - rośliny wytwarzające związki organiczne w procesie
    fotosyntezy. Pierwsze ogniwo każdego łańcucha pokarmowego.
    konsumenci - zwierzęta żywiące się gotowymi związkami organicznymi.
    reducenci - organizmy cudzożywne, rozkładające obumarłe szczątki roślin i
    zwierząt. Należą do nich bakterie i grzyby.

    2) Tabela:



    Przykłady łańcuchów pokarmowych:
  • orzech laskowy => wiewiórka => kuna
  • świerk => kornik => dzięcioł
  • owoc jeżyny => mysz => lis

    Opracowanie: mgr Elżbieta Suchan

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 37833


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 4.03



    Ilość głosów: 33