Katalog Wiesław Bukpaś Lekcja wychowawcza, Program nauczania "Od aktywności po samodzielność" - program wychowawczy w świetlicy Gimnazjum Nr 2 w Olecku"Od aktywności po samodzielność"- program wychowawczy w świetlicy Gimnazjum Nr 2 w OleckuW ramach studiów podyplomowych z Pedagogiki Opiekuńczo-Wychowawczej na wydziale pedagogicznym Wszechnicy Mazurskiej w Olecku powstał autorski program wychowawczy świetlicy szkolnej dla uczniów gimnazjum pt. "OD AKTYWNOŚCI PO SAMODZIELNOŚĆ ."Chciałbym w tym miejscu gorąco podziękować mojemu wspaniałemu promotorowi, Panu Profesorowi dr. hab. Jerzemu Nikitorowiczowi za zachętę i inspirację do podjęcia twórczego wysiłku oraz troskę w okresie nadawania pracy ostatecznego kształtu. Głęboko cenię Pańską cierpliwość, ogromny wysiłek i drogocenne wskazówki. Jestem też bardzo wdzięczny Panom: dr Władysławowi Grądzkiemu i mgr Janowi Grzybowi za wiarę pokładaną w realizację całego przedsięwzięcia i nieustającą chęć dzielenia się swą przebogatą wiedzą z dziedziny opieki i wychowania. Obcować i studiować z Panami to prawdziwa radość !. W oświacie pracuję od 18 lat, a przez ostatnie 15 pełnię funkcję Kierownika świetlicy szkolnej. Bogate doświadczenie, jakie zebrałem w trakcie pracy z dziećmi i młodzieżą skłoniło mnie podjęcia próby napisania autorskiego programu. Zebranie i napisanie pracy zajęło mi dziesięć miesięcy. Był to dla mnie prawdziwie twórczy wysiłek. Jedną z największych radości podczas tworzenia tego programu była świadomość, że będzie on wdrożony w szkole, w której pracuję. Do świetlicy Gimnazjum nr 2 w Olecku uczęszcza 105 dojeżdżających uczniów. Tutaj też mogą spędzać czas wolny przed i po lekcjach - w oczekiwaniu na autobus powrotny do domu. Program wychowawczy "Od aktywności po samodzielność "wpisuje się w przestrzeń zagospodarowania czasu wolnego młodzieży .Uczniowie bardzo chętnie angażują się w różnorodne przedsięwzięcia, które pozwalają na odrobinę luzu, radości i wytchnienia po zajęciach dydaktycznych. W świetlicy nikt nie ma czasu na nudę, zawsze coś dzieje się ciekawego i nowego. Właśnie taki styl wspólnego obcowania oferuje program, który angażuje wychowanków do aktywności i kreatywności, proponując im szeroką paletę zajęć plastyczno-muzycznych, teatralno-poetyckich, sportowo-rekreacyjnych, gier i zabaw towarzyskich, konkursów, quizów, olimpiad wiedzy, omnibusów etc. W realizacji programu bierze udział cała społeczność świetlicy - czyli nauczyciele-wychowawcy i młodzież. Celem programu jest wszechstronny rozwój wychowanka, ukierunkowany na aktywność intelektualną, emocjonalną, somatyczną i społeczną. Bowiem tylko takie działania pozwalają na ukształtowanie pełni osobowości dorastającego człowieka. Jako priorytety w pracy świetlicy przyjąłem następujące zagadnienia: - Poszukiwanie najlepszych metod wychowania i rozwoju wychowanków - Rozwijanie zainteresowań, wykrywanie talentów i ich wspomaganie - Doskonalenie zawodowe i osobiste nauczycieli-wychowawców Istotnym elementem programu jest problematyka profilaktyczna. Wychowankowie poznają swe mocne strony, nabierają pewności siebie, rozwijają umiejętności interpersonalne pozwalające im na satysfakcjonujące kontakty z rówieśnikami i dorosłymi. Ponadto uczą się reakcji i odporności na stres, podejmowania decyzji, twórczości w afirmacji życia .W świetlicy prowadzone są zajęcia informacyjno-edukacyjne w ramach profilaktyki uzależnień. Ich program odnosi się do następujących bloków tematycznych: 1. Wpływ środków odurzających na funkcjonowanie organizmu. 2. Alkohol i używki. 3. Zachowani asertywne w obliczu pokus. 4. Uzależnienia jako degradacja osobowości. 5. Młodzież - rodzice. W poszukiwaniu porozumienia. 6. Droga ku odpowiedzialności. Sytuacje trudne. 7. Kim jestem ? kim mogę być ?.Pozytywny obraz siebie. Tak więc świetlica szkolna jest ważnym miejscem na terenie szkoły, gdzie potrzebująca pomocy młodzież może otrzymać wsparcie. Dobór treści i tematyki konsultowany był wcześniej z wychowankami. Tak powstał scenariusz osiągania przeze mnie założonych celów w postaci konkretnych zadań, a mianowicie: 1. Zadania w zakresie profilaktyki i socjoterapii. 2. Tworzenie tradycji świetlicy. 3. Kształtowanie postaw moralnych młodzieży. 4. Troska o fizyczne i psychiczne zdrowie uczniów. 5. Rozwijanie wrażliwości i aktywności twórczej wychowanków. 6. Praca i nauka własna. 7. Pogłębianie, rozszerzanie i utrwalanie wiadomości. Procedury intelektualne i badawcze. 8. Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i twórczych zamiłowań. 9. Współpraca z rodzicami i środowiskiem wychowującym. 10. Dożywianie i dowóz młodzieży. Zakładam, iż uczniowie uczestniczący w programie wychowawczym pt. "Od aktywności po samodzielność "nabędą umiejętności racjonalnego i kulturalnego wyboru form spędzania czasu wolnego na terenie szkoły. Będą umieć odpoczywać w sposób aktywny i twórczy, bawić się i pracować w grupie, korzystać w sposób selektywny z radia, telewizji, video i internetu. Filozofia programu skłania się do myśli, by w sposób mądry i przemyślany usamodzielniać dorastających wychowanków przygotowując ich do podejmowania odpowiedzialnych wyborów życiowych. EWALUACJA PROGRAMU Treści wychowawcze i planowane osiągnięcia wychowanków przewidywane są do realizacji w ciągu trzech lat dla uczniów klas I-III gimnazjum. Zebranie informacji o wadach i zaletach programu pozwoli na ciągłe doskonalenie programu i sposobu jego realizacji. Informacje o skuteczności wdrażania programu będą zbierane poprzez obserwacje, ankiety, wywiady i rozmowy. W świetlicy prowadzi się zeszyt wychowawczy, w którym nauczyciele-wychowawcy odnotowują obserwacje zachowań, postaw i osiągnięć uczniów. W przypadku odnotowania rozbieżności między oczekiwanymi efektami pracy wychowawczej a stanem faktycznym będą wprowadzane stosowne zmiany i korekty. Całość programu wieńczą przykładowe scenariusze zajęć, które mogą okazać się przydatne w pracy zwłaszcza początkującym wychowawcom. I na zakończenie przytoczę kilka wyjątków z oceny programu dokonanej przez Pana Prof. dr. hab. Jerzego Nikitorowicza: "Zapoznając się z tekstem uważam, iż mieści się on w nurcie konstruowanych obecnie programów wychowawczych, opiekuńczo-wychowawczych, profilaktycznych z zakresu aksjologii współczesnej (...)", (...) Teoretycznie konstrukcja programu osadzona jest na gruncie procesów kreowania i poszukiwania tożsamości w poczuciu wolności wyborów i odpowiedzialności za własne działania, wobec kryzysów osobowych i podejmowanych w tym zakresie działań profilaktycznych (...), W efekcie program ten może służyć jako ciekawa oferta i przykład do wykorzystania w pracy z młodzieżą nie tylko w gimnazjach i nie tylko w świetlicy szkolnej." Opracowanie: mgr Wiesław Bukpaś Wyświetleń: 3374
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |