AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Dwórznik
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Czy warto przystąpić do Unii Europejskiej?" - scenariusz godziny wychowawczej w klasie III gimnazjum

- n +

Scenariusz godziny wychowawczej w klasie III gimnazjum

Temat: Czy warto przystąpić do Unii Europejskiej?

I. Cele lekcji:

Po zajęciach uczeń powinien:
Zapamiętać (znać)
- nazwy państw członkowskich Unii Europejskiej
- nazwy państw kandydujących do Unii Europejskiej
- przyczyny integracji gospodarczej Europy
- drogę Polski do Unii Europejskiej
Rozumieć:
- korzyści i zagrożenia płynące z uczestnictwa w Unii Europejskiej
- znaczenie pojęć: euroentuzjasta, eurosceptyk
- znaczenie wyniku referendum Polaków
Potrafi:
- gromadzić i korzystać z różnych źródeł informacji
- współpracować w grupie
- dyskutować i przekonywać do własnego zdania
- prezentować swoje stanowisko

II. Metody:
- drama
- dyskusja
- praca z materiałem źródłowym

III. Formy pracy:
- praca w grupach

IV. Środki dydaktyczne:
- plansze: historia UE, droga Polski do UE, korzyści i zagrożenia
- wynikające z przystąpienia Polski do UE
- materiały dotyczące UE wydrukowane z internetu
- mapa państw członkowskich i kandydujących do UE

V. Ścieżki edukacyjne: edukacja europejska

VI. Literatura:
Dla nauczycieli:
- Zbigniew Czachór, Katarzyna Walczykowska "Unia Europejska" Warszawa 1999
- Edukacja europejska w szkole. Czasopismo dla nauczycieli.
Dla uczniów:
- Alicja Nehring "Unia Europejska krok po kroku". Warszawa 2003
- Informacja Europejska "Unia bez tajemnic".


Przebieg lekcji
A. Faza wstępna
1. Powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności.
2. Wstępne wprowadzenie do tematu:
Unia Europejska jest nowym typem związku między państwami.
Do jej najważniejszych celów zalicza się zapewnienie bezpieczeństwa, postępu gospodarczego i społecznego. Unia respektuje tożsamość narodową państw członkowskich, ich historię, kulturę i tradycję. Ma wielu zwolenników, którzy widzą wielką szansę dla swojego państwa, ale ma również przeciwników, którzy widzą zagrożenia. W trakcie lekcji spróbujemy rozstrzygnąć, czy warto przystąpić do Unii Europejskiej.
3. Podział klasy na trzy grupy:
grupa I - euroentuzjaści
grupa II - eurosceptycy
grupa III - zaproszeni goście ( uczniowie klasy III) z krajów europejskich: Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Włoch.

B. Faza realizacyjna
1. Wymienienie i pokazanie na mapie Europy państw członkowskich i kandydujących do UE.
2. Wybrany uczeń przypomni historię UE oraz drogę Polski do UE za pomocą wcześniej przygotowanych plansz.
3. Prezentacja grupy gości z krajów europejskich:
- uczeń pełniący rolę gospodarza spotkania informuje, że zaproszeni goście pragną sami się przedstawić, jednak prezentacja odbędzie się w formie zagadki "W jaki sposób witają się ze sobą ludzie w krajach europejskich?" Zadaniem pozostałych uczniów jest odgadnięcie, z jakiego kraju Przybył zaproszony gość.

NIEMCY
Bawaria - kraina bogata w lasy, góry i zamki. Na powitanie usłyszymy słowa "Guten Tag", którymi witacie się z zachodnimi sąsiadami.

WIELKA BRYTANIA
Najbardziej charakterystycznym obiektem w moim mieście jest Big Ben. Witamy się mówiąc "Hallo" i podajemy prawe dłonie. O piątej po południu pijemy filiżankę herbaty.

HISZPANIA
Słońce, plaże, ocean i góry - możecie to u nas podziwiać. Wszyscy witają się słowami "Buenos dias" oraz całują w oba policzki trzymając ręce na ramionach partnera.

FRANCJA
Lubię spacerować po Ogrodach Wersalskich. Wszystkim spotkanym mówię "Bon jour", a młodym "Salut". Później podajemy sobie dłonie i całujemy w oba policzki.

WŁOCHY
Przyjechałem z miasta, do którego (wg. powiedzenia) prowadzą wszystkie drogi. Pozdrawiamy się mówiąc "Bon giorno" oraz ujmujemy dłoń partnera między swoje dłonie.

Po prezentacji zaproszeni goście stawiają tabliczki z nazwami państw.

4. Praca w grupach:
- dwie grupy: euroentuzjaści i eurosceptycy wypisują na planszach papieru korzyści i zagrożenia związane z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej
- liderzy grup prezentują prace np.

5. Dyskusja między grupą euroentuzjastów, eurosceptyków i zaproszonymi gośćmi, wzajemne przekonywanie i prezentowa - nie swoich stanowisk.

6. Przeprowadzenie głosowania "Czy warto przystąpić do Unii Europejskiej?"
- głosują wszyscy uczniowie przypinając na tablicy kartki w dwóch kolorach:
TAK - kartka niebieska
NIE - kartka czerwona

7. Ogłoszenie wyników głosowania.

C. Faza podsumowująca

Nauczyciel kieruje pytania do klasy, odpowiadają ochotnicy:
- Jakie państwa europejskie są członkami UE?
- Które z państw europejskich kandydują do UE?
_ Jakie znaczenie będzie miało przeprowadzone referendum w Polsce?
_ Czy warto przystąpić do Unii Europejskiej?

Opracowanie: mgr Anna Dwórznik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2253


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.